کد خبر: 799783
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
آب پز کردن یک شیوه پخت ساده، موثر و مناسب برای سلامتی است. اما برخلاف آنچه تصور می شود هر ماده غذایی نمی تواند آب و گرمای زیاد را تحمل کند. در نتیجه بخشی از ویتامین ها و خواص خود را از دست می دهد.
آب پز کردن یک شیوه پخت ساده، موثر و مناسب برای سلامتی است. اما برخلاف آنچه تصور می شود هر ماده غذایی نمی تواند آب و گرمای زیاد را تحمل کند. در نتیجه بخشی از ویتامین ها و خواص خود را از دست می دهد.

سیب زمینی روی نمک


در این مطلب شما را با 5 ماده غذایی آشنا می کنیم که در روند آب پز شدن قسمتی از خاصیتشان را از دست می دهند.

سیب زمینی آب پز: کاهش پتاسیم


در روند پخت سیب زمینی در آب میزان زیادی از پتاسیم موجود در آن از بین می رود. البته اگر فردی از برخی بیماری های کلیوی رنج ببرد این شیوه پخت یک مزیت محسوب می شود. در واقع همه چیز به شرایط و وضعیت سلامتی فرد بستگی دارد. اما به طور کلی بدانید که آب پز کردن سیب زمینی باعث کاهش پتاسیم آن می شود. می توانید یک لایه نسبتاً ضخیم نمک ته قابلمه بپاشید و سیب زمینی ها را روی آن بچینید تا بدون افزودن یک قطره آن به طور کامل بپزند. این شیوه باعث می شود سیب زمینی ها بسیار خوشمزه تر باشند.

گوجه فرنگی آب پز شده: از بین رفتن ویتامین C


رازیانه یکی از سبزیجات سرشار از ویتامین های B و C است. این ویتامین ها محلول در آب هستند. آب پز کردن آن چندان درست نیست چون میزان زیادی از ارزش غذایی خود را از دست می دهد. بنابراین توصیه می شود از پخت این سبزی در آب فراوان بپرهیزید

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C و پتاسیم است. این ویتامین و ماده معدنی، محلول در آب هستند. بنابراین آب پز کردن آن باعث کاهش میزان زیادی از ویتامین C می شود. بهتر است سیب زمینی را به صورت خام یا تفت داده شده با اندکی روغن میل کنید. البته اگر با اندکی روغن تفت دهید لیکوپن بیشتری نصیبتان خواهد شد.

ماهی: نصف شدن ویتامین B


تهیه سوپ از ماهی خوشمزه می شود. اما ماهی در طی پخت در آب 50 درصد ویتامین B خود را از دست می دهد. بنابراین بهتر است قبل از اقدام به این کار از این مسئله آگاه باشید.

هویج آب پز: ایجاد اختلال در دفع


هویج سرشار از ویتامین های B و A است. این ماده غذایی همچنین حاوی میزان زیادی فیبر است. مشکل زمانی بروز می کند که هویج آب پز می شود. در این صورت روی فیبرهای آن و در نهایت عمل دفع تأثیر می گذارد. اگر دچار یبوست هستید بهتر است از مواد غذایی سرشار از فیبر استفاده کنید. بنابراین بهتر است از آب پز کردن هویج بپرهیزید.

هویج خام و پخته


برعکس اگر دچار اسهال شده اید باید از جذب فیبرهای تحریک کننده بپرهیزید. در این صورت می توانید هویج را آب پز کنید. از این گذشته، هویج حاوی کاروتن است که نقش موثری در تولید ملانین (مسئول رنگ پوست) دارد. آب پز کردن باعث کاهش میزان این ترکیب نیز می شود؛ اما کمی تفت دادن آن با روغن یا پختن در فر به افزایش جذب آن کمک می کند.

رازیانه: آب پز شدن کم خاصیتش می کند

رازیانه یکی از سبزیجات سرشار از ویتامین های B و C است. این ویتامین ها محلول در آب هستند. آب پز کردن آن چندان درست نیست چون میزان زیادی از ارزش غذایی خود را از دست می دهد. بنابراین توصیه می شود از پخت این سبزی در آب فراوان بپرهیزید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار