کد خبر: 800204
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
چرا سعودي ها به دنبال «اشغال زدايي» از صهيونيست ها هستند
بحث روابط سعودي ها و عاملان رژيم صهيونيستي تازه نيست. اين موضوعي است كه برخي از رسانه هايي كه كمي از استقلال روشي برخوردار هستند، دنبال مي كنند. مسئله اي كه البته تا پيش از اين به راحتي قابل اثبات نبود و پنهانكاري سعودي – اسراييلي امكان پرداختن بي دغدغه اين موضوع را كمرنگ كرده بود.

اما با توجه به راديكاليسم شكل گرفته در حاكميت قومي - قبيله اي عربستان فضاي لازم براي اثبات اين رابطه نامشروع مهيا شده است. تا پيش از اين بسياري از زمينه هاي روابط بين دو عنصر ضد اسلام در منطقه بر مبناي عمليات هاي اطلاعاتي،‌ امنيتي و تروريستي بود كه از خاورميانه تا آفريقا و از اوراسيا تا دور دست هاي آسيا و امريكا را فراگرفته بود.

اما كم كم گام هاي سياسي اين رابطه دو جانبه در حال شكل گرفتن است. به گونه اي كه كمپ ديويد بزرگ تري در حال زايش ناميمون است.

سعودي ها در اين زمينه بيش از هر چيز به دنبال غسل تعميم رژيم صهيونيستي و برداشتن مهر نامبارك «اشغال» از اسراييل هستند. اشغال‌زدايي مهمترين پروژه اي است كه عربستان گام به گام پيش مي رود تا راهي براي نجات صهيونيست ها پيدا كند. اگر چه اين رويه اي است كه امت مسلمان سراسر جهان با آن زاويه دارند اما عربستان سعودي براي اينكه بتواند در دل دولتمردان غربي در امريكا و اروپا جا باز كند،‌ اين رويه را در پيش گرفته است.


يك كمپ ديويد بزرگ‌تر در حال شكل گرفتن است


در حال حاضر حفظ موجوديت و امنيت اسراييل از مهمترين مسائلي است كه غرب با آن دست و پنجه نرم مي كند. در جنگ هاي نابرابر گذشته بين نيروهاي صهيونيستي با ملت فلسطين هم به گونه اي اطلاع رساني مي كرده كه تمامي حق را به اسراييلي ها مي داده است. بر همين مبنا عربستان سعي دارد بر مبناي افكار عمومي غربي عمل كرده و با پشت كردن به افكار عمومي مسلمانان،‌ در نوع مواجهه با اسراييل روش غربي را در پيش بگيرد. همين مسئله در گام هاي بعدي باعث خواهد شد كه عربستان سعودي در ميان امت مسلمان جايگاه خود را از دست بدهد.

زماني كه انور سادات به عنوان يكي از نظامياني كه تن به كمپ ديويد داد، به اين نتيجه شخصي رسيده بود كه نمي توان كاري عليه اسراييل انجام داد بنابراين بهتر است كه با آن كنار آمد در حالي كه تا پيش از اين در جنگ هاي عليه صهونيست ها حاضر بود. حال حاكمان قبيله اي سعودي نيز به چنين نتيجه اي رسيده اند و به دنبال راه حلي براي ايجاد رابطه علني با اسراييل هستند.

زمينه هاي اين رابطه پيش از اين شكل گرفته است. يادلين، رییس پیشین اطلاعات ارتش اين رژيم و مدیر فعلی موسسه مطالعات امنیت ملی پيش از اين گفته بود كه در جنگ اسراييل عليه حزب الله لبنان در سال 2006،‌ عربستان سعودي اطلاعات استراتژيك در اختيار تل‌آويو قرار مي داد.

مقامات تل آويو از اين چرخش سعودي ها با عنوان تهديد مشترك ياد مي كنند و همواره بر اين طبل م ي كوبند كه سياست هاي ايران به طور همزمان براي اسراييل و سعودي ها تهديدكننده است. اين در حالي است كه رويه شكل گرفته در عربستان به گونه اي ديگر است و طيف خانوادگي جديد در عربستان كه قدرت را به دست گرفته اند به طور داوطلبانه به دنبال رابطه با اسراييل هستند تا جايگاه قدرت خود را حفظ كرده و در گام بعدي تقويت كنند.

به همين دليل است كه آقاي وليعهد رد سفرهاي خود به امريكا و همنشيني با دولتمردان غربي و گروه ها و افراد با نفوذ صهيونيستي،‌ به دنبال مهر تاييدي از آنها براي انتقال قدرت به خود است تا با حمايت آنها اجازه حكومت بعد از سلطان كنوني فراهم شود. در واقع خاندان جوان سعودي براي انتقال مسالمت آميز قدرت به خود به دنبال جواز از لابي صهيونيستي هستند. اين مهمترين دليلي است كه سعودي هاي كنوني به دنبال «اشغال‌زدايي» از اسراييل و فدا كردن اسلام هستند.

نگاهي به پيشينه همكاري سعودي – صهيونيستي نشان مي دهد كه اين رويه پيشينه چندساله دارد. از جمله دعوت ايهود اولمرت از آل سعود براي شركت در كميته رهبران ديني اماكن مقدس در سال 2008.

در همين حال روزنامه ساندي تاميز در سال 2013 نوشت: «توافقنامه‌ای دفاعی میان رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی امضا شده که شامل مشارکت این سه کشور در ساخت ایستگاه‌های رادار و همچنین همکاری در موضوع سپر دفاعی موشکی مشترک می‌شود»

در تازه ترين اقدام نيز ديدار نظامي بازنشسته سعودي با برخي از مقامات صهيونيستي خبرساز شده است كه با مخالفت هاي منطقه اي زيادي همراه بوده است. در رسانه ها آمده است:‌« رسانه‌های رژیم صهیونیستی با انتشار تصاویری، از سفر یک هیات نظامی- امنیتی عربستان سعودی به ریاست ژنرال «انور عشقی» به سرزمین‌های اشغالی و دیدار با مقام‌های ارشد در تل‌‌آویو خبر دادند. روزنامه «هاآرتص» در این‌باره نوشت، انور عشقی، افسر سابق سازمان اطلاعات سعودی، طی هفته گذشته جلساتی با مقام‌های اسرائیلی در تل‌آویو برگزار کرد. طبق این گزارش، این ژنرال بازنشسته سعودی با «دوری گلد» مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل و برخی اعضای اپوزیسیون کنست دیدار کرد. هاآرتص تصریح کرد، انور عشقی در رأس یک هیات بلندپایه سعودی وارد سرزمین‌های اشغالی شد و با اسرائیلی‌ها درباره راه‌های پیشبرد روند سازش در خاورمیانه مطابق با طرح صلح عربی، گفت‌وگو کرد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار