کد خبر: 800173
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
شمارش معكوس براي معرفي مشهد به عنوان پايتخت معنوي جهان اسلام
مشهد به عنوان قلب تپنده جهان شیعی شرایط منحصر به فردی را از نظر موقعیت مکانی و جغرافیایی انسانی دارا است. بزرگترین مرکز زیارتی شیعیان جهان اسلام، استقرار در مسیر جاده ای ابریشم و همچنين بزرگترین مرکز مذهبی غیر عرب در جهان اسلام از مهمترین شاخصه‌های این شهر است.
نسيم سهيلي

ایده پایتخت فرهنگی برای نخستین بار در اتحادیه اروپا مطرح شد و در فاصله زماني کوتاهي به مرحله اجرا درآمد و شهر مشهد به عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام انتخاب شد. اهميت پايتخت معنوي به قدري است که حتي مرزهاي سياسي را هم در هم مي‌شکند و اتحاد را به جهان اسلام مي‌آورد. انتخاب مشهد با اين عنوان یکی از مصوبات اجلاس سال 2011 سازمان آیسسکو در الجزایر انجام شده است.

+++

از همه دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی خواسته شده، با هم افزایی و استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود تلاش کنند تا فعالیت‌های مرتبط با پایتخت فرهنگ اسلامی در شان مشهد مقدس عملیاتی شود.اين ها بخشي از صحبت هاي استاندار خراسان رضوی است كه در جلسه شورای برنامه ریزی و هماهنگی پایتخت فرهنگ اسلامی - مشهد ۲۰۱۷ عنوان كرد.

علیرضا رشیدیان، با اشاره به اینکه تاکنون شهرداری اقدامات مطلوبی در استقبال از رویداد فرهنگی مشهد ۲۰۱۷ انجام داده، گفت: هر چند اقدامات شهرداری مشهد چشمگیر بوده، اما باید بیش از پیش بین ارگان ها و دستگاه ها هماهنگی و هم افزایی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه استانداری در رابطه با مبحث انتقال رویدادهای بین المللی از تهران به مشهد مکاتباتی با وزارت‌خانه های مختلف انجام داده، تصریح کرد: انتقال این برنامه ها به شهر مشهد می تواند به افزایش غنای برنامه های این رویداد مهم کمک کند. همچنين به منظور تامین بودجه و امکانات برای اجرا و پیشبرد هر چه مطلوب تر پروژه ها از محل اعتبارات ملی، مذاکراتی خواهیم داشت.

رشیدیان با اشاره به اینکه قرآن و اهل بیت(ع) می توانند منشاء وحدت برای تمامی کشورهای اسلامی باشند، در ادامه افزود: ما باید بتوانیم با مسلمانان سایر کشورهای اسلامی تعامل مثبت برقرار کنیم که برای آن هم برنامه ریزی داشته باشیم. از اين رو باید از توان روابط عمومی ها در ظرفیت سازی و برگزاری هرچه باشکوه تر رویداد پایتخت فرهنگ اسلامی - مشهد۲۰۱۷استفاده کرد.

استاندار خراسان رضوي اظهار کرد: باید از این فرصت برای معرفی ظرفیت‌های تاریخی و تمدنی ایران استفاده و به دور از مرزبندی های سیاسی و بر اساس اشتراکات فرهنگی، برای برقراریهر چه گسترده ترتعاملات انسانی تلاش کرد.

لزوم معرفی ظرفیت های فرهنگی و تاریخی

در همين رابطه دبیر شورای عالی سیاست‌گذاری پایتخت فرهنگ اسلامی–مشهد 2017 اذعان کرد: باید با به کارگیری ساز و کارهای مطلوب از ظرفیت آستان قدس رضوی و سازمان میراث فرهنگی برای رویداد عظیم فرهنگی مشهد ۲۰۱۷ نهایت بهره را برد و اقدامات شهرداری مشهد با کمیته بین المللی و وزارت امور خارجه هماهنگ شود.

حسن امینیان، رویکرد اصلی برنامه های پیش بینی شده برای مشهد2017 را معرفی ظرفیت های بی نظیر فرهنگی و تاریخی مشهد مقدس عنوان كرد و ادامه داد: علاوه بر حرم مطهر امام رضا(ع) که مهم ترین شاخصه مشهد مقدس در جهان است، ظرفیت های فرهنگی و تاریخی متعدد دیگری نیز در این شهر وجود دارد که نه تنها جهانیان بلکه بسیاری از ایرانیان نیز با آن آشنایی ندارند و باید از فرصت یک ساله معرفی این شهر به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی، برای معرفی این ظرفیت ها استفاده کرد.

در ادامه جلسه رییس دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: این دانشگاه آمادگی دارد که با هماهنگی و همراهی مسئولان استان، میزبان مسابقات مختلف ورزشی کشورهای مختلف و کشورهای جهان اسلام در سال٢٠١٧ هم‌زمان با رویداد مشهد٢٠١٧ باشد.

محمد کافی با بیان اینکه مسابقات ورزشی دانشجویان کشور از ٢٧تیرماه لغایت ١٩مرداد در دو بخش دختران و پسران به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود، اظهار کرد: این مسابقات هر دو سال یک‌بار به میزبانی یکی از دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود.

تلاش به منظور ایجاد هسته ی علمی و فرهنگی برای اجتماع مشترک شیعیان و اهل سنت با هدف مباحثه در محیط شهری سرزنده و پویا نه تنها اصلی ترین شهر زیارتی شیعیات را به عنوان کانون وحدت اسلامی به جهانیان معرفی می نماید بلکه زمینه را برای تعریف فعالیت های آموزشی و فرهنگی با هدف ایجاد تعامل میان مسلمانان در راستای جهانی شدن و تحقق شاخص های توسعه پایدار در جهان اسلام آماده می سازد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار