کد خبر: 799629
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
جنگلبانان به جاي حقوق، جانشان را کف دستشان مي بينند
ميترا شهبازي

+++

علاوه بر تعداد جنگلباناني که تاکنون شهيد شده‌اند، آمارها نشان مي‌دهد که بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از جنگلبانان و محیط‌بانان تاکنون مجروح و قطع عضو شده‌اند. البته مشکل اين محافظان عرصه طبيعي کشور به همين جا ختم نشده و همسر و فرزندان بسياري از جنگلبانان تهدید شده و متجاوزان منابع طبيعي خانه‌های تعدادي از آنها را به آتش کشيده‌اند.

درگيري جنگبانان با زبانه‌هاي آتش و قاچاقچيان چوب و صاحبان کوره‌هاي زغال از ديرباز تاکنون ادامه داشته است. به طوري که همين ماه گذشته قاچاقچیان چوب وقتی مقدار زیادی چوب غارت کرده و قصد خروج از جنگل را داشتند، با جنگلبانان درگیر شدند و يکي از محافظان محيط زيست به ضرب گلوله به شهادت رسيد. اين جنايت در منطقه سالده شهرستان نور اتفاق افتاد. ماجرا از اين قرار بود كه جنگلبانان به اطلاعاتي دست يافتند كه نشان مي‌داد قاچاقچيان مقدار زيادي چوب را از جنگل‌هاي سالده سرقت كرده‌اند و قصد داشتند، از جنگل خارج كنند.

از اين رو گروهي از جنگلبانان مسير خروجي جنگل را مسدود كردند و وقتي قاچاقچيان آنها را را سد راه خود ديدند، به سوي آنها شليك كردند و در اين درگيري مسلحانه يكي از جنگلبانان به نام فضل‌الله علي‌پور - ۴۳ ساله - بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد و فرمانده يگان منابع طبيعي شهرستان نور و يكي ديگر از جنگلبانان مجروح شدند.

علاوه بر اين در نقطه‌اي ديگر در استان خوزستان، اوايل هفته جاري آتش‌ به جان بیشه‌زارهای حواشی رودخانه کرخه در شهرستان شوش افتاده بود و به اين دليل که اين منطقه جزو مناطق صعب العبور به حساب مي‌آيد، تمام بار اطفا حريق منطقه به دوش جنگلبانان افتاد، به طوري که آنها مجبور بودند با ساده‌ترين وسايل مثل بيل و سطل خشم شعله‌هاي آتش را خاموش کنند.

با توجه به تمام اين مصائب و مشکلاتي که جنگلبانان بايد در نبود تجهيزات با آن دست و پنجه نرم کنند، قرار شد لايحه‌ حمايت از محيطبانان و جنگلبانان تدوين شود و به دولت ارائه شود، اکنون نه تنها خبري از وعدهايي مسئولاني که در پي شهادت 3 تن از محيطبانان داده بودند، نيست، بلکه خبرهاي جديدي در سراسر رسانه‌ها منتشر شده است که نه تنها نور اميد حافظان طبيعت را خاموش کرد، ‌بلکه آنها را از ادامه راه نيز باز مي‌دارد.

چرا که به تعويق افتادن چهار ماهه اندک حقوق جنگلبانان کهگيلويه و بويراحمد، آن هم بعد از اين همه وعده و وعيد متوليان امر براي گشودن چتر حمايت، امري غير باور و تصور بود. جنگلبانان کهگیلویه و بویراحمد اکنون با شکم و دست خالی به جنگ آتش سوزی‌ها می‌روند و خوابیدن در کنار آتش را به شرمندگي در مقابل خانواده‌‍شان ترجیح می‌دهند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار