کد خبر: 799410
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷
شكي نيست كه تلويزيون به عنوان فراگيرترين رسانه در كشور تأثيرگذاري زيادي بر مخاطبان عام دارد.
معصومه طاهري
 شكي نيست كه تلويزيون به عنوان فراگيرترين رسانه در كشور تأثيرگذاري زيادي بر مخاطبان عام دارد. افرادي با هر جايگاه و موقعيت و سن و سالي بيننده تلويزيون هستند به همين خاطر رسانه ملي نقش مهمي در فرهنگ عمومي جامعه ايفا مي‌كند كه بايد گفت در مقايسه با ساير رسانه‌ها از نظر كميت و كيفيت در وضعيت مطلوب‌تري قرار دارد؛ اما از آنجا كه امام روح‌الله هم زماني آن را دانشگاه عمومي لقب داده بود، رسالت تلويزيون بسيار بيشتر نمود پيدا مي‌كند. افرادي كه در برنامه‌هاي مختلف به هر شكل حضور دارند و فعاليت مي‌كنند، مي‌بايست مهم‌ترين اصل كار رسانه يعني اخلاق و ادب را در نظر بگيرند، زيرا چه بخواهند و چه نخواهند در زير ذره‌بين نگاه ميليون‌ها مخاطب هستند.
با اين وجود متأسفانه اين روزها از آنجا كه تقليد و كپي كاري از شبكه‌هاي ماهواره اپيدمي شبكه‌هاي تلويزيوني شده، به بهانه راحتي در اجرا و ارتباطات، مسائل اخلاقي و ادبي كمتر رعايت  مي‌شود. خطاب افراد با ضمير مفرد تو يا بردن اسم كوچك خانم‌ها در برنامه‌هاي مختلف و... از جمله اين ضعف‌هاي اخلاقي در تلويزيون است. براي نمونه در برنامه آشپزي «دستپخت» كه از شبكه اول پخش مي‌شود، كارشناس به راحتي خانم‌ها را با ضمير تو خطاب مي‌كند و خيلي راحت با آنها ارتباط دارد. گويا به بهانه راحتي كار و اجراي تلويزيوني مي‌بايست اصول روابط بين نامحرم را هم فاكتور گرفت و كنار گذاشت! يا در برنامه «خنداونه» كه حامد كميلي مهمان برنامه بود وقتي رامبد جوان از او درباره بازي ترانه عليدوستي سؤال كرد خيلي راحت او را با اسم كوچك ياد كرد و موارد متعدد از اين دست در رسانه ملي كم نيستند؛ چه آن كه همين تلويزيون به دليل عموميت و فراگيري در اقصي نقاط كشور مي‌تواند در ايجاد يا تغيير سبك زندگي مخاطبان عام خود اثر بسزايي داشته باشد. وقتي در برنامه‌اي افراد بدون توجه به محرم و نامحرم بودن، راحت با هم ارتباط دارند يا دو مجري زن و مرد راحت در كنار هم شوخي مي‌كنند و اجرا دارند، اين الگوسازي چگونه خواهد بود؟! مانند برنامه مناسبتي دهه فجر «ده‌شب» با اجراي روشنك عجميان و يوسف صيادي كه بسيار راحت در كنار هم اجرا داشتند طوري كه هرازگاهي ناز و كرشمه‌هاي مجري زن باعث تكدر خاطر هم مي‌شد. سؤال اينجاست با وجود چنين ضعف‌هاي اخلاقي در رسانه ملي كه رسانه‌اي عمومي است چه انتظاري مي‌توان از نوجوان و جواني داشت كه از تلويزيون الگو مي‌گيرد!!
نكته ديگر دراين خصوص، نوع ادبيات برنامه‌سازان تلويزيون به مخاطب است كه بسيار مهم دارد متأسفانه الگوگيري از ماهواره حتي در برخي برنامه‌هاي مذهبي كه به دليل نبود برنامه‌هاي مناسب مورد تقدير هم قرار مي‌گيرند چيزي است كه كم‌كم دارد در رسانه ملي بيش از قبل رخ نشان ‌مي‌دهد. كارگردان يك برنامه تلويزيوني كه از طريق برخي نهادهاي ارزشي هم به شدت حمايت و پشتيباني مي‌شود، به تبع اين حمايت‌هاي عجيب براي كاري كه تنها تكنيك‌هاي معمولي كارگرداني در آن به كار رفته و امري عادي است در مصاحبه‌هاي مطبوعاتي‌اش راز موفقيت خود را ديدن ماهواره مي‌داند! اين يعني آن كه خارج از آنچه از دست سازندگان تلويزيوني روي آنتن مي‌رود، به خاطر نبود ساختار حتي به مبلغ ناهنجاري‌هاي فرهنگي هم تبديل شده‌ايم.
تقليد طوطي‌وار و بي‌كم وكاست از شبكه‌هاي ماهواره‌اي باعث شده تا به اشكال مختلف احترام به مخاطب و فرهنگ اسلامي و ايراني در تلويزيون كمرنگ شود حتي در برنامه‌هايي كه مي‌خواهند همين فرهنگ ايراني اسلامي را نشر بدهند و چنين ويتريني دارند رفتارهاي اينچنيني به وضوح ديده مي‌شود كه جاي تأمل دارد! البته پرواضح است كه بسياري از اين اتفاقات البته به جمع‌هاي غير‌رسمي و خوراك‌هاي فكري و فرهنگي برنامه‌سازان باز‌مي‌گردد كه باز هم نمايانگر عدم مديريت فرهنگي در ساختارهاست؛ مديريتي كه دغدغه‌اش بيلان است نه فرهنگ. براي همين شكلي كاريكاتوري از فرهنگ گاهي در رسانه ملي به نمايش درمي‌آيد؛ شكلي كه جمعي از اضداد است و حرف و عمل آن با هم جور در نمي‌آيد.
 فراموش نكنيم از آنجايي كه رويكرد رسانه ملي بر امانتداري و اخلاق‌مداري استوار است، برنامه‌هاي صدا و سيما مي‌بايست نسبت به اصول اخلاقي و ادب دقت بيشتري داشته باشند البته منظور نظر ما اين نيست كه در برنامه‌ها عصا قورت داده و غيرقابل‌انعطاف عمل كنند، بلكه مي‌بايست در كنار راحتي اجرا و حضور جلوي دوربين بدانند كه اينجا محفل خصوصي و محدود بين خودشان و دوستانشان نيست كه هر طور خواستند عمل كنند و هرچه خواستند به زبان بياورند. اين خيلي مهم است كه رسانه به خصوص رسانه ملي كه از مشخصه تصوير هم برخوردار است به رعايت حريم اخلاقي اهتمام ويژه داشته باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
0
0
درباره كارگرداني مثل تبريزي ياشاه حسيني ياخيلي هاي ديگركه درسينما اثار توقيفي دارندو افرادبي قيدوبي قانوني هستند اما صداوسیما ازاين كارگردان ها ي بي اخلاق براي ساخت سريالهاي الف با هزينه زياد استفاده مي كند كه سطح نازل محتواي مفيد دارند صدا وسيما چرا ازاين افرادبي قيداستفاده مي كند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار