کد خبر: 800016
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹
كشته و زخمي شدن مسافران در جريان حوادثي كه براي اتوبوس‌‌هاي مسافربري اتفاق مي‌افتد، پيامدهاي ناگواري را به همراه دارد.
حسین فصیحی
مهم‌ترين موضوع در اين بين بي‌اعتمادي مردم نسبت به حمل و نقل عمومي است؛ موضوعي كه با توصيه ‌مدام مديران كشور به استفاده از حمل و نقل عمومي براي كاهش سوانح در تناقض است.

اين روزها خبرهاي ناگواري درباره بروز حوادث خونين براي اتوبوس‌هاي مسافربري در جاده‌هاي كشور منتشر مي‌شود. بعد از حادثه ‌ناگواري كه دوم تيرماه براي اتوبوس حامل سربازان پادگان 05 كرمان در دره‌اي حوالي شهرستان ني‌ريز اتفاق افتاد و مرگ 13 سرباز ليسانس وظيفه و هشت مسافر ديگر از جمله راننده را به همراه داشت، انتقاد‌ها به مديريت سيستم حمل و نقل جاده‌اي براي مدتي بالا گرفت. تب واكنش‌ها به اين حادثه ناگوار در فضاي مجازي بيش از فضاي حقيقي بود و مردم ايران در هر گوشه از جهان با خانواده سربازان جان باخته ابراز همدردي كردند و خواستار پايان دادن به كشتارهاي جاده‌اي شدند.
  
فرار از مسئوليت
هر چند به سياق گذشته هيچ كدام از مديران كشور حاضر نشدند مسئوليت قانوني حادثه را به عهده بگيرند يا خداي ناكرده از سمت خود استعفا دهند، اما اين موضوع به صورت يك مطالبه عمومي مطرح و در همان حد باقي ماند. كميسيون بررسي تخلفات كه بعد از حادثه تشكيل شد، مجوز فعاليت شركت اتوبوسراني مهين نور را لغو كرد تا شايد بتواند به بخشي از انتقادها پاسخ دهد. فعال بودن 4 هزار و 600 واحد مسافربري عمومي در كشور، حكايت از ناتواني در مديريت اين شركت‌ها دارد، چرا كه قطعاً نمي‌شود روي اين تعداد شركت نظارت كامل داشت.
 كارشناسان راننده را كه مردي سالخورده بود، در بروز حادثه 50 درصد مقصر شناختند. شركت مسافربري و راهداري هم هر كدام 25 درصد مقصر شناخته شدند. البته علت بروز هر سانحه با سانحه ديگر متفاوت است و نياز به بررسي تخصصي از سوي كارشناسان دارد، ولي در كليت ماجرا بروز سوانح به علت بي‌توجهي به ساختارهاي قانوني صورت مي‌گيرد. بدون ترديد رانندگان حمل و نقل عمومي افرادي سختكوش هستند كه نيازمند حمايت از سوي نهادهاي قانوني هستند. در مورد اين حادثه همواره اين پرسش مطرح بوده است كه چرا فردي سالخورده پشت فرمان نشسته و مسافت طولاني رانندگي كرده است؟
  
فرار به جلو
سازمان‌هاي مسئول در اين زمينه بايد به مطالبات اين قشر پاسخ دهند و نيازهاي اوليه مثل امكانات خواب و ورزش در پايانه‌هاي اتوبوسراني را برايشان فراهم كنند. همه كساني كه سوار اتوبوس‌هاي مسافربري شده‌اند شاهد خوابيدن راننده در سايه خودرو و در وضعيت نامناسب بوده‌اند. فراموش نكنيم كه اين رانندگان قرار است مسافت زيادي را پشت فرمان رانندگي كنند و بي‌توجهي به همين اصول اوليه مي‌تواند منجر به حوادثي شود كه احساسات ميليون‌ها نفر را جريحه‌دار مي‌كند. البته تقصير رانندگان نبايد موجب سلب مسئوليت از مديريت سيستم حمل و نقل جاده‌اي شود.
  
شانه خالي كردن از مسئوليت
در مورد دو علت ديگر كه پليس آن را اعلام كرد، يعني مقصر شناخته شدن شركت مسافربري و راهداري هم تكليف روشن است. شركت‌هاي مسافربري در حالي كه مديران فني آن وظيفه قانوني بررسي اتوبوس‌ها را بر عهده ‌دارند، آشكارا از اين وظيفه شانه خالي مي‌كنند. از سوي ديگر به دليل فراواني اين شركت، كنترل و نظارت بر آنها هم امري بعيد به نظر مي‌رسد.  در اينجا بايد به ناكارآمدي تجهيزات پليس هم اشاره كرد. پليس همواره با سيستم سنتي خود بر جاده‌ها نظارت مي‌كند و خودروها را به صورت رندمي رصد مي‌كند. موضوعي كه با ساختارهاي موجود همخواني ندارد و نياز به بازنگري اساسي دارد.
  
بازگشت مديران به زندگي عادي
عادي شدن حوادث در كشور پيامد بسيار ناگواري است كه شعور اجتماعي مردم را هدف قرار مي‌دهد. با فاصله گرفتن از اين حادثه، مديران مسئول در حمل و نقل عمومي به زندگي عادي خود برگشتند؛ هر چند حوادث ديگري براي اتوبوس‌هاي مسافربري اتفاق افتاد. به عنوان مثال 12 تيرماه اتوبوس مسافربري با 40 سرنشين در جاده شوشتر به اهواز به علت نقص فني در آتش سوخت كه خوشبختانه مسافران آن از حادثه جان سالم به در بردند. 24 تيرماه هم خبر رسيد كه يك دستگاه اتوبوس مسافربري در كيلومتر 23 سلفچگان ساوه با يك دستگاه كاميون تصادف كرده است و 23 نفر از مسافرانش زخمي شده‌اند. سه روز بعد از اين حادثه هم يك دستگاه اتوبوس مسافربري كه با 25 مسافر از تهران راهي قم بود، در 57 كيلومتري قم به علت تركيدگي لاستيك دچار حادثه شد و در آتش سوخت. 16‌نفر از مسافران اين اتوبوس كه زخمي شده بودند، راهي بيمارستان شدند. 27 تيرماه هم واژگوني اتوبوس مسافربري روي پل گوربند هرمزگان يك كشته برجاي گذاشت. اين اتوبوس با 38 مسافر از آبادان راهي اهواز بود كه چند مسافر ديگر آن زخمي شدند.
  
خواب مديران دوباره آشفته مي‌شود
دوم مرداد اما حادثه‌اي با عمق بيشتر اتفاق افتاد و خواب مديران حمل‌ونقل جاده‌اي را پريشان كرد. در اين حادثه كه به علت بي‌احتياطي راننده حوالي تونل كندوان در جاده چالوس اتفاق افتاد 16 مسافر كشته و 12 نفر هم به شدت زخمي شدند. چند ساعت بعد از اين حادثه هم خبر رسيد اتوبوس مسافربري ديگري در محور اصفهان به شيراز با يك دستگاه كاميون تصادف كرده است. اين اتوبوس كه حامل دانشجويان دختر و پسر بود به علت خستگي و خواب آلودگي راننده دچار حادثه شد و 21 نفر از دانشجويان راهي بيمارستان شدند.
 
بي‌احترامي به افكار عمومي
تجربه نشان مي‌دهد كه پس از بروز هر حادثه، مديراني از دولت و پليس راهي صدا و سيما مي‌شوند و تقصير را به گردن ابر و باد و مه و خورشيد و فلك مي‌اندازند. بيشتر اين حوادث به علت ندانم‌كاري‌هاي موجود كه چيزي جز خيانت نيست، صورت مي‌گيرد و كسي حاضر نيست مسئوليت مرگ حدود 17 هزار انسان بي‌گناه را در جاده‌هاي كشور به عهده بگيرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
0
0
البته این کوتاهی برمیگردد به برخورد نامناسب دولتها و دولتمردان با متخلف!‌ در طول این سالیان بیاد نداریم که مسئولی براثر بی‌کفایتی برکنار شده باشد!! در موارد نادری هم ناگزیر به عکس‌العمل شده، مجبورشان کرده استعفا بدهند! و از آن فاجعه‌بارتر اینکه همان مسئول متخلف برکنار شده با نام استعفاء، بلافاصله به سمت بالاتر منصوب میشوند!! این میشود که رئیس بانک رفاه در مصاحبه‌ای میگوید من سرجایم هستم و تخلفی نکرده‌ام، و اصلا وزیر نمی‌تواند من را برکنار کند! و یا مدیر مییلیادری بگیری را جایگزین مدیر میلیاردی بگیر دیگر میکند!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار