کد خبر: 799444
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
61 كشته و 200 زخمي
در خلال تظاهرات هزاران تن از هزاره‌ها در كابل سه انفجار رخ داد كه در آن دست‌كم 61 نفركشته و بيش از 200 تن ديگر زخمي شده‌اند. داعش مسئوليت اين حملات را برعهده گرفته است.
كابل، پايتخت افغانستان بار ديگر شاهد حملات تروريستي بود كه طي آن دهها تن كشته و زخمي شدند. در انفجارهايي كه روز شنبه در كابل رخ داد 61 تن كشته و بيش از 200 تن ديگر زخمي شدند. منابع بيمارستاني مي‌گويند در پي اين انفجار دهها كشته و زخمي به مراكز درماني افغانستان منتقل شده‌اند. شاهدان عيني نيز مي‌گويند كه تعداد كشته شده‌ها به بيش از 100 تن مي‌رسد.
اشرف غني، رئيس‌جمهور افغانستان به انفجار خونين و تروريستي در ميان تظاهرات‌كنندگان «جنبش روشنايي» در شهر كابل واكنش نشان داده و آن را به شدت محكوم كرده است. به گزارش خبرگزاري جمهور، شاهدان عيني مي‌گويند كه يكي از تروريست‌ها لباس زنانه به تن داشت و خود را در ميان معترضان منفجر كرد. در اين عمليات، سه فرد مهاجم مي‌خواستند خود را در ميان اعتراض‌كنندگان منفجر سازند، اما تنها يك نفر از آنان موفق به اين كار شد. نفر دوم نتوانست عمليات خود را كامل كند و سومين مهاجم هم پيش از اقدام توسط نيروهاي امنيتي كشته شد. گروه تروريستي داعش در پيامي كه در فضاي مجازي منتشر كرده است مسئوليت اين عمليات را به عهده گرفته است. طالبان افغانستان اين حادثه تروريستي را محكوم كرده است. هنوز كار داعش در عراق و سوريه يكسره نشده است كه اين بار از افغانستان سر برآورد.

روزنامه جوان يك ماه پيش در گزارشي تحت عنوان «داعش از مرزهاي شرقي ايران سر برآورد» به تهديدات اين گروه براي كشورهاي منطقه اشاره كرد. ولايت كوهستاني بدخشان، در شمال شرق اين كشور به يك محور اصلي فعاليت‌هاي داعش تبديل و هشدار‌ها درباره سقوط آن به دست تروريست‌ها تشديد شده است. داعش كه حملات گسترده‌اي را در شهرهاي مختلف اروپا و خاورميانه انجام داده است، اين بار به پايتخت افغانستان رسيده است. ظهور داعش همزمان با جنگ دولت با طالبان مي‌تواند ناامني‌ها را در داخل افغانستان و منطقه تشديد كند. ايران و روسيه بارها تمايل خود براي مقابله با تروريست‌ها در افغانستان را اعلام كرده‌اند. به گزارش ايرنا، گفته مي‌شود كه سه تن از بانيان جنبش روشنايي به نام‌هاي «احمد بهزاد» و «جعفر مهدوي» نمايندگان مجلس و «اميد ذوالفقاري» فعال سياسي در ميان زخمي‌شدگان هستند. اين انفجار در تجمع هزاره‌هايي رخ داد كه براي اعتراض به تغيير مسير خطوط انتقال برق به كابل در حال راهپيمايي بودند. اقليت هزاره افغانستان در اين تظاهرات خواستار عبور طرح انتقال انرژي برق چندين ميليون دلاري از ولايت باميان بودند. باميان يكي از ولايات فقير افغانستان است كه عمده هزاره‌هاي شيعه در آنجا زندگي مي‌كنند. اين طرح انتقال انرژي ۵۰۰ كيلوولتي قرار است برق را از تركمنستان، ازبكستان و تاجيكستان در آسياي مركزي به افغانستان و پاكستان منتقل كند. اين در حالي است كه برخلاف طرح اوليه، دولت افغانستان به بهانه كاهش هزينه‌ها مسير اين خطوط انتقال انرژي را تغيير داده كه اين موضوع اعتراض هزاره‌ها را به دنبال داشته است. يك شاهد عيني در محل انفجار به بي‌بي‌سي گفت كه شمار زيادي از معترضان دوباره به محل تظاهرات بازگشته و عصباني هستند كه چرا دولت در مورد تامين امنيت معترضان «كوتاهي» كرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار