کد خبر: 800320
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸
تأملي بر اقدام اخير گروه سينمايي هنر و تجربه در اكران فيلم «فروشنده»
اخيراً امیرحسین علم الهدي، مدیر گروه هنر و تجربه جمله عميقي درباره ذات سينماي هنري گفته‌اند كه لازم است سال‌هاي متمادي نظريه‌پردازان سينما درباره آن تعمق كنند، بلكه روزنه‌هاي تازه‌اي روي سينماي ايران گشوده شود...
فرزين ماندگار
اخيراً  امیرحسین علم الهدي، مدیر گروه هنر و تجربه جمله عميقي درباره ذات سينماي هنري گفته‌اند كه لازم است سال‌هاي متمادي نظريه‌پردازان سينما درباره آن تعمق كنند، بلكه روزنه‌هاي تازه‌اي روي سينماي ايران گشوده شود؛ جمله‌اي كه به نوعي شايد تاريخ سينما را به دو قسمت پيش از اين جمله و پس از اين جمله تبديل كند. جمله اين است: «تمام آثار سينمايي آقاي اصغر فرهادي، شاخصه‌هاي هنري و تجربي را دارند. ايشان در تمامي فيلم‌هاي خود به مشكلات اجتماعي جامعه مي‌پردازند و اين موضوع ذات سينماي هنري است.» خب اينكه مشكلات اجتماعي، ذات سينماي هنري است را براي اولين بار است كه يك نفر در دنيا بر زبان مي‌آورد و نبايد به اين راحتي از كنارش عبور كرد.
از اينكه بگذريم، گروه سينمايي هنر و تجربه هرازگاهي به نظرش مي‌رسد كه برخي از بهترين فيلم‌هاي سينمايي هم هنري و هم واجد تجربه هستند، پس چه خوب است كه آنها را موازي با اكران عمومي در اين گروه سينمايي هم نمايش دهند. بعضي وقت‌ها هم با تأخير زياد به اين نتيجه مي‌رسند كه فلان فيلمي كه دو سال پيش اكران شده براي نمايش در گروه هنر و تجربه مناسب بوده است، براي همين به عنوان نمونه فيلم شهاب حسيني را همراه با مقدار معتنابهي تبليغات در اين گروه اكران مي‌كنند. البته اينها را بايد گذاشت به حساب نوپا بودن اين گروه و اينكه گردانندگان آن هنوز وقت لازم است تا به جمع‌بندي مشخصي در اينباره برسند كه دقيقاً چه فيلم‌هايي را بايد اكران كنند. خدا را شكر بهترين فيلم جشنواره سي و چهارم فجر را به موقع داراي ويژگي‌هاي هنري و تجربي لازم تشخيص دادند و همزمان به اكران رساندند و به تازگي نيز اعلام كرده‌اند كه فيلم «فروشنده» اصغر فرهادي مي‌تواند جواز اكران در اين گروه سينمايي را كسب كند. البته اين گروه سينمايي پيش از اين تعداد زيادي از فيلم‌هاي خارجي را نيز كه تشخيص داده بود به درد هنر و تجربه مي‌خورند، اكران كرده بود. با اين روندي كه اين گروه در پيش گرفته شايد تا چند سال ديگر همه فيلم‌هاي مطرح جهان استانداردهاي لازم را براي نمايش در اين گروه كسب كنند. البته عجيب است كه چرا مثلاً فيلم مرد پرنده‌اي كه كارگردانش در آن القاي يك سكانس، پلان طولاني كرده تا به حال در اين گروه به نمايش درنيامده است. برخي از تئوريسين‌هاي وادي هنر معتقدند كه اصولاً هنر و به ويژه سينما همواره عرصه درنورديدن تجربه‌هاي جديد است و البته قاطبه آدم‌هاي روي زمين اعتقاد دارند كه سينما هنر هفتم است، ولي خب ايجاد‌كنندگان گروه هنر و تجربه كشف بزرگ‌تري كرده‌اند و آن هم اينكه آنها موظفند فيلم‌هاي اينچنيني را كشف و به طور جداگانه اكران كنند. لابد اين روي فروش فيلم‌ها هم تأثير مي‌گذارد. مردم منتظر مي‌مانند جناب علم‌الهدي و شركا فيلم‌ها را كشف و به علاقه‌مندان سينما عرضه كنند.
شما همه دنيا را هم كه بگرديد نمي‌توانيد نمونه چنين ابتكاري را كه مسئولان سينمايي ما به آن نائل آمدند، پيدا كنيد، اگر هم باشد حتماً يا يك چيز ديگري است يا از روي دست سينماي ما كپي شده است. هيچ‌كس هم كه نداند همه مي‌دانند بزرگ‌ترين دستاورد مديريتي سازمان سينمايي دولت يازدهم ايجاد گروه هنر و تجربه است و حيف است كه واقعاً با خداحافظي دولت حاضر، اين گروه از بين برود، براي همين آقاي علم‌الهدي چندي است دنبال ساختماني مي‌گردند كه سندش به نام اين گروه خورده باشد تا ديگر كسي نتواند دست به آنها بزند و آنها را جابه‌جا كند. علاقه‌مندان هنرهفتم بايد منتظر باشند تا همزمان با مشخص شدن مكان جديد اين گروه و عنايات بودجه‌اي حجت‌الله ايوبي، احتمالاً گروه هنر و تجربه خدمات جديدتري را به دنياي سينما ارائه دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار