کد خبر: 799418
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۸
ارزيابي صاحب‌نظران سياسي از چرايي اقدامات خصمانه پسابرجامي غربي‌ها
نقض عهد طرف‌هاي غربي در توافق برجام، علي‌الخصوص ايالات متحده امريکا را شايد بتوان ادعا کرد از همان فرداي امضاي برجام کليد خورد. طي يک سال گذشته بارها و بارها امريکايي‌ها به بهانه‌هاي گوناگون کوشيده‌اند ‌تحريم‌ها را عليه جمهوري اسلامي ايران تمديد و حتي تشديد کنند.
نقض عهد طرف‌هاي غربي در توافق برجام، علي‌الخصوص ايالات متحده امريکا را شايد بتوان ادعا کرد از همان فرداي امضاي برجام کليد خورد. طي يک سال گذشته بارها و بارها امريکايي‌ها به بهانه‌هاي گوناگون کوشيده‌اند ‌تحريم‌ها را عليه جمهوري اسلامي ايران تمديد و حتي تشديد کنند. اين در حالي است که جمهوري اسلامي ايران به تمام تعهدات خود و حتي فراتر از آن عمل کرده است. طي يک سال گذشته بسياري از منتقدان اين توافق بارها بدعهدي طرف غربي را يادآور و خواستار اقدام متقابل جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه شده‌اند، ليکن نوعي خوش‌بيني حاکم بر دستگاه ديپلماسي تاکنون مانع از آن شده است که ايران در عمل اقدام متناسبي اتخاذ كند.

اشاره لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي به اين واقعيت که «پس از توافق هسته‌اي تاکنون 52 لايحه و قطعنامه در کميته‌هاي مختلف مجلس نمايندگان و سناي امريکا عليه کشور ما طرح شده که اکثر قريب به اتفاق آن کاملاً با روح برجام مخالف است‌» ترديدي باقي نگذاشته است که احتياط، انفعال و خوش‌بيني دستگاه‌هاي تصميم‌گيرنده در قبال بدعهدي‌هاي امريکا ديگر توجيهي ندارد و بايستي در اين زمينه واقع‌بينانه‌تر به موضوع نگريست. در همين زمينه برخي فعالان سياسي در گفت‌وگو با فارس ضمن تأکيد بر لزوم اقدام عملي در برابر بدعهدي امريکا، زياده‌خواهي‌هاي طرف غربي را ناشي از همين خوش‌بيني‌ها ارزيابي کرده‌اند که بايد اين رويکرد اصلاح شود.
  
نقض عهد طرف غربي را به پاي خود ننويسيد
معاون پارلماني در دولت دهم با تأکيد بر اينکه دولتمردان با توجيه، نقض عهدهاي طرف مقابل در برجام را به پاي خود ننويسند، گفت: دولت در راستاي مطالبه اجراي برجام از طرف مقابل بايد اقدام عملي صورت دهد.
لطف‌الله فروزنده، در واکنش به بدعهدي‌هاي طرف مقابل در خصوص برجام اظهار داشت: دولت بايد با قوت و قدرت مقابل بدعهدي‌هاي طرف مقابل در برجام عمل کند و از طرف مقابل براي اجراي دقيق تعهداتش مطالبه عملي کند. وي افزود: دولت از روز اول اين را اعلام کرد که با مذاکره مي‌توانيم حقوق مردم را کسب کنيم، مذاکره کردند و تعهداتي هم دادند؛ حال دولتمردان بايد بدعهدي‌هاي طرف مقابل در اجراي تعهدات‌شان نسبت به برجام را شفاف بيان کنند. فروزنده با تأکيد بر اينکه دولت بايد در راستاي مطالبه اجراي برجام از طرف مقابل اقدام عملي صورت دهد، گفت: اگر اين روند بدعهدي‌هاي طرف مقابل ادامه پيدا کند قطعاً ملت ايران با آنان برخورد خواهد کرد که نتيجه آن رسوايي امريکا در جهان خواهد بود. معاون پارلماني دولت دهم با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص بدعهد بودن طرف مقابل گفت: از همان آغاز مذاکرات، رهبري به بدعهدي امريکا تأکيد داشتند، حال آقايان متوجه مي‌شوند که آن سخنان عين حقيقت بوده و موضوع هسته‌اي بهانه‌اي براي نفوذ به کشور بوده است. وي با بيان اينکه طرف مقابل به تعهداتش در برجام عمل نکرده است، گفت: ما در مذاکرات يکسري امتيازات را به طرف مقابل داديم اما هنوز آنان به تعهدات‌شان عمل نکرده‌اند و دولت بايد در عمل پيگير اين موضوع باشد. فروزنده با تأکيد بر اينکه دولتمردان از توجيه اقدامات و نقض عهدهاي طرف مقابل در برجام، دست بردارند، گفت: نبايد هيچ دفاعي از طرف مقابل، آن هم به وسيله خودي صورت گيرد.
  
«مقابله به مثل» با نقض برجام قانون است
يک کارشناس مسائل بين‌الملل با بيان اينکه «مقابله به مثل» با نقض عهد امريکايي‌ها قانون است و در نامه رهبري به رئيس‌جمهور قيد شده است، گفت: وقتي مي‌توان درباره مقابله به مثل تصميم گرفت که وزارت خارجه نقض برجام از سوي امريکا را توجيه نکند.
فؤاد ايزدي با بيان اينکه مقابله به مثل با نقض عهد امريکايي‌ها در قبال برجام هم قانون است و هم در نامه رهبري به رئيس‌جمهور قيد شده، اظهار داشت: اگر طرف مقابل برجام را نقض کرد طبق قانون ايران بايد اجراي برجام را متوقف کند. وي با طرح اين سؤال که بايد ديد آيا برجام نقض شده است يا خير‌، تصريح کرد: جواب اين است که به صورت متعدد شاهد نقض برجام بوده‌ايم و براي مثال قانون لغو ويزا، عدم نقل و انتقال پول و ارتباطات بانکي نقض برجام است و بايد طبق قانون کشور، در اين زمينه اقدام شود. ايزدي با بيان اينکه بعضي‌ها در وزارت خارجه برخي نقض‌هاي برجام را توجيه مي‌کنند، گفت: اين توجيه به شدت به امنيت کشور ضربه مي‌زند و قبل از هر کاري بايد اين توجيهات متوقف شود. وي ادامه داد: روش برخورد با نقض برجام صحيح نبوده و همين مسئله موجب شده که طرف مقابل جرئت نقض‌هاي بيشتري را پيدا کند. کارشناس مسائل بين‌الملل با تأکيد بر اينکه نبايد افراد درگير در مذاکرات امروز در مقام ارزيابي برجام باشند خاطرنشان کرد: همه جاي دنيا وقتي کشور درگير مذاکرات مي‌شود سه گروه اتاق فکر، اجرا و ارزيابي در سه مرحله کار را پيش مي‌برند و اين امر را امريکايي‌ها رعايت کردند. وي افزود: خانم وندي شرمن اکنون نه تنها درگير برجام نيست بلکه وزارت خارجه را نيز ترک کرده و ويليام برنز نيز اکنون در وزارت خارجه نيست و مقامات ديگري به ارزيابي روند برجام مي‌پردازند؛ چيزي که در کشور ما رعايت نشده است.
  
خوش‌بيني مسئولان موجب زياده‌خواهي غربي‌ها شده
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نهم نيز با انتقاد از کشورهاي 1+5 به دليل عدم انجام تعهدات‌شان در اجراي برجام گفت: اکنون زمان مقابله به مثل ايران در برابر کشورهاي 1+5 فرا رسيده است.
محمدحسن آصفري درباره بدعهدي غربي‌ها در انجام تعهدات‌شان در اجراي برجام اظهار داشت: در مذاکرات هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران به دنيا ثابت کرد اهل گفت‌وگو، مذاکره و منطق است و اين طرف غربي بوده که همواره به‌دنبال دبه کردن، زياده‌خواهي و استفاده از زور و قدرت است. وي افزود: جمهوري اسلامي ايران در طول مذاکرات به دنيا فهماند که هيچ زمان به دنبال سلاح هسته‌اي نبوده و نيست و همواره به‌دنبال دنياي عاري از سلاح‌هاي اتمي است و براي اين موضوع نيز هزينه‌هاي زيادي پرداخت کرديم. وي تصريح کرد: ما اورانيوم غني‌شده‌مان را که محصول چندين سال کار و تلاش متخصصان در اين امر بود، براساس برجام تقديم غربي‌ها کرديم و سانتريفيوژها را از کار انداختيم و حتي به‌رغم توانايي که در راه‌اندازي رآکتور اراک وجود داشت، قلب رآکتور را درآورديم و هزينه‌هاي سنگيني را به منظور اعتمادسازي نسبت به طرف غربي پرداخت کرديم. آصفري تأکيد کرد: اما الان که نوبت غربي‌ها شده تا تحريم‌هاي خود را بردارند، نه‌تنها اقدام به برداشتن تحريم‌ها نمي‌کنند، بلکه به‌دنبال برنامه‌ريزي و طراحي به منظور اعمال فشار بيشتر به جمهوري اسلامي ايران هستند. وي اضافه کرد: متأسفانه در اين مسير خيلي به غربي‌ها خوش‌بين بوديم و هستيم و اين خوش‌بين بودن مسئولان ما سبب شده که امروز غربي‌ها نسبت به حقوق ملت ايران زياده‌خواهي کنند. عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نهم بيان کرد: اکنون زمان آن رسيده که در مقابل اين‌گونه اقدامات کشورهاي 1+5 مقابله به مثل کنيم.

آصفري تصريح کرد: اين‌گونه رفتارهايي که مسئولان ما از خود نشان دادند باعث سوءاستفاده طرف مقابل شده، زيرا اگر ما اقدامات متناظر را انجام مي‌داديم، يعني در مقابل هر اقدام اعتمادساز ما طرف غربي را مجبور به برداشتن تحريم‌ها مي‌کرديم، شايد امروز دچار اين مسئله نمي‌شديم.
 وي خاطرنشان کرد: البته برگشت‌پذيري در اين مسير به اين ‌سادگي‌ها نيست و اگر تصميم به چنين کاري داشته باشيم زمان بسيار زيادي مي‌طلبد و لذا سياست گفتاردرماني که مسئولان ما دنبال مي‌کنند، تمامي اين مسائل را غربي‌ها، مطلعند که امکان برگشت‌پذيري به اين‌سادگي‌ها نيست. آصفري با بيان اينکه کميسيون امنيت ملي مجلس نهم در ارتباط با انجام نشدن تعهدات طرف مقابل، هشت ماه پيش نامه‌اي به شوراي عالي امنيت ملي ارسال کرد تا بر اين اساس اقدامات اعتمادساز ايران متوقف شود تا طرف مقابل تعهدات خود را انجام دهد، گفت: امروز بايد شوراي عالي امنيت و مسئولان پاسخگو باشند که چرا آن ‌موقع که کميسيون امنيت اعلام کرد اقدامات اعتمادساز را متوقف کنيم تا غربي‌ها حداقل گام‌هاي اصلي خود را بردارند، اقدامي صورت نگرفت.  
اين نكته را هم محسن رضايي، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ديروز در جمع سپاهیان و بسیجیان اصناف و اقشار استان البرز اضافه كرد وگفت: کمیته نظارت بر برجام می‌تواند به خاطر عدم تعهدات امریکا و دو بار نقض تعهدات برجام توسط امریکا، اعتراض کند و پرونده‌های سنگینی بسازند. باید شکایت کرد و امریکا را تحت فشار گذاشت. نمی‌شود به امریکایی‌ها برادرانه نگاه کرد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
0
جناب اقای دکتر فروزنده سلام، مسلما تائید میفرمائید :اشتباه استراتژیک اقای روحانی در گره زدن ابروی خودشان با بی ابرویی امریکا است.بی ابرویی امریکا هزاران دلیل روشن دارد که نقض عهد وخدعه وخلف وعده یکی از هزاران است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
0
0
سلام علیکم
حکومت آمریکامثل گاوپیشونی سفیده (البته دور ازجون گاو)ازیه حکومت قاتل ووحشی وپست ودنیاپرست ودروغگو ودزدی مثل آمریکاحتماانتظارنقض عهدهم میره مابایدازاعتمادبه دشمن خودداری کنیم
مرگ برآمریکا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار