کد خبر: 799993
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷
بر اساس يك پژوهش از نظر فني در 159 مدار تلويزيوني در كل جهان در مجموع 203 ماهواره تلويزيوني فعال است كه از اين تعداد 80 دريافت‌كننده در ايران، 100 ماهواره تلويزيوني (يعني نيمي از ماهواره‌هاي جهان) قرار دارد.
رسول شكري‌نيا
بر اساس يك پژوهش از نظر فني در 159 مدار تلويزيوني در كل جهان در مجموع 203 ماهواره تلويزيوني فعال است كه از اين تعداد 80 دريافت‌كننده در ايران، 100 ماهواره تلويزيوني (يعني نيمي از ماهواره‌هاي جهان) قرار دارد. اين تعداد ماهواره‌ها، امكان تماشاي حدود 18000 شبكه تلويزيوني را در ايران فراهم مي‌آورد. در كنار اين آمار، كارت‌هايي نيز از سوي عرضه‌كنندگان تجهيزات ماهواره‌اي در اختيار فروشندگان قرار داده شده كه صدها شبكه را به اين آمار مي‌افزايد.
با رسيور و ديش‌هاي معمولي، مي‌توان قريب به 2000 كانال ماهواره‌اي را در ايران با كيفيت بالا دريافت كرد. شبكه‌هايي كه اكثر قريب به اتفاق برنامه‌هاي آنها با سنت و فرهنگ ايراني و اسلامي در تضاد و تقابل جدي هستند و اثرات مخرب روحي و رواني بر مخاطبين مي‌گذارند و يكي از مهم‌ترين تكنيك‌ها و ابزار غرب در جنگ اعتقادي عليه ارزش‌هاي اسلامي و ايراني است. نتايج همين تحقيق نشان مي‌دهد در بين شبكه‌هاي ماهواره‌اي كه به سهولت در ايران قابل دريافت است، بيش از 380 كانال ويژه موسيقي وجود دارد كه شبانه‌روز در حال پخش موسيقي، كليپ، رقص، آهنگ‌هاي درخواستي و كنسرت‌هاي كاملاً بيگانه با فرهنگ ما هستند. عموم اين برنامه‌ها آكنده از حركات ضداخلاقي و حتي ضدانساني است؛ درحالي كه علاوه بر اين شبكه‌هاي اختصاصي موزيكال، قريب به 200 شبكه نيز در خلال برنامه‌هاي خود، هزاران كليپ‌، شو موزيكال و برنامه فرامبتذل پخش مي‌كنند.
در حوزه كودك و نوجوان بيش از 250 كانال ماهواره‌اي در ايران قابل دريافت است، ضمن آنكه بخش مهمي از برنامه‌هاي كانال‌هاي عمومي قابل دريافت نيز به پخش برنامه‌هاي كودك و نوجوان اختصاص دارد. اين شبكه‌ها علاوه بر پخش كارتون‌هايي كه به طور عمده با مباني اخلاقي و اسلامي و ايراني ما در تعارض جدي است، اقدام به فرهنگ‌سازي ارزش‌هاي ليبرالي و اومانيستي غرب در ذهن اطفال و نوجوانان ايراني كرده و آنان را شيفته زندگي لذت‌جويانه، گمراه‌كننده و صوري امريكايي و غربي مي‌نمايند.
در حوزه مصرف‌زدگي و فرهنگ‌سازي پوشش و مد، حدود 80 شبكه وجود دارد كه اختصاص به نمايش مد و لباس دارد؛ لباس‌هايي كه به طور رسمي و علني به توسعه فرهنگ برهنگي، زيبامحوري، تنوع‌طلبي و لذت‌جويي اقدام مي‌كنند. اين شبكه‌ها، تحت عنوان «ميكس بيكيني»، به تبليغ انواع لباس‌هاي زير مردانه و زنانه و البسته خواب و... مي‌پردازند.  تبليغ پوشش و مدهاي غربي البته تنها به اين كانال‌ها منتهي نمي‌شود و ساير شبكه‌هاي ماهواره‌اي نيز در متن برنامه‌هاي خويش، به صورت علني يا لايه پنهاني به آن اقدام كرده و زيركانه افكار مخاطب را به سمت كالا يا اجناس مورد توجه گردانندگان رسانه سوق مي‌دهند.
در كنار كانال‌هاي ماهواره‌اي فوق، حجم شبكه‌هاي اروتيك قابل توجه است. روي ماهواره‌هاي قابل دريافت در ايران، 532 كانال اروتيك و حداقل 18 كانال پورنو وجود دارد كه هركدام از آنان براي تخريب ارزش‌ها و باورهاي انسان و خدشه بر عفت بصري جامعه كفايت مي‌كند؛ ضمن آنكه برخي شبكه‌هاي عمومي نيز در ساعاتي از شب به كانال‌هاي پورنوگرافي مبدل شده و مخاطب را به سمت انحراف مي‌كشانند.
شبكه‌هاي فارسي‌زبان نيز كه ماجراي خاص خود را دارد و حداقل 130شبكه فارسي زبان يا بخشي از آن به زبان فارسي در شبانه‌روز افكار، روح و روان و انديشه مردم ايران را مورد هجمه قرار داده و حتي در دوران موسوم به تحريم‌ها هم هيچ گاه ايران را تحريم نكردند و با پخش روزانه ده‌ها سريال، فيلم سينمايي، انيميشن، كليپ موسيقي و مستندهاي جعلي و البته جذاب، درتلاش براي تأثيرگذاري بر افكار عمومي مردم به ويژه نسل جوان و نوجوان هستند. گرچه به مدد نگاه اپوزيسيوني دولت‌ها برخورد با پديده ماهواره در ايران همواره با چالش جدي روبه‌رو بوده اما اظهارات مقامات دولتي مبني بر استفاده وسيع مردم از گيرنده‌هاي ماهواره، كه همراه با عجز، استيصال و عدم اجراي قانون است مشاهده مي‌شود.
مهم‌ترين مضرات استفاده از گيرنده‌هاي ماهواره چيست؟
  ترويج خشونت آشكار و پنهان
شايد بتوان يكي از آشكار‌ترين آسيبي كه با گسترش استفاده از ماهواره در جامعه كنوني دچار آن شده‌ايم را ترويج خشونت دانست. در برنامه‌هاي توليد شده در تلويزيون‌هاي ماهواره عموماً صحنه‌هاي خشن بدون سانسور و توجه به سن مخاطب به وفور نمايش داده مي‌شود و مسلماً افراد چه بخواهند و چه نخواهند ديدن چنين صحنه هايي در ضمير ناخودآگاه آنان تأثير مي‌گذارد. گاهي اين صحنه‌ها به قدري هنرمندانه و واقعي ساخته شده‌اند كه افراد با ديدن اين صحنه‌ها‌ گويي دارند آموزش نحوه بروز خشونت در چنين شرايطي را مي‌بينند و همين مطلب سبب مي‌شود، افرادي تحت تأثير ماهواره در شرايط مشابه از خودشان رفتار‌هايي خشونت‌آميز بروز دهند.
  سست شدن بنيان خانواده
از ديگر تبعات حضور بدون كنترل و حتي با كنترل ماهواره، سست شدن بنيان خانواده است. ورود ماهواره به خانه را مي‌توان به منزله ورود يك فرد نامحرم و لاابالي دانست كه دوستي ناباب براي فرزندان است و درصدد اختلاف‌افكني بين زن‌ها و همسرانشان است، به ناموس افراد چشم طمع دارد، دين افراد را مي‌گيرد، مرزها و حريم‌هاي خانواده را مي‌شكند، به آساني حقيقت‌هاي سياسي و اجتماعي را وارونه جلوه مي‌دهد، دزد وقت افراد است و اگر بتواند حتماً سري هم به كيف پول افراد خواهد زد. خريد ماهواره به منزله دعوت اين فرد ناباب و نامحرم به منزل است. اين كار را شبكه‌هاي فارسي زبان فارسي وان، من و تو و جم به طور خاص انجام و آموزش مي‌دهند كه فرد چطور در برابر خيانت، فرد ديگري را وارد زندگي خود كند كه كمترين اثر اين كار، سست شدن بنيان خانواده و قبح زدايي از رفتارهاي نامشروع و نامتعارف است كه در فيلم‌هاي شبكه‌هاي فارسي زبان و برنامه‌هاي ديگر شبكه‌هاي ماهواره‌اي به وفور ديده مي‌شود.
  هجوم گسترده و همه‌جانبه فرهنگي
از زماني كه مقام معظم رهبري هشدار دادند دشمن در حال تدارك يك جنگ تمام عيار فرهنگي و يك شبيخون فرهنگي است بايد هوشيار مي‌بوديم، چراكه دشمن از هر وسيله و رسانه‌اي كه در اختيار داشت براي مورد حمله قرار دادن فرهنگ كشور عزيزمان بهره برده است و ماهواره به عنوان يكي از اين رسانه‌ها همواره مورد توجه جدي بوده است. در بعد فرهنگي، دشمن با تمام قواي خويش سرمايه‌گذاري كرده است تا شبكه‌هاي ماهواره با تهي كردن جامعه از درون، اسباب از هم پاشيدگي خانواده را به عنوان مهم‌ترين نهاد استحكام و اقتدار فرهنگي، مورد هجمه قرار دهد.
دشمنان به درستي درك كرده‌اند كه تنها راه مقابله با اسلام ناب، جمهوري اسلامي و مردم ايران، دور كردن مردم از اسلام و آموزه‌هاي اصيل و فرهنگ اسلامي است و با هجمه گسترده انواع برنامه‌ها و فيلم‌هاي خود در قالب فيلم سينمايي، سريال، مستند داستاني و انيميشن، فرهنگ خود را جايگزين فرهنگ غني اسلامي، ايراني كرده و زيرساخت‌هاي اعتقادي و فكري ايرانيان را مورد حمله قرار دهند.
  دخالت‌هاي سياسي و اجتماعي
 يكي ديگر از آسيب‌هايي كه جامعه ما با ورود ماهواره به خانه‌ها به آن دچار شده است، دخالت سياسي و اجتماعي است كه جامعه ما با ورود ماهواره به منازل راه را براي آن باز كرده و تلاش جدي بيگانگان براي سلطه سياسي، اجتماعي و دخالت در حوزه‌هاي استقلال كشور در ابعاد مختلف مؤيد همين مسئله است و توليد برنامه‌هاي خبري و تحليلي در شبكه هايي كه اصالتاً غيرخبري هستند كمترين تحرك در اين راستاست.  اين قدرت‌ها با راه‌اندازي شبكه‌هايي كه علي‌الظاهر دارند سعي مي‌كنند خيلي بي‌طرفانه واقعيت‌هاي رخ‌داده را به اطلاع بينندگان بي‌خبر و در سانسور قرار گرفته داخلي برسانند، زيركانه اخبار و اطلاعات را جهت‌دهي نموده و خواسته‌هاي خويش را به مخاطبين القا نموده و حتي گاهي پا را فراتر از اين گذاشته و در مقاطعي مستقيما از مخاطبين مي‌خواهند با اقداماتي عليه حكومت شوريده و اعتراض كنند كه البته تاكنون مردم ما وقعي جدي به آنها ننهاده‌اند.
برخي از شبكه‌هاي ماهواره‌اي نيز با گسترش جدي و هوشمندانه شايعه، ايجاد فضاي بدبيني و كاهش اعتماد اجتماعي در جامعه در تلاشند مردم را كه مهم‌ترين سرمايه اجتماعي و سياسي انقلاب هستند دربرابر نظام قرار دهند و به بهانه‌هاي واهي يا اتفاقات و حوادث خواسته و ناخواسته، آسمان ريسمان كرده و با شورآفريني كاذب و بهره‌گيري از ظرفيت جديدي به نام شبكه‌هاي اجتماعي دركنار رسانه‌هاي ماهواره‌اي در اين راستا يارگيري كنند.
از جمله اهداف سياسي مداخله‌جويانه حضور گيرنده ماهواره در منازل مي‌توان به راه‌اندازي انواع شبكه‌هاي قاره‌اي و محلي توسط كشورهاي غربي به زبان‌هاي مختلف و القاي تفكرات خود به بينندگان، دروغ پردازي و فرافكني عليه دولت‌ها و ملت‌هايي كه با آنها مخالفند، تحركات نرم به نفع خشونت‌گرايي و تروريسم و نسبت دادن آنها به اسلام و مسلمانان، تخريب شخصيت‌هاي تأثيرگذار مثبت در جهان علي‌الخصوص در جهان اسلام، اسلام‌هراسي، شيعه‌هراسي، حمايت علني از گروه‌هاي مخرب و تروريسم و ارائه تريبون به آنها با هدف ايجاد رعب و وحشت و اغتشاش، تخريب و تقويت بي‌مورد و بي‌دليل دولت‌ها و ملت‌ها با انگيزه‌هاي سلطه‌جويانه از جمله نمونه جلوه دادن كشورهاي همراه با آنها، تبليغات عليه مذهب و هويت ايراني و اسلامي، تبليغ مكاتب انحرافي، عرفان‌هاي دروغين و كاذب، اديان و مذاهب غير اسلام، حمايت از شيعه انگليسي و سني امريكايي (وهابيت و سلفيت) اشاره كرد.
 دامن زدن به اختلافات مذهبي و قومي در كشور، تخريب و ناكارآمد معرفي كردن فرهنگ‌هاي اصيل و آداب مثبت سنتي و باورهاي مردم، زير سؤال بردن خرده فرهنگ‌ها و اعتقادات مذهبي و سنتي مردم ايران، تلاش براي معرفي فرهنگ شهروندي و مردم سالاري منهاي دين به جامعه، تبليغ سكولاريسم و القاي شخصي بودن دين، ايجاد شك و ترديد در مسلمات و اعتقادات ديني، سوء‌استفاده مالي و اقتصادي از مردم، تبليغ كالاهاي خارجي و مصرف‌گرايي در كشور، ايجاد فضاي بي‌اعتمادي به كالاي ايراني و تمسخر آن در قالب‌هاي گوناگون، معرفي كالاهاي بي‌كيفيت، داروهاي آسيب‌ساز و بي‌اثر از قبيل كرم‌هاي معجزه‌گر، دمپايي‌هاي بلند‌كننده قد، داروهاي ضداخلاقي، زيبايي‌افزايي، بزرگنمايي برخي ضعف‌هاي موجود و كاستي‌ها در جامعه با هدف ايجاد شكاف بين حكومت، دولت و ملت از ديگر كارهايي است كه در اين راستا انجام مي‌شود.
بهترين راهكار براي مقابله با اين هجمه‌هاي ويرانگر، تحريم همه‌جانبه گيرنده‌هاي ماهواره از سوي خانواده‌هاست، ايجاد نهضت ملي نديدن شبكه‌هاي ماهواره‌اي و جمع‌آوري گيرنده‌ها كمترين كاري است كه مردم مي‌توانند براي صيانت از حريم خود، خانواده و اجتماع انجام داده و از طرفي ديگران را نيز به اين منكر حساس كنند كه هر دقيقه تأخير در اين كار تبعات جبران‌ناپذيري براي خانواده‌ها به همراه دارد كه گاهي براي جبران آن بسيار دير مي‌شود. البته اين اقدام نافي تلاش مسئولان و دست‌اندركاران صدا و سيما، وزارت ارشاد، دستگاه‌هاي فرهنگي و متوليان امر و حتي نيروي انتظامي در عمل به تكاليف و وظايف قانوني نيست اما نگاه پيشگيرانه و خوداقدامي مردم در اين راستا بسيار پسنديده و تأثير‌گذار خواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
0
0
مرد...بي عقل عقب مانده
فقط با معرفي اسلام ناب و آزادي واقعي و فضاي عقلاني ميتوان با مضرات ماهواره مقابله كرد
مددکار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
0
0
ماهوارها امواجی است سونامی که تمام تفکرات واندیشه های جوامع کشورها دربرگرفته وهیج کشوری با دیدگاه دستوری وبخشنامه ای وجریمه وجمع اوری قهری وقدرتی ومصوبات نمی تواند جلوی آن را بگیرد تنها راه حل آن واکسنه کردن جوامع بوده که با بالارفتن آگاهی واندیشه از مضرات آن واستفاده صخییح آن از مخرب بودن آن کاست جامعه ای که فرهنگ اصیل وارزشهای هزاران ساله خود را ازلحاظ ملی وقومی ومذهبی وگویش ها وزبان واداب ورسوم وسنن خود با تقویت زیر ساخت انسجام ووحدت بازتولید کند موفق خواهد بود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار