کد خبر: 800199
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۰
مديرعامل شركت آب و فاضلاب آذربايجان‌شرقي:
اگر در اجراي خط انتقال طرح آبرساني از رودخانه ارس به تبريز تسريع نشود، در سال‌ آينده آب شرب تبريز در شرايط و وضعيت قرمز قرار مي‌گيرد.

عليرضا ايمانلو، مديرعامل شركت آب و فاضلاب آذربايجان‌شرقي در گفت‌وگو با «جوان» با عنوان كردن مطلب فوق گفت: متوسط توليد آب در سال گذشته 4 هزار و 472 ليتر بر ثانيه و 141 ميليون مترمكعب در سال بوده، اين در حالي است كه نياز آبي تبريز در سال 1400 به 5 هزار و 73 ليتر در ثانيه يا به عبارتي 160 ميليون متر مكعب در سال مي‌رسد.

وي افزود: نياز آبي تبريز در سال 1405 به 5 هزار و 517 ليتر در ثانيه و 174 ميليون متر مكعب در سال اعلام شده است.

ايمانلو تصريح كرد: در سال 1415 يعني 20 سال آتي نياز آبي تبريز به 6 هزار و 532 ليتر در ثانيه و 206 ميليون متر مكعب به عبارتي نزديك به 5/1 برابر توليد فعلي مي‌رسد.

مديرعامل شركت آب و فاضلاب آذربايجان‌شرقي اقدامات مورد نياز براي گذر از بحران تأمين آب تبريز در سال‌هاي آينده را تسريع در اجراي خط انتقال طرح آبرساني از رودخانه ارس به تبريز و تسريع در تكميل خط دوم آبرساني زرينه‌رود اعلام كرد.

طرح‌هاي زمانبر پاسخگو نيست

وي تكميل خطوط انتقال آب بين مخازن ذخيره براي زون‌بندي شبكه توزيع (رينگ تبريز)، احداث خط انتقال آب غرب به شرق و تأمين آب شهرك‌هاي آذران، خاوران، مصلا و شهر جديد شهريار و احداث يك باب مخزن ذخيره به ظرفيت 150 هزار متر مكعب در كد ارتفاعي حدود هزار و  550 متر براي افزايش ظرفيت ذخيره آب شهر براي افزايش مدت زمان تأمين در زمان قطعي آب زرينه‌رود و احداث ايستگاه پمپاژ و احداث خط انتقال از انتهاي خط انتقال طرح آبرساني زرينه‌رود واقع در شهرك انديشه با كد ارتفاعي هزار و  554 متر به محل مخزن واقع در اراضي شهرك خاوران از محل اعتبار طرح آبرساني تبريز را از جمله اقدامات مورد نياز براي گذر از بحران آب در تبريز اعلام كرد.

ايمانلو خاطرنشان كرد: با توجه به زمانبر بودن طرح آبرساني از رودخانه ارس به طور يقين اگر تمهيدات براي تأمين‌ آب شرب كلانشهر تبريز به عمل نيايد كمبود و قطعي آب در فصول گرم سال‌جاري و سال‌ بعد محتمل است.

مديرعامل شركت آب و فاضلاب آذربايجان‌شرقي به منابع تأمين آب كلانشهر تبريز اشاره كرد و گفت: 2‌هزار و 123 ليتر در ثانيه از زرينه‌رود، 451 ليتر در ثانيه از تصفيه‌خانه آب نهند و يكهزار و 899 ليتر در ثانيه از چاه‌ها و قنوات تأمين مي‌شود.

وي افزود: در حال حاضر 4 هزار و 472 ليتر در ثانيه مصرف آب كلانشهر تبريز است.

 ايمانلو يادآور شد: جمعيت تحت پوشش فاضلاب استان يك ميليون و 679 هزار و 668 نفر است كه در واقع 4/57 درصد جمعيت تحت پوشش شبكه فاضلاب قرار دارند و تعداد انشعابات فاضلاب 626 هزار و 151 فقره است.

مديرعامل شركت آب و فاضلاب آذربايجان‌شرقي گفت: الگوي صحيح مصرف آب براي هر نفر 150 ليتر در شبانه‌روز در نظر گرفته شده كه متأسفانه اين رقم در استان ما بيش از 190 ليتر در شبانه‌روز‌ است.

مديرعامل شركت آب و فاضلاب آذربايجان‌شرقي گفت: به طور متوسط ميزان توليد آب در تبريز 4 هزار و 450 ليتر در ثانيه و در استان نيز 7 هزار و 670 ليتر در ثانيه است و اين ميزان در زمان پيك مصرف 4 هزار و 750 ليتر در ثانيه در تبريز و 9 هزار ليتر در ثانيه در استان افزايش مي‌يابد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار