کد خبر: 800326
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۹
نصرالله پژمانفر، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با نگارش يادداشتي نسبت به تعطيلي برنامه «ثريا» واكنش نشان داد و نويد ادامه پخش را از اين طريق اطلاع‌رساني كرد متن اين يادداشت به شرح زير است:
1 ـ «پيوند هنر و رسانه با منافع ملي از ديرباز دغدغه همه دلسوزان و علاقه‌مندان به كشور و مردم بوده به طوري كه آنها با اصرار بسيار و تلاش خستگي ناپذير، انعكاس مسائل مردم را در محصولات هنري و رسانه‌اي پيگيري مي‌كردند. اين اصرار البته علت واضحي داشته و دارد و آن هم تأثير قابل تأمل اين محصولات و فعاليت‌ها بر ديده‌شدن اين مسائل و طبعاً حل آنها است؛ يعني اگر تا ديروز عده زيادي درباره يك مسئله سخن مي‌گفتند يا موضوعي زندگي افراد قابل‌توجهي را تحت تأثير قرار مي‌داد و البته صداي آنها هم به جايي نمي‌رسيد، اما يك اتفاق هنري يا رسانه‌اي مي‌توانست ره صد ساله را يك‌شبه بپيمايد و به ديده شدن آن مشكل و هموار كردن مسير حل آن ياري‌رسان باشد. نمونه‌هايي از اين دست را هم بسيار ديده و شنيده‌ايم؛ مثلاً مسئله شدن حقوق‌هاي نجومي با انتشار يك فيش حقوقي در شبكه‌هاي اجتماعي، شناخته‌شدن قهرمانان جنگ با فيلم‌هاي مستند و داستاني، مدافعان حرم و توجه به امنيت كشور، توجه به معضل بزرگ قاچاق بعد از سال‌ها (حساس شدن رسانه‌ها روي اين پديده بعد از تأكيدات رهبر انقلاب)، توجه به محيط‌بانان مظلوم بعد از توليد چند محصول هنري و رسانه‌اي و... . اينها همه مصاديق محصولاتي است كه توانسته افكار عمومي را به سمت مسئله مورد نظر جلب كند و در مواردي هم راه مسئولان كشور را براي حصول به نتيجه هموارتر كند.
2 ـ طبعاً براي توليد محصول، توليدكنندگان آن نقش تعيين‌كننده‌اي دارند. هنرمندان و اهالي رسانه‌اي كه به منافع كشور كمتر از منافع گروهي، حزبي يا شخصي توجه دارند نمي‌توانند افراد صاحب صلاحيتي براي اين مسير باشند و طبعاً جوانان معتقد و متخصص مهم‌ترين نياز كشور براي فعاليت در اين حوزه‌ها هستند. اگر تا ديروز عنوان مي‌شد كه جوانان متدين و حزب‌اللهي دستشان از حوزه‌هاي هنر و رسانه كوتاه است، امروز ديگر اين بهانه قابل قبول نيست و مثال زنده آن محصولاتي است كه در فرم و محتوا مدعيان را شگفت‌زده كرده است. با اين حال بايد گفت كه تقويت اين جوانان متخصص، خلاق و معتقد به نظام و مردم، متأسفانه حتي از سوي مراكز رسمي هم مورد توجه قرار نگرفته است و اگرچه اين روند از جمله كارهاي استراتژيك نظام محسوب مي‌شود، اما شاهد آن بوده‌ايم كه حمايت‌ها هيچ‌گاه به شكل سازماندهي شده و منظم در اختيار اين قشر قرار نگرفته و اگر صراحت و پيگيري‌هاي رهبر معظم انقلاب نبود همين اتفاقات نيم‌بند اخير براي كشف، حمايت و ارتقاي جناح مؤمن و انقلابي هم صورت نمي‌گرفت. از اين جهت بي‌ربط نيست اگر بگوييم جوانان حزب‌اللهي ما سال‌هاست كه به نوعي دچار تحريم داخلي‌اند.
3 ـ صدا و سيما بزرگ‌ترين و مهم‌ترين سازمان فرهنگي كشور است و متأسفانه اين اتفاق در اين سازمان هم رخ داده است و به‌رغم تلاش مديران دلسوز و متدين اين سازمان ما شاهد كارنامه ويژه‌اي در اين مورد نبوده‌ايم و شايد «سفارش مؤكد» رهبر معظم انقلاب در حكم رئيس قبلي و فعلي صدا و سيما مبني بر «جذب و حفظ و تربيت نيروهاي انقلابي و كارآمد»، ناشي از اين خلأ باشد كه بايد مورد توجه ويژه رئيس جديد سازمان قرار گيرد؛ چه اينكه اين سازمان مؤثرترين سازمان فرهنگي كشور است و طبعاً مسئوليت آن را نيز سنگين‌تر مي‌كند. با اين حال اين سخن نافي زحمات مسئولان سازمان نيست و هر انسان منصفي مي‌داند كه به‌رغم مشكلات موجود، اتفاقات خوبي هم در راديو و تلويزيون رخ داده است.
4 ـ‌يكي از نمونه‌هاي خوب سازمان در برنامه‌سازي و تقويت نيروهاي متعهد و متخصص، برنامه «ثريا» است. اين برنامه چند ويژگي دارد كه مهم‌ترين آن تيم تحقيق و توليد يكدست آن است؛ تيمي از جوانان حزب‌اللهي دغدغه‌مند و متخصص كه به‌رغم همه مشكلات توليد، بدون در نظر گرفتن منافع شخصي يا گروهي، صادقانه مسائل كشور و مردم را با جهت‌گيري انقلاب اسلامي دنبال مي‌كنند و البته از بيان صريح موضع خود نيز ابايي ندارند. اين چيزي است كه به نظر نگارنده وجه تمايز برنامه ثريا با بسياري از برنامه‌هاي ديگر است؛ برنامه‌هايي كه اگرچه مفيدند، اما اغلب فاقد اين خصيصه مهم هستند. به نظر مي‌رسد حال كه چنين برنامه‌اي مراحل متعددي را سپري كرده و به آنتن رسانه ملي رسيده، مسئولان سازمان بايد آن را در برابر طوفان مشكلات مالي و غيرمالي محافظت كنند و اجازه ندهند نهال «ثريا» در اين نوسان‌ها سر خم كند. بنده طي تماس‌هايي كه با مسئولان ارشد سازمان داشتم، پخش اين برنامه و پرداخت معوقات مالي دست اندركاران آن را پيگيري كردم و دوستان هم قول مساعد دادند كه مشكلات به وجود آمده براي برنامه «ثريا» مرتفع شود و ان‌شاءالله از همين هفته شاهد پخش اين برنامه خواهيم بود. نگارنده اطلاع دارم كه شخص رئيس محترم سازمان به مسئله تقويت جناح مؤمن و انقلابي توجه دارند و اين توجه اتفاق مباركي است كه به نظر مي‌رسد بايد با حمايت روزافزون از جوانان دغدغه‌مند و متخصص كه اين روزها ظهور و بروز بيشتري پيدا كرده‌اند، تكميل شود و ما در آينده شاهد تكثير برنامه‌هايي مانند «ثريا» در تلويزيون باشيم.
مجلس طبعاً به واسطه وظيفه نظارتي خود، مواردي از اين دست را تا حصول نتيجه پيگيري خواهد كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار