کد خبر: 805125
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
گفت‌وگو با فرزان عاشورزاده تكواندوكار المپيكي ايران كه براي جنگ در ريو ‌آماده است
المپيك ميداني بزرگ است، هم براي فرزان عاشورزاده و هم براي همه. تلاش مي‌كنم وجدانم راحت باشد. يعني شب قبل از مسابقه با وجدان راحت بخوابم...
شيوا نوروزي
سن و سالش از حريفان بسيار كمتر است ‌اما دو سال است كه در تكواندوي جهان يكه‌تازي مي‌كند. فرزان عاشورزاده از بدو ورودش به تيم ملي تكواندو نشان داد قابليت‌هاي زيادي براي درخشش در عرصه‌هاي بين‌المللي دارد. اين تكواندوكار جوان زودتر از آنچه انتظار مي‌رفت خوش درخشيد و حالا در آستانه المپيك 2016 يكي از‌ اميدهاي كسب مدال كاروان اعزامي كشورمان محسوب مي‌شود. فرزان كه تاكنون موفقيت‌هاي زيادي را در تورنمنت‌هاي مختلف كسب كرده است به خاطر عملكرد درخشانش لقب«سونامي تكواندو» را يدك مي‌كشد. كسب مدال طلاي بازي‌هاي آسيايي و قهرماني آسيا از جمله افتخارات عاشورزاده است. نماينده وزن اول المپيكي تكواندوي ايران ماه‌هاست در رده‌بندي جهاني بي‌رقيب است. عاشورزاده 20 ساله در بين تكواندوكاران اين وزن صدر جدول رده‌بندي را در اختيار دارد و از همين رو از او به عنوان شانس اول كسب مدال طلاي وزن اول ياد مي‌شود. گفت‌وگو با فرزان عاشورزاده و ديدن تمرينات او لذت خاصي دارد چراكه انگيزه بالا را مي‌توان در تمرينات سختي كه عاشورزاده و ساير المپين‌هاي تكواندو پشت سرگذاشته‌اند به خوبي ديد.

شنيديم كه فرزان عاشورزاده براي رفتن روي شياپ چانگ ريو روزشماري ميكند.

زمان زيادي تا شروع المپيك و آغاز رقابتهاي المپيك در ريو باقي نمانده است. همين روزهاي باقي مانده براي همه ورزشكاران سختي و دشواريهاي زيادي دارد. با اين حال وجدانم راحت است كه هر روز با تمام قوا تمرين كردهام و براي رسيدن به هدف بزرگي كه در ذهن دارم جنگيدهام. روز به روز شرايط من و همه المپيكيهاي تكواندو بهتر ميشود و اميدوارم كاروان تكواندوي ايران در ريو بهترين نتيجه را بگيرد.

وضعيت كلي تيم چگونه است؟

همه چيز خوب است و شرايط ايدهالي را در اردوي تيم ملي شاهد هستيم.اميدوارم كه تا روز مسابقه همين وضعيت در تيم باشد و نتيجه زحمات چندسالهمان را بگيريم.

در دو سال گذشته به تنهايي افتخارات زيادي را كسب كردهايد و شايد خيليها نتوانند در اين مدت كوتاه تا اين اندازه خوش بدرخشند. علت موفقيتهاي عاشورزاده چه بوده است؟

نكته اصلي كه هميشه به آن اشاره كردهام اين است كه در بهترين زمان ممكن به تيم ملي دعوت شدم. در آن سالها تيم ملي در شرايط خوبي بود و در مسير كسب افتخار قرار داشت. خدا را شكر ميكنم كه من به تيم ملي اضافه شدم و در اكثر مسابقاتي كه شركت كردم توانستم با مدال طلا به ايران برگردم. تا به الان توانستهام تا حدودي ويترين افتخاراتم را تكميل كنم. ولي هنوز يك مدال المپيك كم دارم كه تلاش ميكنم در المپيك 2016 اين مدال را هم به دست بياورم.

شما را سونامي تكواندوي جهان مينامند. قبول داريد كه سونامي هستيد و در المپيك هم همه انتظار دارند خوشرنگترين مدال را كسب كنيد؟

سال 2014 به خاطر عملكردي كه داشتم خيليها اين لقب را به من دادند. اين لقب قطعاً كار من را سخت ميكند و بيش از پيش زير ذرهبين حريفان ميبرد. همه دوست دارند با من مسابقه بدهند و من را شكست دهند. با تمام سختيهايي كه يدك كشيدن اين لقب براي من دارد اما بايد بگويم كه به خوبي ميدانم چه كار سختي در المپيك در پيش دارم. «سونامي» هم تأثيرات مثبت در من داشت و هم تأثيرات منفي ولي به هرحال انگيزهام براي موفقيتهاي بيشتر افزايش يافته و مثل المپيكيهاي ديگر جز به كسب مدال به هيچ چيز فكر نميكنم.

توجه زياد حريفان به شما و آناليز عملكردتان باعث نميشود شگردهاي شما در ريو لو برود؟ از اينكه حريفي كاملاً شناخته در وزن اول المپيكي هستيد، نگراني نداريد؟

قطعا در اين مدت حريفان رقابتهاي من را ديدهاند و بدون شك آنها آناليز دقيقي از من در ريو خواهند داشت. حريفان به المپيك ميآيند تا من را تجزيه و تحليل كنند و من را شكست دهند. به علاوه اينكه عملكردم در تورنمنتهاي گذشته به گونهاي بوده كه همه از من انتظار مدال دارند و خيليها در پيشبينيهايشان اين مسئله را به زبان ميآورند، منتها ما نيز بيكار ننشستهايم و با آمادگي كامل به المپيك ميرويم. اين مسئله در ورزش حرفهاي طبيعي است. همه توان و انگيزهمان را براي المپيك گذاشتهايم تا به لطف خدا بتوانيم پاسخ زحمت مربيان و مسئولان را بدهيم. هر چه در توان داريم به معرض نمايش ميگذاريم و از اشتباهات گذشته درس ميگيريم تا در ريو خوش بدرخشيم. با شرايط خاص المپيك كنارآمدهام و همه اتفاقاتي را كه ممكن است در جريان مسابقه اتفاق بيفتد در ذهنم مجسم كردهام؛ اينكه اگر از حريف عقب افتادم چطور جبران كنم يا اگر از حريف پيش بودم چگونه بازي را مديريت كنم. تمام بازيهاي سخت را در ذهنم مرور كردهام.

در سالهاي اخير تكواندوي ايران همواره در عرصههاي جهاني و آسيايي جزو قدرتهاي برتر دنيا بوده و تكواندوكاران مليپوش در اين موفقيتها سهم بسزايي داشتهاند. چه نتيجهاي در المپيك ريو خستگي اين چند سال را از بين ميبرد؟

همين طور است. سختيهاي زيادي را براي رسيدن به اهدافمان تحمل كردهايم و شرايط دشوار بسياري را پشت سرگذاشتهايم. حتي براي رسيدن به سهميه المپيك نيز تلاش زيادي كردهايم. قطعاً تنها چيزي كه ميتواند خستگي اين مدت را از بين ببرد كسب مدالهاي خوشرنگ در المپيك و دست يافتن به افتخاري بزرگ خواهد بود. اين را تنها براي خودم نميگويم بلكه براي دو نماينده ديگر تكواندوي ايران در بخش مردان و يك نماينده بانوان در المپيك نيز همين آرزو را دارم. اميدوارم همه بتوانند مزد زحمات خودشان را در المپيك بگيرند. تكواندوي ايران پتانسيل بالايي دارد و قطعاً همه المپيكيهاي كشورمان اين شايستگي را دارند كه با مدال به كشور بازگردند. نميتوانم پيشبيني خاصي از المپيك داشته باشم. فقط مطمئنم كار سختي در پيش دارم، مثل همه ورزشكاران. اين شرايط براي همه هست حتي براي حريفانم. كسي موفق خواهد شد كه نسبت به سايرين از نظر روحي - رواني برتري داشته باشد. المپيك ميداني بزرگ است، هم براي فرزان عاشورزاده و هم براي همه. تلاش ميكنم وجدانم راحت باشد. يعني شب قبل از مسابقه با وجدان راحت بخوابم.

صدرنشيني در رنكينگ فدراسيون جهاني چه حسي دارد؟ فكر ميكرديد روزي به عنوان بهترين تكواندوكار وزن منفي 58 كيلوگرم جهان از شما ياد شود؟

حس فوقالعادهاي است. خدا را شكر ميكنم بيش از يك سال است كه صدرنشين وزن خودم در جهان هستم. از زماني كه تكواندو را شروع كردم در بين بهترينها جايي نداشتم و در پايين جدول ردهبندي بودم. البته در پايان سال ميلادي گذشته در يك دوره به رده دوم سقوط كردم ولي خوشبختانه تداوم عملكرد خوبم سبب شد دوباره بتوانم به رده اول بازگردم. صدرنشين بودن در رنكينگ جهاني همانطور كه انتظارها را بالا ميبرد و كار را سختتر ميكند باعث ميشود ورزشكار براي تكرار موفقيت و حفظ جايگاهش حريص شود، سبب ميشود كه جز پيروزي و غلبه بر حريفان به چيزي فكر نكنيم تا هميشه بالاي جدول را در اختيار داشته باشيم.

نهايت آرزوي فرزان عاشورزاده چيست؟

آرزو دارم كه سالها در تيم ملي حضور موفق داشته باشم و براي تيم كشورم افتخارات بيشتري كسب كنم. هدف همه ورزشكاران موفقيت است. من هميشه مرحله به مرحله به مسابقات نگاه ميكنم. عادت دارم فقط روي هر مسابقهاي كه اعزام ميشوم تمركز كنم. شايد خيليها از حالا به آينده دور فكر ميكنند و شايد براي 10 سال بعد و المپيك چند دوره بعد هم برنامهريزي ويژه داشته باشند. فعلاً فقط به ريو فكر ميكنم و اميدوارم بتوانم يك مدال از ريو به ايران بياورم. انشاءالله اگر عملكردم براي تيم ملي موفق بود و در سالهاي بعد هم لياقت پوشيدن پيراهن تيم ملي را داشتم هدفم اين است كه به هر مسابقهاي كه اعزام شدم بهترين نتيجه را بگيرم. فرقي نميكند مسابقات جهاني باشد، المپيك باشد يا يك تورنمنت. نهايت تلاشم را ميكند. از حالا نميتوانم بگويم تا چه زماني ميتوانم ادامه دهم ولي تا زماني كه هستم براي تيم ملي ميجنگم.

شناخت شما از حريفان و يكدلي و اتحاد حاكم در تيمملي تا چه اندازه در موفقيت شما در المپيك نقش دارد؟

از حريفان شناخت كافي دارم و تماشاي فيلم مبارزه آنها در برنامه ما گنجانده شده است. من هم مثل ساير رقبا با مشخص شدن حريفان روي آنها برنامهريزي كردهام اما مطمئن باشيد در طول مبارزه كار خودم را انجام ميدهم و زياد به حريفان و قدرت آنها توجه نميكنم. تقريباً با همه حريفان اين دوره مبارزه كردهام اما المپيك با تمام مسابقات فرق ميكند و نميتوان از حالا نتيجه را حدس زد. تيم ملي ايران با بهترين نفرات و با بهترين مربيان در ريو حضور پيدا ميكند. من و همچنين مهدي خدابخشي در حال حاضر نفر اول اوزان خودمان هستيم و سجاد مرداني نيز رده سوم وزن +80 كيلوگرم را در اختيار دارد. هر سه نفر ما به كسب مدال اميدوار هستيم. از طرفي رابطه صميمي بين ما و كادرفني وجود دارد و مربيان سعي ميكنند با روحيه دادن به ما شانس موفقيتمان را افزايش دهند. آمادگي جسماني و روحي رواني لازمه موفقيت در المپيك هستند. خوشبختانه كادر فني تأكيد زيادي بر اين فاكتورها دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار