کد خبر: 800047
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳
همزمان با ادامه مذاكرات طرف‌هاي درگير در كويت، درگيري‌هاي نظامي نيز در روزهاي اخير از سرگرفته شده كه اين مسئله به نوعي از بروز بن‌بست جديد در مذاكرات حكايت دارد.
احمد كاظم‌زاده
همزمان با ادامه مذاكرات طرف‌هاي درگير در كويت، درگيري‌هاي نظامي نيز در روزهاي اخير از سرگرفته شده كه اين مسئله به نوعي از بروز بن‌بست جديد در مذاكرات حكايت دارد. عربستان كه ديگر هيچ هدف نظامي را براي خود پيدا نمي‌كند بار ديگر به بمباران اهداف و مناطق غيرنظامي روي آورده است كه اين مسئله با توجه به شكسته شدن نسبي سكوت در مجامع بين‌المللي و كشورهاي غربي تنها فشارهاي بين‌المللي را بر اين كشور افزايش مي‌دهد. گستره جنايات عربستان در يمن به جايي رسيده كه اكنون كشورهاي غربي مانند انگليس كه از آغاز جنگ لب به اعتراض نگشوده بودند ديگر نمي‌توانند به سياست سكوت خود ادامه دهند و دولت جديد انگليس كه پس از خروج از اتحاديه اروپا تشكيل شده به صراحت اعلام كرده كه مواضع و رويكرد دولت قبلي اين كشور در قبال يمن درست نبوده است و دولت قبلي به نوعي جنايات عربستان را در يمن لاپوشاني مي‌كرده است اما در مقابل نيروهاي نيروهاي انقلابي به رهبري انصارالله به روال گذشته پاسخ حملات هوايي عربستان به اهداف غيرنظامي را در عرصه نظامي و ميداني داده و با هدف قرار دادن چندين پايگاه نظامي عربستان تلفات سنگيني را براي اين كشور وارد كرده است.

با اين حال اظهارت يوسف الفيشي از رهبران انصارالله نشان مي‌دهد در صورت شكست مذاكرات كويت يمني‌ها نيز به مقابله به مثل روي خواهند آورد. وي تصريح كرده كه در صورت ادامه حملات هوايي عربستان «سعودي‌ها هم مانند يمني‌ها با گريه و زاري از خانه‌هاي خود آواره خواهند شد.» اين اظهارات نشان مي‌دهد وقت‌كشي عربستان در مذاكرات كويت و اصرار آن بر تحميل طرح‌هاي يكجانبه خود پيامدهاي پيش‌بيني نشده‌اي را براي اين كشور رقم خواهد زد. دور جديد اختلافات در كويت بر اولويت‌بندي موارد مورد توافق متمركز است و در حالي كه هيئت يمني بر تقدم دولت وفاق ملي تأكيد دارد اما در مقابل هيئت رياض به نيابت از عربستان بر طرح پيشنهادي اين كشور پافشاري مي‌كند. عربستان در طرح پيشنهادي خود كوشيده است اولاً مسئله خلع سلاح را مقدم بر تشكيل دولت وفاق ملي قرار دهد و از اين جهت انقلابيون يمني به رهبري انصارالله را در موقعيت ضعف قرار دهد و دوم اينكه امضاي بخش دوم توافق را در خصوص تشكيل دولت وفاق ملي به عربستان منتقل دهد و روند تشكيل آن را تحت كنترل خود بگيرد و آن را به نفع خود هدايت و مديريت كند. طرح اين پيشنهاد به اين معني است كه عربستان روند مذاكرات و تحولات يمن را به نقطه صفر بازگردانده و در تلاش است اهدافي كه از طريق جنگ و عمليات نظامي نتوانسته است به‌دست آورد آن را از طريق سياسي محقق سازد. طرح چنين درخواست‌هايي موجبات بن‌بست در مذاكرات كويت را فراهم كرده و اين كشور را بر آن داشته كه به ميزباني خود پايان دهد. در چنين وضعيتي مي‌توان گفت توپ موفقيت مذاكرات كويت در زمين عربستان است و چنانكه اين كشور از طرح و شروط خود دست برندارد، مذاكرات كويت نيز همانند نشست ژنو به شكست خواهد انجاميد كه مسئوليت عواقب آن همچون گذشته متوجه عربستان خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار