کد خبر: 800533
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
روستاهاي ورزقان هنوز آب، برق و گاز ندارد
روستاهاي شهرستان ورزقان هم چون بسياري از مناطق روستايي کشور از ديرباز جزو مناطق محروم کشور به حساب مي آيد. روستاهايي که به دليل نداشتن راه دسترسي و جاده مناسب براي تردد سالها عنوان مناطق دورافتاده را با خود يدک مي کشند. از زماني که اولين ساکنان اين روستاها خانه هاي خشتي شان را بنا کردند تا به امروز که .... نيم قرن از ان زمان گذشته هنوز نه از لوله کشي آب در اين روستاها خبري هست و نه از برق و گاز! هنوز هم خانوارهاي روستايي دبه به دست آب آشاميدني مورد نيازشان را از شيرهاي آب مشترک روستا تا خانه مي کشند، خانه ها حمام ندارند، فاضلاب ها روانه باغ ها و زمين هاي کشاورزي مي شود.
مريم احمدي
روستاييان ورزقان هنوز درگير پيامدهاي زلزله سال 91

چند سال پيش زلزله همين خانه هاي خشتي بي دوام روستاييان را بر سرشان آوار کرد. از خيلي از روستاها چيزي جز تلي خاک باقي نماند. همان معدود داشته ها هم از بين رفت. قول ها و وعده وعيدها براي ساختن خانه هايي مقاوم با امکانات رفاهي پشت سر هم رديف شد، قرار بود همزمان آب لوله کشي، برق و انشعابات گاز هم به روستاهاي اين شهرستان برسد. اما هيچ کدام محقق نشد. هنوز همان شرايط بر زندگي روستاييان اين منطقه حاکم است ، نه از آب اشاميدني خبري هست نه از برق و گاز نه از جاده و راه دسترسي! هنوز همچون گذشته کشاورزان جزو درامد اندک حاصل از کشت ديم گندم، جو و عدس که کفاف خرج دو ماه زندگي شان را نمي دهد، چيزي عايدشان نمي شود!

بچه هاي روستاي چراغعلي به دليل نداشتن مدرسه و صعب العبور بودن مسيرها درمقطع ابتدايي به ناچار ترک تحصيل مي کنند. 70 خانوار روستاي ایشیقلی از نعمت برق بي بهره اند چرا که وسعشان نمي رسد براي خانه هايشان کنتور وانشعاب بگيرند! ساکنان روستاي خلف انصار در روزهاي هاي سرد زمستان سوختي براي گرمايش ندارند و در روزهاي زمستان براي تهيه اذوقه و خوراک هم با مشکلات بسياري روبرو مي شوند. و هزاران مشکل ديگر که روستاهاي ورزقان را محروم تر از سالهاي قبل کرده است. با اين وجود گزارشات نشان مي دهد اين منطقه حتي از اجراي طرح هادي روستايي هم جا مانده است چرا که در طي اين سالها به رغم انجام اقدامات مفيدي در روستاهاي استان هاي ديگرهيچ اقدامي در قالب طرح هادي در اين مناطق انجام نشده است.

اين شرايط در حالي بر زندگي روستاييان ورزقان سايه افکنده که زمين اين شهرستان از ثروت هاي خدادادي انباشته شده و بيش از 12معدن فعال را در دل خود جا داده است. با اين حال گويي مسئولان کشور چشمشان را بر روي اين منطقه بسته اند و هيچ تلاشي براي استفاده از ظرفيت هاي معادن، کشاورزي و گردشگري ورزقان براي مناطق روستايي انجام نمي دهند.

وام هاي زلزله ، زخم روي زخم گذاشتند

پس از وقوع زلزله و از بين رفتن دام ها و زمين هاي کشاورزي به عنوان تنها منبع امرار معاش روستاييان ورزقان، بيکاري و نبود اشتغال بيش ازگذشته گريبانگيرروستاييان شد و جمع زيادي ازاهالي به ناچار تحت پوشش کميته امداد قرار گرفتند. دست مردم براي بازسازي خانه هايشان خالي ماند و به ناچار با دريافت وام هاي بانکي و پرداخت اقساط به بدهکاري تن دادند. اقساطي که حالا عدم توان بازپرداختشان زخمي بر زخم هاي ديرينه روستاييان اين شهرستان گذاشته است. تا انجا که خود مسئولان شهرستان بازپرداخت اين وام ها را به عنوان يکي از مشکلات اصلي روستاييان مي دانند. چندي پيش حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود مهدوی امام جمعه ورزقان در اين خصوص گفت: وام‌های حاصل از زلزله سال 91 مردم شهرستان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده‌ به گونه‌ای که بسیاری از اهالی روستاهای ورزقان به دلیل محرومیت و نبود درآمد‌های کافی از بازپرداخت این وام‌ها بازمانده‌اند!

وي تاکيد کرد: مردم روستاهای ورزقان توان بازپرداخت وام‌های زلزله را ندارند و مسئولان بايد براي اين موضوع فکري کنند!

شايد پرداخت وام بلاعوض در ازاي مصيبتي که بر سر روستاييان منطقه آوار شده بود، خزانه دولتي را تهي مي کرد که مسئولان دولتي در آن زمان از انجام چنين اقدامي خودداري کردند که حالا پس از گذشت نزديک به چهار سال نه تنها خبري از آباداني و امکانات رفاهي در روستاهاي شهرستان نيست بلکه انتظار دارند اهالي روستا با دست خالي از زير دين کمک هاي دولتي بيرون بياند! خانه هاي نيمه ساخته به حال خود رها شده و کانکس‌ها در گوشه گوشه روستا جا خوش کرده اند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
0
0
خب مسوولین می بایست خانه هایی معمولی با آجر برایشان میساختند مگر چقدر جمعیت داره مگه روستاییا اپارتمان سه خوابه میخوان والا با حقوق یه ماه یکی ار این مسوولین بیست تا روستا رو میشه اباد کرد مگه ما ادما چند سال میخواییم روی کره زمین باشیم خدا هم با این معادن و نعمت هایی که داده اگه همه بخوان ساده زندگی کنن تا روز قیامت برای همه بسه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار