کد خبر: 800537
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
دولت‌های کویت و عربستان در نامه‌ای مشترک به سازمان ملل از آنچه آن را تعرض مکرر قایق‌های نظامی ایران در آبهای منطقه المغموره در مجاورت منطقه تقسیم شده بین کویت و عربستان خواندند، اعتراض کردند.
تسنیم: روزنامه الرای نوشت: کویت و عربستان اعتراض و نارضایتی شدید خود را از "تعدی و تعرض مکرر قایق های نظامی ایران به آبهای منطقه المغوره در مجاورات منطقه تقسیم شده" بین دو کشور ابراز داشتند. آنها این اقدام را با ارسال نامه اعتراض‌آمیز مشترکی به بان‌ کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد انجام دادند.

این روزنامه افزود: منصور عیاد العتیبی نماینده دائم کویت و عبدالله المعلمی نماینده دائم عربستان در سازمان ملل این نامه را به بان کی مون درخصوص (به زعم خودشان) "تعرض های ایران در منطقه تقسیم شده" بین کویت و عربستان و درخواست از وی برای توزیع نسخه ای از آن در بین همه اعضای این سازمان و انتشار آن در مجله قانون دریانوردی تسلیم کرد.

دولت‌های عربستان و کویت در این نامه از آنچه آن را به‌زعم خود "تکرار تعرض و تعدی قایق های نظامی ایران در آبهای منطقه المغموره در مجاورت منطقه تقسیم شده بین کویت و عربستان" سخن گفتند و به اعتقاد خود "حقوق حاکمیت بر آن را به منظور اکتشاف و بهره برداری از ثروت های طبیعی آن، فقط متعلق به عربستان و کویت دانستند" سخن گفتند.

سفیران کویت و عربستان در این نامه به آنچه آن را آخرین موارد تعرض قایق‌های ایرانی خواندند، اشاره کرده و گفتند: آخرین موارد تعرض یک کشتی پشتیبانی و دو قایق تندرو با پرچم‌های ایران با سه سرنشین مسلح در دوم آوریل و تعرض یک کشتی پشتیبانی دیگر از نوع هندیجان 1401 در 21 آوریل" بوده است.

در این نامه آمده است: "این دو کشتی و قایق به چاه الدره 3 در میدان الدره واقع در منطقه المغموره تقسیم شده عربستان و کویت نزدیک شدند و این امری است ممکن است به رویارویی منجر شده و امنیت و صلح در این منطقه را تهدید کند".

بر اساس متن این نامه: فقط عربستان و کویت "حقوق حاکمیتی کامل در اکتشاف منابع هیدروکربنی و بهره برداری از آن در چاه الدره و منطقه تقسیم شده المغموره را دارند".

این نامه آمده است: " از دولت ایران خواسته شده است تا مذاکرات با دولت های عربستان و کویت را برای تعیین مرزهای دریایی که منطقه تقسیم شده المغموره و آب های ایران را از یکدیگر جدا می کند، آغاز کند اما با وجود درخواست‌های مکرر کویت و عربستان برای مذاکره جهت تعیین این مرزها، این درخواست با هیچ پاسخی از طرف دولت ایران روبرو نشده است"
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار