کد خبر: 800192
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
ميترا شهبازي

امسال برخلاف سال گذشته که مسئوليت ارزشمند پذيرايي از زائران اربعين حسيني به عهده آذربايجان شرقي بود، مسئولان فرصت کافی برای سامان‌دهی و بسیج امکانات را دارند. به گفته اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان‌شرقی اين استان که از نظر ارایه خدمات جزو استان‌های سطح اول انتخاب شده است و باید با استفاده از تجربیات سال قبل بتوانیم دامنه خدمات خود را افزایش دهیم.

وي با اشاره به اينکه برای دومین سال پیاپی مسئولیت پذیرایی از زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه در داخل خاک عراق به استان آذربایجان‌شرقی سپرده شد و بر این اساس کمیته هماهنگی در این خصوص تشکیل شده است، گفت: امیدوارم امسال هم با همان روحیه مهیای ارایه خدمات به زائران اربعین شویم و بتوانیم خدمات بیشتر و بهتری را ارایه کنیم.

امسال هم مانند سال گذشته به منظور تسهيل شرايط و مقدمات سفر زائران حسيني کمیته‌های استانی اربعین حسینی تشکيل مي‌شود که وظيفه بسیج و سامان‌دهی امکانات، استفاده از ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی، سامان‌دهی جذب مشارکت‌های مردمی، اطلاع‌رسانی مناسب از خدمات و فعالیت‌ها و اجرای مصوبات ابلاغی از ستاد مرکزی اربعین را بر عهده دارند.

با اينکه استان آذربايجان شرقي مسئوليت پذيرايي از زائران در مرز شلمچه و در داخل خاک عراق را به عهده دارد، اما در اين مسير تنها نيست و استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان نیز در مسیر شلمچه تا نجف در خدمت زائران خواهند بود.

وحدت سياسي با اربعين حسيني

در سال گذشته بیش از 54 هزار ویزا در نمایندگی کنسول‌گری عراق در تبریز صادر شده بود، که انتظار مي‌رود با توجه به اين زمان کافي که تا اربعين حسيني وجود دارد، متوليان بتوانند در قالب سامان‌دهی کاروان‌ها بخش عمده‌ای از این زائران را در مرز شلمچه پذیرایی کنند. از اين رو بايد مقدمات این کار هرچه سریع‌تر باید فراهم شود.

رییس ستاد اربعین شمال غرب کشور، سردار امین شریعتی نيز با اشاره به اينکه اکنون شلمچه به عنوان میعادگاه زایران و خادمان اربعین تبدیل شده و آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌هایی است که به وظایف خود در این خصوص به نحو احسن عمل کرده است، گفت: حضور استان‌ها در سامان‌دهی مراسم اربعین حسینی در داخل خاک عراق هم اثرات عمیقی داشته و باعث وحدت بین گروه‌های سیاسی و مردمی در این کشور هم شده است.

شریعتی با بیان این که چهار استان شمال غرب کشور امسال هم در همان مواضع سال گذشته مستقر می‌شوند، افزود: امسال برنامه‌های جدیدی در دستور کار داریم که از جمله می‌توان به مستندسازی، استفاده از ظرفیت هیات‌های مذهبی، جذب مشارکت‌های مردمی و بهره‌مندی فرهنگی از یادمان‌های شهدا در شلمچه اشاره کرد.

لازم به ذکر است که در سال گذشته به گفته نصیف جاسم التمیمی، رئیس شورای استان کربلا تعداد زائران اربعین حسینی سال گذشته به 27 میلیون نفر رسیده بود. این تعداد زائر در طول 10 روز وارد کربلا شده بودند. با توجه به اينکه در سال گذشته افزایش دستکم حدود پنج میلیون نفر زائر، این مراسم و آئین معنوی بدون هیچ حادثه ای ناشی از فشار جمعیت برگزار شد، انتظار مي‌رود در سال جاري نيز اين مراسم معنوي بدون هيچ مشکلي برگزار شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار