کد خبر: 799814
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱
همزمان با پیشی گرفتن مصرف از تولید برق در تابستان، دولت با صدور بخشنامه‌ای استفاده از لامپ‌های رشته‌ای و پرمصرف برق را در تمامی ساختمان‌های وابسته به دولت ممنوع اعلام کرد.
مهر: با اوج گیری پیک مصرف برق تابستانی، این روزها یکی از مهمترین سیاست‌های صنعت برق برای مدیریت جهش مصرف، از رده خارج کردن تولید، واردات، توزیع و استفاده از لامپ‌های رشته‌ای و پرمصرف است.

بر این اساس با گذشت حدود یک ماه از صدور مصوبه هیات دولت مبنی بر ابطال پروانه تولید لامپ رشته‌ای و پرمصرف در کارخانه‌های لامپ سازی کشور، وزارت نیرو هم بخشنامه جدیدی به منظور ممنوعیت استفاده از لامپ‌های رشته‌ای در ساختمان‌ها و ادارات دولتی ابلاغ کرده است.

سازمان بهره‌وری انرژی ایران امروز با انتشار اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: ممنوعیت استفاده از لامپ‌های رشته‌ای در تمامی ساختمان ها و ادارات دولتی، مطابق با مصوبه شماره ۷۱۴۴/ت۵۱۳۴۷ هیات دولت ابلاغ شده است.

در شرایط فعلی بخش بزرگی از مصرف انرژی الکتریکی در ساختمان‌ها و ادارات دولتی، مربوط به سیستم‌های روشنایی بوده و قابلیت صرفه‌جویی قابل توجهی در این حوزه وجود دارد.

براساس این مصوبه هیات وزیران، بانک صنعت و معدن مکلف شد نسبت به اعطای تسهیلات لازم به منظور تغییر خطوط تولید لامپ های التهابی رشته ای بالای (۴۰) وات به لامپ های پربازده با برچسب انرژی حداقل B اقدام کند، به نحوی که خطوط مذکور در مدت هشت ماه پس از لازم الاجرا شدن این تصویب نامه جمع آوری شوند.

جایگزینی منابع نور استاندارد و فناوری های نوین نظیر LED به جای لامپ ها و چراغ های کم بازده از جمله لامپ‌های رشته‌ای التهابی که دارای بازده کمتر از ۵ درصدند، منجر به صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی الکتریکی و کاهش انتشار آلاینده‌های محیط زیست خواهد شد.

برآورد می‌شود یک لامپ LED با توان نزدیک به ۱۵ وات یا لامپ CFL با توان ۲۳ وات قادر به تولید نور معادل یک لامپ رشته‌ای با توان ۱۰۰ وات است.

به گزارش مهر، هیات دولت پیشتر هم با صدور مصوبه‌ای، لغو پروانه تولیدکنندگان لامپ‌های رشته‌ای بالای ۴۰ وات را تصویب و وزارت صنعت را مامور کرد تا نسبت به ابطال پروانه این دسته از تولیدکنندگان اقدام کند.

از این رو صدور پروانه تولید جدید و یا افزایش ظرفیت خطوط تولید موجود لامپ‌های التهابی رشته‌ای بالای ۴۰ وات از سوی هیات دولت باطل اعلام شده است.

علاوه بر ایران، تاکنون کشورهایی همچون کانادا، ایالات متحده آمریکا، ژاپن، روسیه، چین، کره جنوبی، استرالیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، اقدام به حذف استفاده از لامپ‌های رشته‌ای و جایگزینی منابع پربازده مانند لامپ‌های کم مصرف و LED کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار