کد خبر: 800208
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
محمدرضا هاديلو

در حال حاضر بيمارستان‌هاي كشور به حدود ۹۰ هزار تخت بيمارستاني نياز دارند كه مسئولان حوزه سلامت اميدوارند در قالب برنامه ششم توسعه ساز‌وكارهايي صورت بگيرد كه سرمايه‌گذاري در حوزه سلامت براي بخش خصوصي منطقي باشد.

هم اكنون سرانه تخت‌هاي بيمارستاني در كشورهاي منطقه سه تخت براي هزار نفر است كه اين تعداد در كشور ما يك و هفت دهم تخت براي هر هزار نفر است.

هم اكنون نزديك به 135 هزار تخت بيمارستاني در كشور وجود دارد كه متأسفانه از همين تعداد نيز 50 درصدشان فرسوده‌اند نياز به نوسازي دارند.

با اينكه چندي پيش قائم‌مقام وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تعداد تخت‌هاي بيمارستاني در حال ساخت را 43 هزار عدد اعلام كرده بود اما گويي هنوز اين تخت‌ها آماده نشده و به بيمارستان‌ها نرسيده‌اند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت دولت ۴۰ سال زمان مي‌خواهد تا كمبود تخت بيمارستاني را رفع كند، اين در حالي است كه ۷۶ بيمارستاني كه با دستور رئيس‌جمهور آماده شده هنوز مجوز نيروي انساني‌‌شان هم صادر نشده است.

دولت بي‌توجه است

با مروري به حرف‌هاي وزير بهداشت طي يك سال گذشته در رابطه با كمبودهاي بيمارستاني كاملاً مشخص مي‌شود كه دولت نگاه خاصي به اين حوزه ندارد.

اوايل سال گذشته بود كه دكتر سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي گفت:«در صورتي كه دولت‌ها و مجلس‌ها همراه باشند تا رسيدن به نظام سلامت مطلوب حداقل 10 تا 15 سال زمان نياز است. به عنوان مثال در مورد كمبود تخت‌هاي بيمارستاني بايد گفت با آهنگ فعلي، دولت‌ حداقل 40 سال زمان مي‌خواهد تا بتواند كمبود تخت را با استاندارد 6/2 برطرف كند. در حوزه تأمين نيروي انساني نيز نگرانيم چون 76 بيمارستان در حال آماده شدن است و رئيس‌جمهور درباره آنها دستور داده اما هنوز مجوز نيروي انساني آنها صادر نشده است و نگرانيم اهميت چنين مباحثي به تدريج كم شود

حالا بعد از گذشت حدود 15 ماه از آن حرف‌ها روز گذشته وزير بهداشت با بيان اينكه با بودجه دولتي تا ۲۰ سال آينده هم سرانه تخت كشور استاندارد نمي‌شود، گفت:«نگاه‌ گروه اقتصادي دولت به بخش سلامت نيازمند تجديدنظر است

قاضي‌زاده هاشمي كه باز هم با گلايه صحبت مي‌كرد در جريان افتتاح 160 تخت بيمارستاني در بيمارستان شهيد رجايي كرج مدعي شد: «راه‌اندازي 720 تخت بيمارستاني در استان البرز در مدت 18 ماه با حداقل هزينه انجام شده است. دو سال است كه مي‌گويم بايد سازوكار ديگري توسط نمايندگان تصويب شود و دولت نيز بپذيرد تا ما بتوانيم جهش قابل توجهي داشته باشيم و تنها راه موجود براي تحقق اين موضوع حضور سرمايه‌گذاران بخش خصوصي است

به هر حال چه دولت نگاه اقتصادي داشته باشد و چه نداشته باشد، مردم انتظار دارند نيازهاي درماني شان حتماً مهيا شود. به خصوص آنها كه حق بيمه پرداخت مي‌كنند و پيش از بيمار شدن تمام سهم خود را به دولت پرداخته‌اند و حالا منتظر خدمات هستند؛ خدماتي كه آماده شدن تخت شايد كمترين آنها باشد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار