کد خبر: 800536
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹

سناريوهاي متعددي در خصوص كودتاي تركيه عنوان شده است كه هر كدام از زواياي خاصي به اين پديده در كشور همسايه نگاه مي كنند. كودتاي بخشي از ارتش،‌ كودتاي غربي با محوريت امريكا و متحدان منطقه اي، كودتاي مخالفان اردوغان با محوريت گولن،‌ سناريوي تركيبي كه مجموعه عوامل عنوان شده را در بر مي گيرد و همچنين سناريوي خودكودتا كه تاكيدش بر آن است كه رجب طيب ارودغان خود دست به چنين كاري زده است.

مخالفان رويكردهاي سياسي اردوغان با توجه به تسويه هاي انجام شده پس از كنترل كودتا، بر اين طبل مي كوبند كه شرايط موجود نشان مي دهد كه سناريوي اخير محتمل تر است و حزب عدالت و توسعه براي پاكسازي مخالفان و تسلط بيشتر بر قدرت دست به چنين كاري زده است.

رجب طيب اردوغان طي چند روز گذشته تلاش فراواني براي محدود كردن مخالفان انجام داده است. اين محدوديت در حوزه هاي مختلف از جمله ارتش، قضات، دانشگاه و مدارس، دانشجويان و اساتيد و ... بوده است. اين در حالي است كه نسبت به مسائل و مقولات خارجي بخصوص در سطح منطقه كاملا غافل مانده است.

اول از هر چيز بايد در اين زمينه تاكيد كرد كه محدودسازي سياسي – اجتماعي كه اردوغان آن را سرلوحه كار خود قرار داده است،‌ در بلند مدت پاسخگو نيست و اين مسئله در نهايت پاي حزب عدالت و توسعه و حاميان اردوغان را به دام خواهد انداخت.

جداي از اين مسئله،‌ آنچه كه اردوغان از آن غافل مانده سياست هاي ضد تركيه اي در منطقه است كه اگر چه تا حدود قابل توجه اي نمايان است اما دولت تركيه علاقه اي ندارد به آن بپردازد. دشمنان منطقه اي اردوغان و دولت وي بسيار خطرناك تر از مخالفان داخلي هستند.

عربستان سعودي به عنوان بزرگ ترين دشمن اخوان المسلمين اولين كشوري است كه در روياروي سياست هاي تركيه گام برمي دارد و حتي در اولين ساعات كودتا نتوانست شادماني خود را پنهان كند. عربستان در اين راه مصر و همچنين ريزقدرت همچون امارات و حتي اردن و رژيم صهيوينستي را نيز با خود همراه دارد.

عربستان در كنار ضديت به رويكردها و رويه هاي اخواني كه دولت اردوغان از آن حمايت مي كند،‌ علاقه اي براي قدرت گيري آنكارا ندارد. زيرا هر چقدر ميزان قدرت تركيه در منطقه افزايش پيدا كند به همان اندازه از قدرت عربستان سعودي كاسته مي شود. اين تقابل را مي توان طي چند سال اخير در مصر مشاهده كرد كه باعث روي كار آمدن محمد مرسي و سقوط او پس از يك سال شد.

مشكل عمده اردوغان اين است كه نمي خواهد دشمنان واقعي خود را در سطح منطقه ببيند. اين رويه اي است كه در بلند مدت مشكلات ديگري را براي تيم عدالت و توسعه ايجاد خواهد كرد زيرا سعودي ها براي تامين منافع خود و كاهش يا سقوط قدرت رقبا دست به هر كاري مي زنند و در اين كار حتي با رژيم صهيونيستي همراه مي شوند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار