کد خبر: 800023
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶
تلاش براي ضابطه‌مند كردن اكران فيلم‌هاي خارجي
بعد از انتقاد‌هاي مكرر از سوء‌استفاده برخي از پرديس‌هاي سينمايي از نبود مقررات براي اكران فيلم‌هاي خارجي، بالاخره قرار بر اين شد كه شوراي نمايش فيلم‌هاي خارجي تشكيل شود...
محمدرضا بیهقی
بعد از انتقاد‌هاي مكرر از سوء‌استفاده برخي از پرديس‌هاي سينمايي از نبود مقررات براي اكران فيلم‌هاي خارجي، بالاخره قرار بر اين شد كه شوراي نمايش فيلم‌هاي خارجي تشكيل شود؛ شورايي كه شايد بتواند آشفته بازار حضور فيلم‌هاي خارجي را در تك‌سانس‌هاي پرديس‌هاي بزرگ سينمايي قانون‌مند كند.

مدت‌ها است پرديس‌هاي سينمايي به انحاي مختلف از جمله اكران فيلم با دوبله همزمان فارسي، اقدام به پخش فيلم‌هاي روز جهان مي‌كنند كه قاعدتاً هيچ كدام از اين فيلم‌ها از مسير قانوني به كشورمان وارد نشده‌اند. اين اقدام اعتراض‌هاي متعددي را در پيش داشته است به خصوص اينكه هر پرديس سينمايي به سليقه خود اقدام به مميزي فيلم‌ها كرده است و برخي از آثار با كمترين مميزي و شايد مي‌توان گفت بدون مميزي اكران شده‌اند! جعفر صانعي مقدم از تيرماه سال گذشته مسئول بررسي اكران فيلم‌هاي خارجي شد. صانعي مقدم مي‌گويد: من و يكي از دوستانم تا شهريور ماه سال ۹۴ در حال مذاكره بوديم كه چگونه اين كار را انجام دهيم. در ابتدا در نظر داشتيم يك كار پژوهشي انجام دهيم كه در نهايت از معاونت ارزشيابي و نظارت و بنياد سينمايي فارابي اعلام شد كه اين امر به عنوان يك بسته مديريتي طراحي شود.

به همين دليل ما با ۳۰ نفر از كساني كه آشنا و مطلع به حوزه اكران فيلم‌هاي خارجي و نتايج آن قبل و بعد از انقلاب بودند، گفت‌وگو كرديم. وي با بيان نتيجه رايزني‌هايش با اين 30 نفر و رعايت برخي از ملاحظات، در نهايت طرح پيشنهادي را اين‌گونه معرفي مي‌كند: طرح ما شورايي را پيش‌بيني مي‌كند كه تقريباً شبيه شوراي «هنر و تجربه» است، اين شورا علاوه بر كارشناسان دولتي كه بيشتر در حوزه نمايش و پخش كارشناس هستند، از كارشناسان بخش خصوصي كه الزاماً فعال در حوزه نمايش خارجي نيستند، اما داراي اعتبار لازم در اين حوزه هستند، بهره مي‌برد. اين شورا البته يك شوراي فرابخشي است كه مسائل و معضلات حوزه‌هاي مختلفي چون معاونت ارزشيابي و نظارت، بنياد سينمايي فارابي، شوراي صنفي نمايش و تهيه‌كنندگان را مورد توجه قرار مي‌دهد. وي كه خود عضو شوراي سياستگذاري گروه هنر و تجربه است، مي‌گويد: در حال حاضر يك ظرفيت ۱۵ درصدي از سالن‌هاي موجود را مي‌توان براي نمايش فيلم‌هاي خارجي در نظر گرفت. حتي اگر ظرفيت سالن‌هاي سينما در كشور افزايش پيدا كند باز هم اين ظرفيت ۱۵ درصدي براي نمايش فيلم‌هاي خارجي افزايش پيدا نمي‌كند و نسبت سهم مؤثر فيلم‌هاي ايراني به خارجي شامل ۸۰ تا ۸۵ درصد فيلم ايراني و ۱۵ تا ۲۰ درصد فيلم خارجي است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
0
0
نمایش فیلم خارجی در پردیس ها ادامه دارد.همچنین در فضای مجازی وب سایت های رسمی مثل نماوا(شاتل)، فیلم نت(تصویر گستر پاسارگاد) و فیلیمو(آپارات) نیز فیلم های روز جهان را بصورت آفلاین به کاربران شان ارائه می دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار