کد خبر: 801617
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
گزارش جوان از اردوههای جهادی دانشجویی در استان مرکزی
جهاد سازندگی زمانی به فرمان حضرت امام راحل شکل گرفت که یک سال هم از عمر با برکت انقلاب اسلامی نگذشته بود، فرمان تشکیل جهادسازندگی در 27 خردادماه سال 58 در راستای رسیدگی به مناطق محروم و دورافتاده ایران صادر شد.

جهاد سازندگی ظرفیت عظیم و برخاسته از متن انقلاب اسلامی ایران، بسیاری از جوانان شیفته امام و استقلال کشور را در تشکیلات خود جای داد و استعداد آن‌ها را شکوفا ساخت.

واژه محرومیت که برای مردم این مرز و بوم در دوران ستم شاهی بیگانه نبود و تمام وجود خود این واژه را لمس کرده بودند، با پیروزی انقلاب اسلامی بارقه‌های امید در دل محرومین نشست.

چشمانشان به محبت مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی بود، مسئولینی که خود بیشتر از قشری نسبت به محرومیت ملت بیگانه نبودند، رهبر کبیر انقلاب اسلامی مدبرانه اولویت را بر رفع محرومیت‌زدایی و سازندگی بنا نهاد از این‌رو بود که نطفه جهاد سازندگی در انقلاب بسته شد، در بستر انقلاب رشد كرد و همراه با نهال نوخاسته انقلاب به ثمر رسید.

دست پرتوان جهادگرانی که بی‌وقفه، بی‌منت و بدون چشم داشتی بذر انقلاب را در دل محرومترین نقاط جامعه كاشتند؛ جهاد گران گمنام و بی‌نشان در عرصه‌های تولید و نبرد تلاش كردند و شجاعانه در سخت‌ترین شرایط، بزرگترین موانع را از سر راه انقلاب اسلامی برداشتند.

حرکت شکوهمند جهاد در عمران و سازندگی روستاها خلاصه نشد و همچون موجی خروشان جبهه‌های نبرد حق علیه باطل را در نوردید و سنگرسازان بی سنگر در زمره حماسه آفرینان دفاع مقدس در 8 سال دوشادوش رزمندگان دلاور اسلام نماد افتخار و عزت آفرینی جهاد سازندگی محسوب گردیدند.

جهاد در جنگ حضور مهندسی داشت و با ساخت پل، سنگر، خاکریز و جاده در مناطق مختلف باعث پیشرفت سربازان در جنگ می‌شد و یک‌هزار و ۱۰۰ شهید ۲۲ هزار جانباز و بیش از ۸۰۰ اسیر را در راه دفاع از کیان جمهوری اسلامی ایران تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

در نهایت در سال 1362 به دلیل خدمات درخور توجهی که این نهاد انقلابی و مردمی از خود نشان داد از سوی مجلس شورای اسلامی قانون تشکیل جهادسازندگی تصویب شد، رفته رفته بر بار مسئولیت‌های جهادسازندگی افزوده می‌شد ولی نیروهای انقلابی در این نهاد هر روز پر شورتر از گذشته فعالیت‌های خود را انجام می‌دادند.

اما در سال 1379 بود که در دوران دولت اصلاحات طرح ادغام دو وزارتخانه به منظور تجمیع وظایف و اصلاح ساختاربخشی از تشکیلات دولت تصویب شد و دو سازمان جهادسازندگی و کشاورزی در یک سازمان به نام جهادکشاورزی ادغام پیدا کرد.

اما رفع دغدغه‌های محرومین از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی دور نماند شجره طیبه بسیج سازندگی در سال ۷۹ به فرمان مقام معظم رهبری جایگزین جهاد سازندگی شد.

بسیج سازندگی مصداق کامل اقدام جهادی و تحقق اقتصادمقاومتی با هدف سازندگی، عمران و آبادانی كشور با نگاه به مناطق محروم اقدامات در خور تحسینی را تا به امروز به منصه ظهور رسانده است؛ اردوهای جهادی وعده‌گاه دانشجویان و دانش‌آموزانی که دل در گرو انقلاب اسلامی دارند این روزها پر رونق‌تر از هر فصل دیگر سال می‌توان دید.

هر روز در دورترین نقاط شاهد حضور جوانانی هستیم که در گرمای تابستان به جای اینکه نشستن زیر باد کولر را ترجیح دهند در جمع مردمی حضور پیدا کرده‌اند که اگر پای درد دل هر کدامشان بنشینی خود یک مثنوی است.

جهادگران بسیجی که در جنگ اقتصادی دشمن نقش مهمی را در حماسه اقتصادی بر دوش دارند و حضور در حماسه مهم اقتصاد مقاومتی را واجب و تکلیف خود می‌داند و با تربیت رسالت محور، تحقق اقتصاد مقاومتی را یک شعار ندانسته و با تاکید بر توان داخلی کشور برای مردمی کردن این حرکت عظیم و دشمن‌شکن آمادگی خود را برای حضور در این جبهه اعلام کرده و از مدت‌ها قبل‌تر وارد میدان شده‌اند نه اینکه شعار دهند.

جهادگران بسیجی جوانانی مومن و دلسوز هستند كه هر ساله با چشم پوشی از فرصت تفریح در تعطیلات تابستان و ایام نوروز برای خدمت به مستضعفین راهی مناطق محروم می‌شوند، جهادگران با خدا معامله كرده‌اند، در سرما و گرما در كنار فقرا و محرومان هستند، شاد كردن دل محرومان و فقرا به ویژه كودكان لذتی دارد كه در هیچ كار دیگری یافت نمی شود.

ساخت یک باب واحد مسکونی برای مادری پیر و دلسوز در شازند

چندی پیش بود که با مساعدت یک گروه جهادی از بسیجیان پایگاه مقاومت ثارالله حصار یک باب واحد مسکونی برای یکی از اهالی حصار ساخته شد، خانه‌ای پر از امید که از 22 تیرماه با تلاش بی‌وقفه جوانان جهادگر ساخته شد.

دست‌هایی به نیت کمک

گروه جهادی دانشگاه امام‌حسین(ع) مقصد خود را این بار شهرستان کمیجان برگزیده‌اند تا این بار با مردم روستاهای کمیجان برای سازندگی و آبادانی تلاش کنند.

کریم‌زاده مسئول گروه جهادی دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به فعالیت صورت گرفته در اردوهای جهادی دانشجویان گفت: توسعه فرهنگ محرومیت‌زدایی در بین جوانان و ایجاد روحیه سازندگی و امید در مردم منطقه رسالتی بر دوش جهادگران به ویژه جهادگران دانشجو است که در این راستا گروه جهادی دانشگاه امام حسین(ع) به استعداد 80 نفر از اول مردادماه به شهرستان کمیجان وارد شده و در حال فعالیت و خدمت‌رسانی به مردم منطقه است.

وی افزود: خواهران و برادران بسیجی این گروه در کمیته‌های مختلف در عرصه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، پزشکی، اشتغالزایی و مشاوره فعالیت می‌کنند، مدتی است که نگاه خود را در این اردوها تغییر داده و حضور در مناطق کمتر توسعه یافته را برگزیدیم.

کریم‌زاده ادامه داد: با توجه به پتانسل‌ها و کاستی‌های مورد نظری که معیار انتخاب از سوی گروه بود شهرستان کمیجان انتخاب شد و امیدوارم بتوانیم در این منطقه مثمرثمر باشیم و کمکی در بحث محرومیت‌زدایی فرهنگی و عمرانی در این منطقه داشته باشیم.

وی افزود: تمام تلاش گروه جهادی این است که بتوان از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی در راستای محرومیت‌زدایی بهره بگیرد به طوری که تمام دستگاه‌ها و نهادها پای کار بیایند و درگیر بحث محرومیت‌زدایی شوند و تصور می‌کنم در این زمینه پیشرفت خوبی صورت گرفته است.

مسئول گروه جهادی دانشگاه امام حسین(ع) تصریح کرد: حضور جهادگران در مناطق باعث ایجاد امید و انگیزه در اهالی منطقه می‌شود لازم به ذکر است که هدف اردو تنها این نیست که بخواهیم باری از دوش مردم منطقه برداریم هدف مهم، خودسازی و لمس مشکلات مردم از نزدیک است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر