کد خبر: 803120
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴
پرديس‌هاي بين‌الملل يا همان پرديس‌هاي خودگردان بخش‌هايي از دانشگاه‌هاي دولتي هستند كه ...
سعيده خداداد
پرديس‌هاي بين‌الملل يا همان پرديس‌هاي خودگردان بخش‌هايي از دانشگاه‌هاي دولتي هستند كه اين دانشگاه‌ها با كسب مجوز از مجلس شوراي اسلامي اقدام به تأسيس آن نموده و براي تحصيل دانشجويان در اين مراكز برنامه‌ريزي كرده‌اند. از اين رو طبق آئين‌نامه تشكيل اين مؤسسات، نام دانشگاه‌هاي دولتي، پسوند پرديس مركز مذكور خواهد بود و با همين نام مي‌توانند اقدام به جذب دانشجو نمايند.
در ابتداي تأسيس پرديس‌ها، پذيرش دانشجو در اين نهادها منوط به تسلط دانش‌آموزان به زبان انگليسي و عبور از مرحله صعب‌العبور مصاحبه حضوري بود و همين امر عاملي در جهت ارتقاي كيفيت جذب دانشجو محسوب مي‌شد اما در سال‌هاي بعد مرحله مصاحبه حذف و پذيرش صرفاً از طريق آزمون سازمان سنجش و آموزش كشور انجام شد.
البته ناگفته نماند كه حذف مرحله مصاحبه و متمركز شدن پرديس‌هاي خودگردان با كنار رفتن اعمال سليقه‌ها و رابطه‌بازي‌ها همراه بود و جذب دانشجو را به سمت مسير درست خود هدايت كرد.  طي سال‌هاي اخير بيشتر درخواست‌ها براي تحصيل در پرديس‌هاي خودگردان از سوي دانش‌آموختگان رشته تجربي مطرح شده زيرا در ساير رشته‌ها يا هنوز پرديس تأسيس نشده يا تعداد آن بسيار محدود است؛ ضمن اينكه تعداد پذيرش آنها محدود بوده و هنوز شرط مصاحبه در پذيرش‌ها اعمال مي‌شود.
 از سويي ديگر چون پذيرش پرديس‌هاي خودگردان در رشته‌هاي خاص تجربي همچون داروسازي، پزشكي و دندانپزشكي بسيار زياد است معمولاً اقبال دانش‌آموختگان آموزش و پرورش براي جذب توسط اين مراكز حتي با وجود شهريه‌هاي بسيار بالا و كمرشكن مطلوب گزارش مي‌شود.
 در ابتدا برنامه‌ريزي‌ها به منظور تعيين خط مشي آموزشي و پژوهشي دانشگاه به نحوي بود كه هيچ تفاوتي به لحاظ سطح آموزش و ارائه خدمات جز اخذ شهريه با دانشگاه متبوع وجود نداشته باشد اما پس از گذشت چند سال، طبق اذعان دانشجويان فارغ‌التحصيل و درحال تحصيل اين مراكز، نه تنها كيفيت دانشگاه‌هاي دولتي را ندارند بلكه در بسياري موارد نسبت به دانشگاه‌هاي آزاد و مؤسسات غيرانتفاعي نيز از سطح پايين‌تري برخوردارند.
طبق برنامه پنجم توسعه هدف از تأسيس اين دانشگاه‌ها تشويق دانشجويان خارجي به منظور تحصيل در دانشگاه‌هاي داخل كشور و زمينه‌سازي براي تحصيل دانشجويان داخلي در آينده‌اي نزديك در اين دانشگاه‌ها اعلام شده است اما پس از گذشت چند دوره هنوز هدف اول محقق نشده و تمامي توقعات و انتظارات گروه دوم نيز برآورده نشده است.
طبق اظهار نظر همين دانشجويان علاوه بر هزينه سرسام‌آور شهريه‌ها، به دليل تأسيس بيشتر اين دانشگاه‌ها در مناطق آزاد، دانشجويان جهت اقامت و امرار معاش متحمل هزينه‌هاي بيشتري مي‌شوند كه اين موضوع شرايط تحصيل را براي آنها بسيار سخت‌تر مي‌كند.
دانشجويان معتقدند هزينه‌هاي اين دانشگاه به گونه‌اي است كه تنها افراد مرفه دانشگاه مي‌توانند در آن تحصيل كنند و هر كسي شرايط تأمين هزينه‌هاي تحصيل در اين دانشگاه‌ها را ندارد اما مسئولان اظهار مي‌كنند كه هزينه‌هاي اين دانشگاه بسيار كمتر از دانشگاه‌هاي مطرح دنيا است و افراد از قشر متوسط نيز مي‌توانند در پرديس‌هاي خودگردان تحصيل كنند.
و باز هم طبق اظهار همين مسئولان، شهريه ثابت اين دانشگاه‌ها در مقطع تحصيلات تكميلي بين دو ميليون تا دو ميليون و 800 هزار تومان بوده و شهريه متغير نيز به فراخور نوع رشته و واحد عملي يا تئوري تفاوت مي‌كند اما دانشجويان رشته‌هاي فني برخي از اين دانشگاه‌ها اعلام مي‌كنند كه نرخ شهريه ثابت از 5/2 ميليون تا 5/3 ميليون تومان در تغيير است و با واحدهاي ترم نزديك به 5 ميليون تومان هزينه دربرخواهد داشت. در اين اثنا عليرغم قول مسئولان مبني بر افزوده نشدن بر نرخ شهريه‌هاي ثابت و متغير هر سال به طور ميانگين 15 درصد افزايش شهريه داشته‌ايم.
يكي از وجوه تأسيس پرديس‌هاي خودگردان يا بين‌الملل، آماده نمودن دانشجويان براي تحصيل در دانشگاه‌ها و مؤسسات علمي- تحقيقاتي خارج از كشور بوده و بسياري از دانشجويان با اين هدف و انگيزه اين دانشگاه‌ها را براي تحصيل انتخاب مي‌كنند اما در بسياري از واحدها، سطح علمي و آموزشي به هيچ‌وجه قابل قياس با دانشگاه‌هاي داخل كشور نبوده و حتي از سطح بسياري از دانشگاه‌هاي داخل نيز پايين‌تر است؛ گويي برخي از اين واحدها هدفي جز مدرك فروشي و كسب درآمد را دنبال نمي‌كنند.
بيشتر دانشجوياني كه در پرديس‌هاي خودگردان تحصيل مي‌كنند معتقدند اين دانشگاه‌ها از هدف اوليه خود كه همان ارائه خدمات آموزشي فوق دانشگاه‌هاي كنوني كشور بوده فاصله گرفته و بناي كار و توسعه خود را بر مبناي درآمدزايي و پولسازي قرار داده است در حالي كه به نظر مي‌رسد اين امر به راه اصلي درآمدزايي دانشگاه‌ها كه همان برقراري ارتباط بهينه با صنعت بوده لطمه جدي وارد مي‌كند.
اگر چه تأسيس دانشگاه‌ها و مؤسسات عالي و پرديس‌هاي خودگردان پاسخگوي نياز داوطلبان براي ورود به دانشگاه‌هاست اما در درازمدت باعث ترويج درآمدزايي به لحاظ كمي خواهد كرد و در نهايت كمكي به چرخه توليد و اثرگذاري نقش علم در خروج از ركود نخواهد كرد. همچنان كه اين راه را سه دهه پيش دانشگاه‌هاي آزاد و طي سال‌هاي اخير مؤسسات غيرانتفاعي پيموده‌اند و نتيجه چنداني از اين طرح‌ها حاصل نشده است.
طبق آخرين آمار تعداد 53 واحد پرديس خودگردان در سراسر كشور زمينه تحصيل بيش از 20 هزار دانشجو را فراهم كرده‌اند و اكثريت آنها به لحاظ كيفيت آموزشي در شرايط مطلوبي به سر نمي‌برند و بيشتر به منبعي درآمدزا براي دانشگاه دولتي متبوع خود تبديل شده‌اند. به نظر مي‌رسد آئين‌نامه و عملكرد اين دانشگاه‌ها نياز به بازبيني و بازتعريف داشته باشد تا بتوان تحت آموزش آنها نيروهايي كارآمد و با بهره‌وري بالا تحويل جامعه داد.
از سويي ديگر به دليل مشكلاتي كه دانشگاه‌ها در تأمين هزينه‌هاي خود دارند و همچنين تداوم مفقود ماندن حلقه ارتباط بين صنعت و دانشگاه، وزارت علوم مجبور است نه تنها با فعاليت پرديس‌هاي خودگردان و بين‌المللي مخالفت نكند بلكه تعداد آنها را نيز افزايش دهد كه اين افزايش به نوبه خود مشكلات عديده‌اي را در آينده براي جامعه علمي ايران رقم خواهد زد.
بودجه فعلي كه به دانشگاه‌ها اختصاص پيدا كرده پاسخگوي تأمين پروژه‌هاي فرهنگي و عمراني دانشگاه‌ها نيست بنابراين اين دانشگا‌ها چاره‌اي ندارند جز اينكه ظرفيت‌هاي خالي و توان هيئت علمي خود را در ازاي مبالغ كلان شهريه در اختيار پرديس‌هاي خودگردان قرار دهند.
متأسفانه در پرديس‌ها اولويت‌ها در بحث آموزش جابجا شده و اخيراً شاهد هستيم حتي افراد با ضريب هوشي پايين و معدل غيرقابل قبول با پرداخت شهريه در اين دانشگاه‌ها به تحصيل مشغول شده و از ظرفيت ساير دانشجويان استفاده مي‌كنند و همين موضوع باعث شده اعتبار مدارك فارغ‌التحصيلان پرديس‌ها چندان قابل قبول نباشد.
در نهايت اميد است وزارت علوم و دستگاه‌هاي مربوطه با اعمال نظر دقيق و سنجيده و با بهره گرفتن از نظر كارشناسان زبده در بخش آموزشي، با نگاهي ژرف و آينده‌نگر مسائل و مشكلات اين بخش از آموزش عالي را مورد بررسي قرار داده و در جهت اعتلاي هر چه بيشتر اين مراكز در مسير برنامه‌هاي مصوب آن گام بردارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار