کد خبر: 802075
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
مدیر گروه مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت:در طی چند سال اخیربا برنامه ریزی های پیشگیرانه و بیمار یابی و درمان به موقع در سال ۹۵ بشاگردبه عنوان منطقه عاری از مالاریا شناخته شد

دکتر رضا صفری درنشستی که  با محوریت وضعیت بیماری مالاریا در استان و حذف کامل این بیماری برگزارشد با اشاره به وضعیت بیماری مالاریا از سالهای ۸۶ تا کنون گفت : از سال ۱۳۸۶با آغاز عوامل مداخله ای توسط تیم گروه مبارزه با بیماریها در استان و انجام اقدامات پیشگیرانه و همچنین ارتقاء عوامل توسعه ای از جمله برق رسانی ، تاُمین آب شرب و سایر امکانات رفاهی در مناطق دور افتاده خصوصا شرق استان بیماری مالاریا کاهش چشمگیری داشته است.

وی افزود : یکی از اهداف اصلی ، حذف مالاریا ، قطع انتقال محلی بیماری بوده است که این امر جزو اهداف بلند مدت در این برنامه می باشد. در استان هرمزگان و جنوب شرق کشور شاهد دو پیک اصلی مالاریا هستیم ؛ پیک یک یا بهاره از فروردین آغاز و تا خرداد ماه ادامه دارد و پیک دوم از شهریور تا آذرماه می باشد .

وی تصریح کرد : با آغاز برنامه حذف مالاریا با مشارکت سازمان جهانی و اجرای پروژه گلوبال فاند کاهش چشمگیری در کاهش موارد مبتلا به مالاریا خصوصا موارد انتقال محلی شاهد بودیم .

مدیر گروه مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت : نخستین هدف حذف مالاریا از نوع فالسیپاروم است ؛ که دانشگاه علوم پزشکی بصورت رسمی  به حذف کامل مالاریای فالسیپاروم در استان را خواهد رسید.

دکتر صفری با اشاره به آمار مالاریا در استان از ابتدای سال تا کنون اظهار داشت : ۳۷ مورد مالاریا در استان شناسایی شده که فقط یک مورد از آن انتقال محلی بود و ۳۶ مورد دیگر  به عنوان مالاریای وارده و توسط اتباع بیگانه وارد استان شده است.

وی ابراز کرد : شهرستان بشاگرد که از کانون های اصلی مالاریا می باشد که در گذشته ۸۰ درصد مالاریا استان به این منطقه اختصاص داشت ؛ ولی در طی این چند سال با برنامه ریزی های پیشگیرانه و بیمار یابی و در مان به موقع در سال ۹۵ به عنوان منطقه عاری از مالاریا شناخته شد و هیچ گونه موارد مالاریا در سال ۹۵ در بشاگرد مشاهده نشده است .

صفری خاطر نشان کرد : از مهمترین چالش های پیش روی تیم مبارزه با بیماریها در برنامه حذف مالاریا ، تردد غیر مجاز اتباع بیگانه ، پراکندگی جمعیت خصوصاَ در شرق استان ، استهلاک وسایل نقلیه می باشد .

دکتر سید حسین داودی رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت : برای حذف مالاریای فالسیپاروم اگر صاحب یک برنامه جامع باشید ، می توانید پیش بینی های دقیقی داشته باشید و در صورت داشتن برنامه  قطعا از بروز موارد و طغیان ها هراسی نیست چرا که قدرت کنترل آن را دارید .

 دکتر داودی ضمن اشاره و تاکید به داشتن برنامه حذف و پیشگیری افزود : اگر در کنترل همه بیماریها صاحب برنامه باشید ، قدرت کنترل خواهید داشت؛ در حوزه بیماریها با مدیریت وبرنامه ریزی می توانید این اطمینان را به مدیران ارشد بدهید ، که با آرامش بیشتر به فعالیت خود ادامه دهند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر