کد خبر: 802144
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۸
تصميم ناگهاني معاون سيما در حذف شبكه تهران و راه‌اندازي مجدد «تماشا»
با دستور مرتضي ميرباقري معاون سيما، مأموريت‌هاي شبكه تهران به شبكه 5منتقل شده و شبكه تهران كه اولين شبكه استاني با كيفيت HD به شمار مي‌رود از روز بيستم مرداد ماه تعطيل و حذف مي‌شود.
محمدصادق عابديني
شبكه تهران كه عمري حدود شش ماه داشت، با تصميم ناگهاني معاون سيما حذف مي‌شود و قرار است به جاي آن شبكه‌اي تلويزيوني تحت نظر معاونت استان‌هاي سيما تشكيل شود. معاونتي كه مدتي است هدايت آن بر عهده علي دارابي معاون سابق سيما سپرده شده است.
  
تهران حذف مي‌شود و 5 تغيير رويكرد مي‌دهد
محمدسرافراز، رئيس پيشين صداوسيما براي هر شبكه رويكرد و مأموريتي را مشخص كرده بود. با تصميم سرافراز شبكه 5سيما يا همان شبكه استاني تهران به شبكه‌اي ملي تبديل شد و رويكرد اقتصادي پيدا كرد. مجيد زين‌العابدين نيز كه سابقه مديريت شبكه سوم را داشت به اين شبكه آمد. تهراني‌ها با تصميم سرافراز حدود يك سال از داشتن شبكه استاني محروم شدند تا اينكه با استفاده از فركانس شبكه HDTEAST شبكه جديد تهران به وجود آمد و احسان كاوه مديريت آن را برعهده گرفت. چهارشنبه شب در زماني كه كارمندان شبكه تهران در حال فعاليت روزانه خود بودند، روابط عمومي معاونت سيما با انتشار خبري از واگذاري مأموريت‌هاي اين شبكه به شبكه 5 به مديريت زين‌العابدين خبر داد. خبري كه تا حد زيادي بهت آور بود. با اين تغييرات شبكه 5صرفاً مربوط به شهر تهران خواهد شد و شبكه‌اي ديگر تحت نظارت معاونت استان‌هاي سازمان صداوسيما جهت پوشش شهرستان‌هاي استان تهران ايجاد مي‌شود. با حذف فركانس شبكه تهرانHD زمينه براي راه‌اندازي مجدد شبكه «تماشا» كه چند سال پيش در شبكه «نمايش» ادغام و حذف شده بود ايجاد مي‌شود.
  
واكنش استانداري تهران به تغييرات
با اعلام تغيير رويكرد شبكه 5 سيما سيدحسين هاشمي، استاندار تهران طي نامه‌اي به عبدالعلي علي عسكري، رئيس صداوسيما از بازگشت رويكرد استاني به شبكه 5 سيما تشكر كرد و خواستار هماهنگي تنگاتنگ ميان مديريت اجرايي استان با رسانه ملي شد. اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه شبكه تهران HD رويكرد تعامل با شهرداري را در پي گرفته بود و در مراسم رونمايي از لوگوي اين شبكه، احسان كاوه از اين سازمان براي تأمين هزينه‌هاي شبكه كمك خواسته بود.
شبكه تهران HD با وجود عمر كوتاهش شبكه موفقي بود، آيا با حذف اين شبكه فكري براي مخاطبان آن مي‌شود؟! داشتن مخاطب بزرگ‌ترين برگ برنده براي شبكه‌هاي تلويزيوني است. در دوراني كه همه چيز رو به رقابتي شدن مي‌رود صداوسيما در فضايي قرار مي‌گيرد كه نمي‌تواند به مخاطبانش القا كند حتماً بايد برنامه‌هاي داخلي را نگاه كنند. شبكه‌هاي تلويزيوني كه در پكيج صداوسيما جاي مي‌گيرند با رقباي جدي در آنتن‌هاي ماهواره‌اي روبه‌رو هستند. شبكه‌هاي ماهواره‌اي تلاش مي‌كنند تا به هر نحو ممكن مخاطبان بيشتري را به دست بياورند و آمار‌هاي غيررسمي نشان‌دهنده موفقيت آنها است. در اين شرايط تحولات درون سازماني صداوسيما منجر به نتايجي شده است كه موفقيت ماهواره‌ها را تسهيل و شكست صداوسيما را تسريع مي‌كند. نمونه اين اقدامات را در معاونت سيما و معاونت امور استان‌ها مي‌بينيم. گويا مديران ارشد سازمان مسائلي مهم‌تر از نگه‌داشتن مخاطب پاي تلويزيون جمهوري اسلامي دارند.
  
حذف مديران جوان و كار آمد به چه قيمتي!
تغييرات در صداوسيما طي ماه‌هاي اخير با حذف مديران جوان و خلاق و افزايش قابل‌توجه سن مديران شبكه‌ها و بازگشت به مديريت‌هاي قبلي همراه بوده است. اصرار برخي از چهره‌هاي داخلي سازمان براي حذف مديران نزديك به رئيس پيشين صداوسيما باعث شده تا بدون‌توجه به عملكرد مثبت و روند رو به جلوي شبكه‌هاي تلويزيوني، مديران شبكه‌ها بركنار شوند. شبكه مستند و شبكه تهران دو نمونه واضح از اين تغييرات هستند. شبكه تهران كه با برنامه‌ريزي و طراحي خوبي شروع به كار كرده بود و كيفيت  HDتصوير و مجري محور بودن شبكه تهران كه متمايز از ديگر شبكه‌هاي تلويزيوني بود، توانسته بود مخاطبان خاص اين شبكه را جذب كند. به نظر مي‌رسد رقابت دروني در بزرگ‌ترين رسانه داخلي وجود دارد كه نگاهش به يكدست شدن ديدگاه‌ها و حذف چهره‌ها است تا ارتقاي جايگاه صداوسيما. اين رقابت حتي كار را به افشاي دريافتي‌هاي برنامه‌هاي تلويزيوني كشانده است. شنيده‌ها حاكي است مي‌شود پشت پرده افشاي برآورد برنامه‌هاي «هفت» و دستمزد بهروز افخمي، مجري اين برنامه هم ناشي از همين رقابت و جابه‌جايي‌هاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار