کد خبر: 799628
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان مطرح کرد:
اصفهان به عنوان استانی که گردشگری را محور توسعه خود قرار داده است نیازمند توسعه بخش نرم افزاری و سخت افزاری در این زمینه است و با توجه به شتابی که گردشگری در این سال‌ها و به خصوص این روزها گرفته است می‌توان به عنوان یک رویکرد مهم از آن نام برد.گردشگری یکی از مباحث توسعه اقتصادی است و اصفهان به خوبی می‌تواند از این ظرفیت برای توسعه اقتصادی خود استفاده کند...
راضیه کشاورز

وضعیت سرمایه گذاری در بخش گردشگری اصفهان روز به روز در حال افزایش است به طوری که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از 23 تقاضا برای واگذاری برخی از ابنیه تاریخی این استان خبر داده و اعلام کرده است که یک تقاضای چند میلیون دلاری نیز برای در اختیار گرفتن یک مجموعه تاریخی مهم اصفهان به این اداره کل آمده و بخش خصوصی می‌خواهد این مجموعه تاریخی را خریداری کند.

در این باره گفتگویی را با فریدون الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان انجام داده ایم که در پي مي ايد:

***

واگذاري ها به چه صورت خواهد بود ، آيا مثل بسياري از نقاط ديگر اين واگذاري به معناي فروختن است؟

خیر، واگذاری ها برای بهره برداری در زمانی مشخص شبیه فاینانس انجام می شود.

فردی که سرمایه گذاری یعنی" مرمت و آماده سازی" می کند ، بر اساس برآوردهای کارشناسی هزینه های مرمت برآورد می شود ، کارشناسی اجاره ی مکان هم انجام می شود و سپس قراردادهایی با تعیین زمان مشخص به فراخور شرایط و کارشناسی ها انجام می شود، مزایده برگزار گردیده و افرادی که برنده می شوند می توانند بهره برداری را در اختیار بگیرد.

نظارت هاي دولتي بر نحوه ی نگهداري از اين اماكن چطور انجام می شود؟

مرمت ها باید بر اساس طرح های کارشناسی شده مورد تأیید شورای فنی میراث فرهنگی انجام گیرد و ناظر میراث فرهنگی نیز از ابتدا تا انتهای طرح نظارت مستمر خواهد داشت.

چرا يكي از پيشنهادات به دلار است؟

پیشنهادی با مقیاس دلار نداشته ایم بلکه پیشنهادی 50 میلیارد تومانی مطرح شده که شاید رسانه ها میزان پیشنهاد شده را به دلار انعکاس داده اند.

دست بخش خصوصي براي كسب درآمد از اين اماكن تا چه حد باز است و آيا اين امكان وجود دارد که كسب درآمد منجر به تغييراتي در اين اماكن شود؟

هر گونه مداخله باید با نظر شورای فنی میراث فرهنگی باشد که این فرایند پروتکل و سطح مشخصی دارد و هرگونه مداخله ی غیر بازگشت ممنوع است.

آيا اين واگذاري ها به خارجي ها هم صورت مي گيرد؟

در حال حاضر 23 تقاضا برای واگذاری برخی از ابنیه تاریخی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان رسیده است که پنج بنا به گزارش نهایی رسیده و تقریباً بحث واگذاری آن انجام شده است.

محدودیتی برای واگذاری ها وجود ندارد چرا که اینها فقط بهره برداری است نه واگذاری بنا!، بنابراین سرمایه گذار خارجی هم می تواند در بناهای تاریخی کشور ما سرمایه گذاری کند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار