کد خبر: 799941
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
تراز صادرات گاز ایران به ترتیب با ارسال و دریافت 2,5 و 1.9 میلیارد مترمکعب گاز در چهار ماه امسال مثبت شد.
صدا و سیما: مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران، امروز در نشست خبری گفت: در چهار ماه امسال 2,5 میلیارد مترمکعب گاز صادر و 1.9 میلیارد مترمکعب گاز وارد کشور شده که این آمار نشان دهنده تراز مثبت صادرات طی بازه زمانی یادشده است.

عزیزالله رمضانی در ادامه با اشاره به برنامه های صادرات گاز در برنامه ششم توسعه و با بیان این که براساس برنامه، 68 تا 80 میلیارد مترمکعب گاز تولیدی کشور به بخش صادرات اختصاص خواهد یافت، اظهار کرد: 50 تا 60 میلیارد مترمکعب از این مقدار به کشورهای همسایه اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: هم اکنون از 15 کشور همسایه ایران، 10 کشور ظرفیت دریافت گاز دارند و ارسال گاز به کشورهای هند و چین نیز در دستور کار است.

به گفته مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران، صادرات گاز به کشورهای ژاپن و کره جنوبی نیز از دیگر برنامه های این شرکت بشمار می رود که پس از تکمیل پروژه ال ان جی امکان پذیر است.

رمضانی در ادامه با اشاره به قراردادهای گازی ایران و دیگر کشورهای گفت: قرارداد 25 ساله صادرات گاز به ترکیه سال 1996 امضا و ارسال گاز از سال 2001 آغاز شد تا سال 2026 ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: بر اساس این قرارداد، روزانه 30 میلیون مترمکعب و سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر می شود.

به گفته مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران، تاکنون 78 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر شده است و این قرارداد هم اکنون در نیمه راه است.

وی با اشاره به قرارداد واردات گاز از ترکمنستان است که در سال 1995 امضا و در ادامه اصلاح شد، گفت: براساس قرارداد اولیه قرار بود روزانه 26 میلیون مترمکعب و سالانه هشت میلیارد مترمکعب گاز وارد کنیم که در اصلاحیه شماره 4 که اواخر 2009 امضا شد، روزانه 19,5 میلیون مترمکعب و سالانه 6 میلیارد مترمکعب به این مقدار اضافه شد.

رمضانی ادامه داد: هم اکنون روزانه 45,5 میلیون مترمکعب و سالانه 14 میلیارد مترمکعب گاز از کشور ترکمنستان وارد می کنیم و این قرارداد تا سال 2026 اعتبار دارد.

وی با بیان این که قرارداد صادرات گاز به پاکستان که سال 2009 امضا و باید از اواخر سال 2014 ارسال گاز آغاز می شد تاکنون عملیاتی نشده است، اظهار کرد: قرار بود که خطوط لوله در دو طرف تکمیل و صادرات آغاز شود که متاسفانه طرف پاکستانی خط لوله را آماده نکرد و هم اکنون امکان تحویل گاز وجود ندارد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: خط لوله هفتم سراسری به طول 900 کیلومتر از عسلویه تا ایرانشهر در مرحله نخست برای صادرات گاز به پاکستان اجرا شد و مابقی نیز موکول به اعلام آمادگی طرف پاکستانی شد.

وی با بیان این که برای صادرات گاز به عراق نیز دو قرارداد امضا شده است، گفت: صادرات گاز به منطقه بغداد سال 2013 امضا و سال 2016 الحاقیه ای در زمینه افزایش حجم و مدت زمان قرارداد نیز امضا شد.

به گفته رمضانی، براساس این قرارداد، صادرات گاز از هفت میلیون مترمکعب در روز آغاز و پس از 21 ماه به سقف قرارداد خواهیم رساند.

وی ادامه داد: در فصول گرم 35 و در فصول سرد 25 میلیون مترمکعب و در مجموع سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز به منطقه بغداد صادر خواهیم کرد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی ایران با اشاره به صادرات گاز به منطقه بصره نیز گفت: این قرارداد سال 2015 امضا و براساس آن، در فصول گرم 35 و در فصول سرد 20 میلیون مترمکعب و در مجموع سالانه 9 میلیارد مترمکعب گاز به این منطقه ارسال خواهد شد.

وی یادآور شد: با توجه به چهار قرارداد یادشده، سالانه 40 میلیارد مترمکعب گاز صادرات خواهیم کرد.

رمضانی با اشاره به قرارداد تهاتر برق و گاز با ارمنستان اظهار کرد: براساس این قرارداد، حجم ارسال گاز که هم اکنون روزانه یک میلیون مترمکعب است به یک تا 1,5 میلیارد مترمکعب در سال افزایش یابد.

به گفته وی، قرارداد سوآپ گاز با آذربایجان نیز در حال اجراست که گاز را در منطقه آستارا دریافت و در منطقه نخجوان تحویل می دهیم.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به دیگر بازارهای منطقه برای صادرات گاز گفت: هم اکنون مذاکره با امارات، عمان و کویت در حال انجام است و پیش بینی می کنیم ظرفیت امضای قرارداد صادرات 20 میلیارد مترمکعب گاز به این کشورها وجود داشته باشد.

وی با بیان این که سه نوع دسته بندی برای قیمت گذاری گاز در دنیا وجود دارد، گفت: نخستین دسته قراردادهای کوتاه مدت با قیمت ثابت است که بویژه برای محموله های ال ان جی تعیین می شود.

رمضانی یادآور شد: دسته دوم قراردادهایی است که قیمت گاز به نوعی با قیمت فرآورده و نفت خام مرتبط که عمدتا برای قراردادهای میان و بلند مدت استفاده می شود که اگر از نظر ارزش حرارتی بررسی کنیم، قیمت گاز 60 تا 70 درصد قیمت نفت تعیین می شود.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: دسته سوم نیز قیمت گذاری گاز در بازار کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا و اروپا است که در این نقاط قیمت گاز را عرضه و تقاضا تعیین می کنند.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: پیش بینی می کنیم سالانه 68 تا 80 میلیارد مترمکعب صادرات داشته باشیم که اولویت ما کشورهای منطقه است.

رمضانی ادامه داد: براساس پیش بینی، 50 تا 60 میلیارد مترمکعب از ظرفیت صادرات گاز به کشورهای منطقه اختصاص خواهد یافت و با با دستیابی به فناوری ال ان جی می توانیم بازارهای دورتر را نیز مد نظر قرار دهیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار