کد خبر: 799118
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳
سردار نقدي با انتقاد از اينكه نسبت به مسائل اقتصادي بي‌تفاوت هستيم، گفت: نسبت به مسائل اقتصادي «بي‌رگ» هستيم، در حالي كه در مقابل كوچك‌ترين مسئله سياسي واكنش نشان مي‌دهيم، مثلاً قراردادهاي نفتي يا خريد هواپيماهاي بوئينگ توسط دولت همگي فاجعه هستند، اما غيرتمان به جوش نمي‌آيد.
بهناز قاسمی
بسيج مستضعفين در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص اجراي سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي، در سال جاري فعاليت‌هاي گسترده‌اي را آغاز كرده است. «بسيج همگام با كشاورز» كه در چهار استان به صورت پايلوت آغاز شده و تشكيل كارگروه‌هاي آموزشي پايش و عارضه‌يابي بنگاه‌هاي توليدي و صنعتي از برنامه‌هاي ويژه بسيج در سال جاري است. روز پنج‌شنبه اولين نشست تخصصي و كارگاه آموزشي پايش و عارضه‌يابي صنايع با حضور معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و سردار نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين در تهران برگزار شد.

در اين نشست رئيس شركت شهرك‌هاي صنعتي برنامه‌هاي اين شركت را در حمايت از صنايع مستقر در اين شهرك‌ها اعلام و ابراهيمي رئيس كارخانه تراكتورسازي تبريز با اشاره به مشكلات بازاريابي و فروش صنايع، از واردات كالاهاي خارجي كه مشابه ايراني دارند نيز انتقاد كرد.
محمدرضا نقدي در افتتاحيه نشست تخصصي پايش و عارضه‌يابي صنعت با اشاره به اينكه سازمان بسيج تلاش مي‌كند با روحيه بسيجي در عرصه صنعت مشكلات موجود بنگاه‌هاي توليدي و صنعتي را از ميان بردارد، گفت: در شهرك‌هاي صنعتي 6 هزار و 500 واحد صنعتي تعطيل شده است و هزاران ميليارد تومان ثروت در اين شهرك‌ها خاك مي‌خورد كه بايد مورد حمايت قرار گيرند. وي افزود: نارسايي‌هاي بسياري در مديريت اين واحد‌ها از خارج و داخل بنگاه‌ها ي صنعتي وجود دارد كه بايد مورد پايش قرار گرفته و توليدشان را از سر بگيرند.

وي به مشكلات كشاورزان نيز اشاره كرده و گفت: نبود آموزش در عرصه‌هاي كشاورزي موجب شده كه توليد در واحد سطح كاهش يابد و كشاورز و دولت متضرر شوند.  سردار نقدي نبود آموزش بازاريابي را در كشاورزي و صنعت دليل اصلي مشكلات توليدكنندگان دانست و گفت: توليدكنندگاني كه بازاريابي بلدند توانستند از ركود و تحريم‌ها عبور كنند، اما آنهايي كه آموزش لازم را ندارند واحد‌هاي توليدي‌شان به تعطيلي كشيده شده است. وي افزود: در يكي از سفرها به استان اردبيل يكي از دامداران مي‌گفت،۲۰ تن شير را به دليل قطع برق واحد صنعتي از سوي وزارت نيرو، در يك روز دور ريختم چون پول نداشتم كه قبض برقم را پرداخت كنم. اين درددل‌هاي توليد‌كنندگان باعث شرمندگي است، آيا با اين مشكلات صنعت مي‌تواند سرش را بالا بگيرد. مگر صنعت صاحب ندارد؟
وي خطاب به گروه‌هاي جهادي پايش افزود: رفع مشكلات توليدكنندگان عزم و اراده مي‌خواهد، ابزار توليد فراهم است، اما توليد تعطيل شده است، در اين راه مطالبه‌گري كف مسئله است و شما مي‌توانيد با ريشه‌يابي عارضه‌ها و پيگيري از تمامي سازمان‌ها و نهاد‌هاي مربوطه مشكلات را از ميان برداريد به شرطي كه همت و پشتكار داشته باشيد. رئيس سازمان بسيج مستضعفين ضمن انتقاد به تيم اقتصادي دولت اظهار داشت: بعضي اتفاقات دارد مي‌افتد كه همه سكوت كرده‌اند، در حالي كه در برابر مسائل سياسي تمامي مسئولان، صاحبنظران و حتي مردم عام واكنش نشان مي‌دهند. وي افزود: همين قراردادهاي نفتي كه فاجعه است و نوعي استعمار جديد است، چرا غيرتمان به جوش نمي‌آيد تا به دولت فشار بياوريم.
  
هواپيماسواري يا نجات صنايع؟
وي به خريد هواپيماهاي بوئينگ پهن‌پيكر اشاره كرده و اظهار داشت: مي‌خواهند 25 ميليارد دلار بدهند و چندين هواپيما بخرند كه يك عده مفت‌خور وقتي مي‌خواهند لم بدهند كمي شيك‌تر باشد. چرا به دنبال خريد چندين هواپيماهاي لوكس يك‌بانده دورپرواز با ظرفيت 600 مسافر با هزينه 25 ميليارد دلار هستيد ولي دائماً اظهار مي‌داريد پول نداريم. اگر پول نداريد پس چرا خريد هواپيما در اين موقعيت؟ اگر داريد با هزينه 2ميليارد تومان براي هر صنعت مي‌توان همه صنايع راكد را نجات داده و براي همه جوانان بيكار شغل ايجاد كرد.
وي گفت: ۱۰ سال است كه پيشنهاد ساخت هواپيما توام با انتقال فناوري ساخت با رقم ۵‌ميليارد دلار روي ميز صنعت هوايي كشور معطل مانده، به جاي اينكه هواپيما بسازيم و صادر كنيم به دنبال خريد هواپيماهاي بزرگ هستيم كه اگر يكي از قطعات آن خراب شود، نتوانيم تهيه كنيم و تمامي‌شان زمينگير شوند، در حالي كه اگر ماهي يك صنعت را در هر شهر راه بيندازيم هزاران نفر سركار رفته و مشكلات اقتصادي‌مان مرتفع خواهد شد. وي افزود: بايد برويم در صنعت مشكلات را ببينيم، با صنعتگران حرف بزنيم. با صداي بهتر داد بزنيم، مصاحبه كنيم، از رسانه‌ها دعوت كنيم. شما مهندسان بسيجي از اولين‌ها هستيد كه مي‌خواهيد خط را بشكنيد. موج‌هاي بعد از شما خواهند آمد.
  
تثبيت قيمت‌ها در شهرك‌هاي صنعتي
مدير عامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران كه در اين نشست حضور داشت از مهم‌ترين اقدامات در جهت رفع موانع در شهرك‌هاي صنعتي سخن گفت و از تثبيت قيمت‌ها در شهرك‌هاي صنعتي در سال جاري به منظور حمايت از صنايع خبر داد. علي يزداني برگزاري جلسات كارگروه رفع موانع توليد را در مراكز استان‌ها يكي از حمايت‌هاي اين سازمان دانست و گفت: در راستاي اقتصاد مقاومتي، رفع موانع توليد و مشكلات صنايع و بنگاه‌هاي اقتصادي به ترتيب واحد‌هاي راكد، زيرظرفيت و طرح‌هاي بالاي 60 درصد در اولويت هستند و حمايت از اين واحدها از فعال‌سازي تا ارتقا و امكان صادرات بايد ادامه داشته باشد. يزداني با تأكيد بر اينكه شناسايي واحد‌هاي راكد، زيرظرفيت و طرح‌هاي بالاي 60 درصد بايد در دستور كار كميته بررسي رفع موانع توليد قرار گيرد، افزود: آزادسازي وثيقه‌هاي مازاد در بانك‌ها بايد انجام شده و بانك‌ها مكلف هستند همه ظرفيت‌ها را به كارگروه‌ها ابلاغ و پرداخت‌ها را وارد سامانه كنند.
  
در دولت وحدت رويه نيست
همچنين اسماعيلي مدير عامل تراكتور‌سازي ايران در اين نشست از عدم‌هماهنگي و وحدت رويه در سطح دولتمردان انتقاد كرد و گفت: چهار علت كمبود نقدينگي، نرخ تورم، نظام مالياتي و عدم ثبات سياسي باعث بروز مشكلات در توليد و صنعت شده است. وي افزود: اگر سياست دولت‌ها با‌ثبات باشد و ۱۸۰‌درجه مثلاً با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي فاصله نداشته باشد، قطعاً مشكلات توليدكنندگان نيز كاهش مي‌يابد. وي به تخصيص ۱۶‌هزار ميليارد تومان در ميان صنعت و توليد اشاره كرد و گفت: آيا اين پول به درستي توزيع خواهد شد؟ و چند درصد از ناكارآمدي صنعت كاسته مي‌شود؟ اسماعيلي به سالم‌سازي اداري اشاره كرده و افزود: اگر اين پول با حوصله و بررسي دقيق وضعيت واحد‌ها توزيع شود، قطعاً منجر به افزايش نرخ تورم نمي‌شود و توليد را از ركود فعلي نجات مي‌دهد.
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
2
2
ایا وظیفه بسیج نظامی وامنیتی است یا اقتصادی؟ این سردار محترم یک بار هم در مورد برنامه های نواوری نظامی و امنیتی حرفی نزده است . اما برای برنامه های اقتصادی بطور مرتب برنامه دارد
پاسخ ها
ناشناس
| United States
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
دخالت وسنگ اندازي يعني چي يعني همين كارها ديگر .جوابشان را با راي خود در انتخاباتها خواهيم داد
ناشناس
|
Poland
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
2
2
رییس دولت که 3 سال است که به مردم وعده های دروغ داده است و ملت شهید پرور کاملا به این موضوع واقفند . و قطعآ پاسخ این همه دروغگویی را در انتخابات سال بعد خواهد دید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
شما که راستگو هستید در انتخابات قبلی به اقای روحانی رای دادی که الان می خواهی انتقام بگیری ؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار