کد خبر: 799138
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳
اظهار بي‌اطلاعي تهيه‌كنندگان سينما از پخش دوباره تيزرهاي سينمايي در «جم»
پس از پخش گسترده تيزر برخي از فيلم‌هاي سينمايي ايراني از شبكه فارسي زبان ماهواره‌اي «جم» و احضار صاحبان اين آثار به مراجع قضايي و...
ميلاد نجفي
پس از پخش گسترده تيزر برخي از فيلم‌هاي سينمايي ايراني از شبكه فارسي زبان ماهواره‌اي «جم» و احضار صاحبان اين آثار به مراجع قضايي و پاسخگويي آنان به‌دليل اين اقدام خلاف قانون، در روزهاي اخير باز هم اين شبكه به پخش دوباره تيزر آثار سينمايي اقدام كرد و صاحبان آثار بدون اعتراض يا شكايت عليه اين شبكه تنها به بي‌اطلاعي در اين زمينه پرداختند. حالا سؤالي كه اينجا پيش مي‌آيد، اين است كه آيا واقعاً تهيه‌كنندگان فيلم‌هاي سينمايي از اين كار جم بي‌اطلاع هستند و اين شبكه خودسر و رايگان اين تيزرها را پخش مي‌كند يا اينكه در پس پرده توافقاتي پنهاني با تهيه‌كنندگان و حتي مديريت سينما صورت گرفته است.

از سال گذشته با اعلام شبكه «جم» مبني بر تصميم اين شبكه براي تبليغ و معرفي آثار فرهنگي ايراني در حوزه‌هاي مختلف برخي از كارشناسان فرهنگي خود را براي اتفاقات امروز آماده كرده بودند، اينكه مجموعه شبكه‌هاي «جم» با عقبه برنامه‌سازي مشخصي كه دارند و بي‌توجهي به فرهنگ ايراني و حتي در بسياري از موارد تقابل با اين فرهنگ، چگونه مي‌خواهند حامي و تقويت‌كننده اين فرهنگ بشوند مسئله مهمي است. سبك زندگي اسلامي كه پيشكش، آيا سريال‌ها و برنامه‌هاي اين شبكه با فرهنگ غني ايراني همخواني دارد؟ شبكه‌اي كه عمده برنامه‌هاي آن توليدات سخيف و كم ارزش دسته چندم است و حتي بعضاً زحمت ترجمه اسامي آن به زبان فارسي را نيز به خود نمي‌دهند، بستر مناسبي براي اين امر مهم است؟ هر وقت كازينو و قمارخانه‌ها مبلغ فرهنگ شدند، شبكه‌هايي از اين دست هم حامي فرهنگ مملكت مي‌شوند.
  
دهن‌كجي دلالان سينما به قانون
«خبرخوشايندي است و از آن استقبال مي‌كنم»، اين جمله‌اي است كه «حسين فرحبخش» سازنده فيلم «آبنبات چوبي» در عكس‌العمل به پخش تيزر اين فيلم در شبكه «جم» بيان داشته است. او در عين اظهار بي‌اطلاعي درباره پخش تيزر آخرين ساخته‌اش از ماهواره ادامه مي‌دهد: «همه سينما از اين اتفاق استقبال مي‌كنند و اين موضوع به نفع ما و سينماي ايران است» و در ادامه اين اتفاق را باعث نجات سينماي ايران مي‌داند. شايد خيلي اظهارنظر ايشان به دور از حقيقت نباشد، به هر حال همانطور كه يك بنگاهدار املاك تلاش خود را مي‌كند تا حق دلالي بيشتري از معامله به دست آورد، يا يك دلال خودرو با اقدامات مختلف نهايت سعي خود را مي‌كند تا با بزك كردن ظاهر يك اتومبيل آن را به بالاترين قيمت به مشتري قالب كند و هيچ انگيزه‌اي جز كسب سود بيشتر اقتصادي ندارد، يك دلال فرهنگي در سينما هم با سنجش موفقيت خود لزوماً با معيار فروش ميلياردي همان روش را تكرار مي‌كند، البته در مقابل، «سيدامير پروين حسيني» تهيه‌كننده فيلم سينمايي «زاپاس» موضع كاملاً متفاوتي با «حسين فرحبخش» دارد و با مخالفت درباره اين اتفاق آن را عاملي منفي در فروش فيلم مي‌داند و معتقد است: «مردم ما، مردم باهوشي هستند و فيلم خوب را پيدا مي‌كنند» و از واكنش در مقابل اقدام شبكه مذكور خبر داده است.
  
ديوار حاشاي تهيه‌كنندگان
اگر به گفته آقاي «ايل بيگي» معاون ارزشيابي و نظارت سازمان سينمايي، پخش تيزرها از اين شبكه خودسرانه و بدون رضايت صاحبان آثار است، حداقل انتظار از سازندگان آن اين است كه با اقداماتي نظير انتشار بيانيه كه اتفاقاً سينماگران ما در اين زمينه يد طولايي هم دارند و همچنين شكايت از شبكه مذكور، مخالفت خود را با اقدام شبكه «جم» ابراز كنند تا هم اين شبكه بهانه‌اي براي پخش اين تيزرها نداشته باشد و هم برائت سازندگان آثار براي مراجع قضايي اثبات شود. واقعاً به راستي چرا تهيه‌كنندگان از اين شبكه به مراجع قانوني بين‌المللي شكايت نمي‌كنند و چرا بايد مسئوليت پيگيري پخش اين آثار به عهده نهادهاي حاكمیتي باشد، در حالي كه خود تهيه‌كنندگان آثار اگر بخواهند مي‌توانند عليه اين شبكه اقامه دعوي كنند.

سخنان اخير وزير ارشاد درباره ماهواره و تيزرهاي سينمايي به كنار، آيا مي‌توان باور كرد كه اقدام شبكه «جم» محض رضاي خدا است؟ تهيه‌كننده از طريق واسطه درخواست پخش تيزر و نسخه با كيفيت آن را به شبكه ارسال نكرده تا در مواقع لزوم از اتفاق پيش‌آمده ابراز بي‌اطلاعي كند و از پاسخگويي به مراجع قانوني بگريزد؟ حتي در صورت ساده‌انديشي و تصور بي‌اطلاعي صاحبان آثار، اين رويه باز هم يك بازي دو سر برد براي برخي از طرفين بازي است. از يك طرف بستري براي تبليغ آثار ضدفرهنگي و مبتذلي مثل «50كيلو آلبالو» و كسب سود اقتصادي فراوان براي صاحبان آن است و از يك سو به رسانه ملي براي پخش گسترده تیزر تمام آثار سينماي ايران با هر كيفيت فني و محتوايي، فشاري به نظام فرهنگي كشور وارد می‌شود به مرگ بگيرند تا بلكه به تب راضي شوند؛ رويه‌اي كه حاكميت از طريق دستگاه‌هاي نظارتي و مراجع قضايي بايد با دقتي بيش از پيش و با فشار قانوني به تهيه‌كنندگان قانون‌شكن از موج‌سواري برخي سودجويان جلوگيري كند و دولت هم با موضع‌گيري‌هاي قاطع و البته اقدامات عملي از يكي به نعل و يكي به ميخ‌زدن دوري كند و فرهنگ جامعه را فداي خوشايند اقليتي سودجو نكند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار