کد خبر: 799746
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
انتشار يكي در ميان خبرهاي ناگوار مربوط به بي‌اخلاقي‌ها و رفتارهاي ناپسند فوتباليست‌ها در جامعه شرايط بغرنجي را براي ورزش رقم زده است.
دنيا حيدري
انتشار يكي در ميان خبرهاي ناگوار مربوط به بي‌اخلاقي‌ها و رفتارهاي ناپسند فوتباليست‌ها در جامعه شرايط بغرنجي را براي ورزش رقم زده است. به‌طور‌ي‌كه نگارش قانوني مدون و البته سفت و سخت در خصوص مسائل اخلاقي براي مقابله با رفتارهاي خارج از عرف و شرع فوتبالي‌ها به شدت خودنمايي مي‌كند.  خبر دستگيري فوتبالي‌ها در مهماني‌هاي خاص شبانه يا مكان‌هاي تفريحي شهر يا حتي رفتن به اوين ديگر به يك امر عادي در فوتبال تبديل شده و نه تعجبي را به دنبال دارد و نه حتي باعث خجالت و شرمندگي خاطيان مي‌شود. به طوري‌كه هرازچندگاهي شاهد بروز چنين اتفاقاتي هستيم. اتفاقاتي كه شايد بدترين آن تا همين چندي قبل دستگيري بود كه حالا آن هم آنقدر تكرار و تكرار شده كه ديگر قبح آن نيز ريخته است. البته از رفتن به اوين كه ديگر بدتر نيست! تنبيه و توبيخي كه كوچكترين تاثيري در فرد خطاكار نداشت و چه بسا او را وقيح‌تر از قبل هم كرد و البته طلبكار!

برخورد جدي با رفتارهاي نامتعارف در واقع از اوجب واجبات است و بسيار ضروري است كه انتظار مي‌رود جز اولويت‌هاي فدراسيون تاج باشد. البته اگر نگراني از بابت رفتارهاي فوتبالي‌ها، مسئولان فدراسيون را هم به مانند مردم جامعه نگران و برآشفته كرده است. در واقع تغييرات صورت گرفته در فدراسيون فوتبال و همچنين كميته اخلاق، فرصت مناسبي است تا بازنگري اساسي به مسائل اخلاقي فوتبال شده و قانوني لازم‌الاجرا و البته سفت و سخت براي مقابله با بي‌اخلاقي‌ها در فوتبال تدوين شود قبل از آنكه رفتارهاي ناشايست برخي، اين ورزش را براي هميشه از چشم مردم جامعه انداخته و آن را به عامل فساد و بي‌اخلاقي تبديل كند.

فوتبال نيازمند يك قانون حساب شده و دقيق براي مقابله با بي‌اخلاقي‌ها و ترويج اخلاق‌مداري دارد، اما قانوني كه به جاي دخالت در مسائل شخصي و پيش‌پا افتاده، ترويج اخلاقيات را سرلوحه كار خود قرار داده و با بي‌اخلاقي‌ها مبارزه كند. قانون هدفمند و حساب شده‌اي كه نبود آن طي سال‌هاي اخير در فوتبال به شدت به چشم آمده است. البته قانوني كه اگر نوشته مي‌شود، ‌اجرا هم شود و اينگونه نباشد كه تنها براي آرام كردن جو و افتادن آب از آسياب مطرح شده و خيلي زود به دست فراموشي سپرده شود. درست مثل رفتارهاي جسته و گريخته‌اي كه در گذشته شاهد آن بوده‌ايم.  قوانيني چون روي كار آمدن كميته اخلاق و انضباطي نيز پيش از اين در فوتبال وجود داشته كه البته هيچ نتيجه مثبتي ارائه نكرده است. به طوري‌كه بي‌اخلاقي‌هاي فوتبال همواره با سكوت مواجه شده يا اگر هم توبيخ و تنبيهي براي آن در نظر گرفته شده چنان پيش پا افتاده بود كه نه تنها نتوانست مانعي باشد براي عدم تكرار اشتباهات گذشته، كه افراد خاطي را نيز چنان وقيح كرده كه با رفتاري به مراتب بدتر، از جامعه طلبكار باشند. حال آنكه اين برخوردها به مراتب بدتر از بي‌اخلاقي‌هايي است كه از فوتباليست‌ها شاهد هستيم. چراكه به جاي مقابله با بي‌اخلاقي‌ها، ‌زمينه ترويج آن را فراهم مي‌كند.

دستگيري فوتباليست‌ها در مكان عمومي به دليل بي‌اخلاقي‌هايي كه نه با عرف جامعه همخواني دارد و نه با شرع، اتفاق پيش پا افتاده‌اي نيست كه به آساني بتوان از كنار آن گذشت. چراكه اين فوتباليست‌ها، همان الگوهاي جوانان جامعه هستند كه مي‌توانند اين بي‌اخلاقي‌ها و رفتار تأسف‌برانگيز را ترويج كنند. حال آنكه اگر با يكي، دو مورد از اين خاطيان برخوردي جدي شود و مماشاتي در كار نباشد، بي‌شك ديگر كمتر شاهد رفتارهاي ناپسندي خواهيم بود كه باعث سرافكندگي فوتبال شود.  شروع دوباره ليگ نيز در اين ميان مزيد بر علت لزوم نگارش و اجراي قانوني جدي در حمايت مسائل اخلاقي و مبارزه جدي با بي‌اخلاقي است. چراكه با شروع ليگ توجه به فوتبالي‌ها بار ديگر به صورت افراط گونه‌اي دنبال مي‌شود و اين مسئله براي فوتباليست‌هايي كه ثابت كرده‌اند جنبه آن را ندارند، زمينه‌اي است براي هنجارشكني‌هايي كه جامعه را نگران مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار