کد خبر: 802588
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس:
نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس با بیان اینکه پنج درصد جمعیت کل کشور در آذربایجان‌شرقی است در حالی‌ که 2.5 درصد بودجه کل کشور به این استان تعلق دارد، گفت: بانک‌های بزرگ در استان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

محمد حسن‌نژاد  با بیان اینکه در مدیریت اولین گام مسئله شناخت علت مسئله است و تا زمانی که درد را شناسایی نکنیم نمی‌توانیم درمان کنیم، اظهار داشت: در طی این چند سال ما را با این سخن که تبریز شهر اولین‌ها بوده فریب داده‌اند که نرخ بیکاری‌مان کم است اما نگفتند دلیلش را که چرا نرخ بیکاری کم است! دلیل این است که جوانان به دلیل ناامیدی از پیدا کردن کار مهاجرت کرده‌اند و نمانده‌اند تا در سرشماری به‌عنوان بیکار تلقی شوند.

وی با تأکید بر اینکه اشتغال در سایه سرمایه‌گذاری دولتی یا خصوصی ایجاد می‌شود و در سرمایه‌گذاری دولتی، دولت بودجه می‌دهد، افزود: پنج درصد جمعیت کل کشور در آذربایجان‌شرقی است در حالی‌ که 2.5 درصد بودجه کل کشور به آذربایجان‌شرقی تعلق دارد به عبارتی بودجه سرانه نصف است.

حسن‌نژاد اضافه کرد: بر اساس آمار رشد سرانه جمعیت در ایران 1.3 درصد و در آذربایجان‌شرقی 0.6 درصد است، اگر بیکاری کم است پس چرا جمعیت کمتر از میانگین کشوری رشد کمتری دارد و جمعیت کاهش می‌یابد.

بانک‌های بزرگ در استان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، بابیان اینکه بانک‌های بزرگ در استان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، ادامه داد: نسبت تسهیلات به سپرده نسبت به میانگین کشور کم است به عبارتی در استان ما که مهاجر فرست است به‌جای اینکه از استان‌های برای ایجاد اشتغال دیگر سپرده جذب کنند، برخلاف این امر بانک‌ها سپرده را جذب و در دیگر استان‌ها هزینه می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به عدم هزینه حق بیمه مردم استان در خود استان، گفت: تنها port.foy (پورت فوی = مجموعه یا سبدی از اوراق بهادار) بورسی شستا و شرکت‌های تأمین اجتماعی 160 هزار میلیارد تومان است، با توجه به پنج درصد جمعیت کشور در استان، سهم استان 8 هزار میلیارد تومان بوده، در حالی‌ که حق پورت فوی تأمین اجتماعی در استان 800 میلیارد هم نمی‌شود به عبارتی حق بیمه‌ای که از ما جمع کرده‌اند حی برای استان هم هزینه نشده است.

حسن‌‌نژاد، ادامه داد: همچنین نزدیک به 5 هزار میلیارد مردم آذربایجان شرقی در سهام عدالت سهم دارند، اما حتی 500 میلیارد تومانی در استان پورت فُی وجود ندارد و به عبارتی مردم آذربایجان‌شرقی پول داده‌اند تا درجایی دیگر هزینه شود.

درآمد و گردش مالی مس سونگون در کرمان است

وی در ادامه بابیان اینکه حتی درآمد و گردش مالی مس سونگون نیز در کرمان است، خاطرنشان کرد همه این‌ها به‌عنوان معضلات استان محسوب می‌شوند که باید حل شوند وگرنه با ساخت سد و رودخانه مشکلی به آن صورت رفع نخواهد شد.

عضو شورای عالی اقتصاد کشور، بیان کرد: در کنار این مسائل  با توجه به اینکه گفته می‌شد، آذربایجان دروازه تمدن به سمت غرب است، انگار این هم‌بسته می‌شود یکی از راه‌های مواصلاتی طرح مرند - بازرگان بوده که فاینانس هم تمام شد و به اینجا فعلاً نرسیده است.

خط آهن تبریز – میانه با اتصال تبریز به نخجوان استان از بن‌بست خارج شود

وی ادامه داد: دومین مسئله خط راه‌آهن تبریز- میانه بود که برای قزوین و رشت 50 درصد بودجه کل کشور را داده‌اند تا خط آهن قزوین – رشت را به اتمام برسانند اما به‌اندازه یک تاریخ هنوز خط آهن تبریز – میانه تمام نشده تا با اتصال تبریز به نخجوان استان از بن‌بست خارج شود.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: با توجه به این مسائل عملاً استان به یک کویری تبدیل خواهد شد که هیچ‌کس سری هم به آذربایجان نخواهد زد.

حسن‌نژاد یکی دیگر از فرصت‌های توسعه استان را وجود منطقه آزاد ارس دانست و گفت: منطقه آزاد ارس می‌تواند آذربایجان را نجات دهد اما متأسفانه در سایه تنگ‌نظری‌ها به سمت تعطیلی پیش می‌رود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر