کد خبر: 798979
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸
هشدار لاريجاني درباره کارشکني امريكا در توافق هسته‌اي
«مهلت غرب تمام شده است.» اين جمله شايد انعکاسي از سخنان روز گذشته علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي در آغازجلسه علني باشد؛ سخناني که نه از سوي يک شخصيت سياسي عادي يا فردي غيرمرتبط، بلکه از سوي يکي از اعضاي شوراي عالي امنيت ملي بيان شده است.
مهدی‌ پورصفا
آماده بازگشت هسته‌ای شویدعلي لاريجاني از همان ابتداي مذاکرات به عنوان يکي از حاميان جدي توافق هسته‌اي ايران و غرب و از اعضاي کميته اصلي نظارت بر مذاکرات هسته‌اي متشکل از حسن روحاني، علي‌اکبر ولايتي، محمدجواد ظريف، شمخاني و خود وي در جريان جزئيات مذاکرات و توافق‌هاي به عمل آمده قرار داشت. درجريان تصويب برجام در مجلس شوراي اسلامي نيز اين لاريجاني به عنوان رئيس مجلس بود که زمينه تصويب برجام را در 15 دقيقه فراهم کرد. حالا اين عضو هيئت نظارت بر برجام از اين مسئله سخن مي‌گويد که راهي جز مقابله براي ايران باقي نمانده است.
  
راهي جز مقابله براي ايران نمانده است
رئيس مجلس شوراي اسلامي ديروز سخنان خود را با اشاره به گزارش بان‌کی مون  در شوراي امنيت سازمان ملل متحد آغاز کرد و گفت: گزارش اخير دبيرکل سازمان ملل به شوراي امنيت درباره توافق هسته‌اي اظهارات برخي از نمايندگان 1+5 در شوراي امنيت گرچه از نظر حقوقي حاوي تعهدي براي ايران نبود اما از جهات مختلف خطاهايي را دربر داشت که براي جايگاه دبيرکل سازمان ملل و شوراي امنيت نوعي سقوط آزاد محسوب مي‌شود. وي افزود: از طرفي دبيرکل در گزارش خود پايبندي ايران به تعهدات را دلگرم‌کننده مي‌داند و از طرف ديگر هيچ اشاره‌اي به نگراني‌هاي ايران و شکايت ايران از عدم اجراي همه تعهدات طرف 1+5 نمي‌کند. آيا دبيرکل مأمور بود که گزارش کامل از اجراي تعهدات دو طرف ارائه کند يا مأمور ناظر 1+5 در اين ماجراست؟
رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: آقاي بان‌کي‌مون در گزارش خود پرتاب موشک بالستيک ايران را مخالف روح توافق هسته‌اي دانسته اما قضاوت در تخطي را بر عهده شوراي امنيت گذاشته است. سؤال اين است که پرتاب موشک با کدام قسمت از توافق هسته‌اي ناسازگاري دارد؟ روح برجام يک امر سيالي نيست که مجالي براي دبيرکل ايجاد کند که هر حرف بي‌ربطي را به آن نسبت دهد. لاريجاني اضافه کرد: در توافق هسته‌اي هيچ اشاره‌اي به موضوع موشک بالستيک وجود ندارد و صرفاً در قطعنامه 2231 آن هم در ضمیمه آن به اين امر اشاره شده است که ايران از ساخت موشک‌هايي که طراحي آن براي حمل سلاح هسته‌اي باشد، پرهيز کند. مگر ايران چنين طراحي انجام داده که دبيرکل سازمان ملل آن را با روح برجام در تغاير اعلام کرده است.
  
به جاي گزافه‌گويي، از ايران تشکر کنيد
لاريجاني دربخش ديگري ازسخنان خود به تصويب قطعنامه‌هاي جديد از سوي کنگره امريکا اشاره مي‌کند و مي‌گويد: آقاي دبيرکل، پس از توافق هسته‌اي تاکنون 52 لايحه و قطعنامه در کميته‌هاي مختلف مجلس نمايندگان و سناي امريکا عليه کشور ما طرح شده که اکثر قريب به اتفاق آن کاملاً با روح برجام مخالف است. وي در پايان تصريح کرد: مجلس شوراي اسلامي با کمال تأسف از اقدام دبيرکل سازمان ملل، به دولت امريکا و مجلس نمايندگان و سنا هشدار مي‌دهد اقدامات ايذايي در مقابله با توافق هسته‌اي به نقطه‌اي رسيده است که راهي جز مقابله براي ايران باقي نمانده است. لازم است سازمان انرژي اتمي مطابق قانون مربوط طرح راه‌اندازي کارخانه هسته‌اي براي غني‌سازي در درجات مورد نياز کشور را آماده کند و مجلس شوراي اسلامي را در جريان امر قرار دهد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود به تلاش‌هاي ايران و مقابله با تحرکات تروريست‌ها در منطقه اشاره مي‌کند و مي‌گويد: سبک‌تر از دعاوي اشاره دبيرکل و برخي اعضاي شوراي امنيت به سفرهاي فرمانده نيروي قدس به عراق است که آن را مصداق نقض دانسته است. گزافه‌گويي هم حدي دارد. به جاي تشکر از ايران و نيروي قدس که با حضور غيرتمندانه خود در مقابل تروريست‌هاي وحشي به کمک دولت عراق پرداختند و توانستند داعش را از بسياري از شهرهاي عراق بيرون کنند، ادعانامه کذايي منتشر مي‌کنيد.
  
موضع لاريجاني در هماهنگي با شوراي عالي امنيت ملي
صرف‌نظر از بازتاب خارجي سخنان علي لاريجاني، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز بر اين نكته تأکيد کردند که اقدامات مکرر طرف مقابل در نقض برجام سبب شده است تا رئيس مجلس شوراي اسلامي چنين واکنشي را از خود نشان دهد. با اين حال سؤال اصلي اينجاست که آيا سخنان رئيس مجلس شوراي اسلامي نشان از تغيير راهبرد کلي نظام جمهوري اسلامي در مقابل بدعهدي‌هاي طرف غربي است؟
مجتبي ذوالنوري، نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي و عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سؤال خبرنگار «جوان» مي‌گويد: موضع‌گيري رئيس مجلس شوراي اسلامي در حقيقت پاسخي به نقض مکرر برجام از طرف غربي است. خوشبختانه ما شاهد هستيم که قوه قضائيه نيز موضع روشني در قبال اين مسئله و به‌خصوص تهديد‌هاي طرف مقابل دارد. وي افزود: از اين‌رو من فکر مي‌کنم که موضع آقاي لاريجاني در هماهنگي کامل با ساير اعضاي شوراي امنيت ملي قرار دارد و مواضع شجاعانه ايشان مورد تأکيد ساير اعضا قرار بگيرد.
اين عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: من فکر مي‌کنم که اگر موضعي ديگر نيز در مقابل بدعهدي‌هاي طرف مقابل در بقيه دستگاه‌ها وجود داشته باشد، در نهايت خود را با اين موضع هماهنگ خواهند کرد. ابوالفضل حسن‌بيگي، ديگر عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در همين رابطه به «جوان» مي‌گويد: سخنان علي لاريجاني پاسخي روشن به تهديدات طرف مقابل به خصوص امريکايي‌هاست. وي افزود: روند رو به رشد تهديدات امريکايي‌ها ضرورت اين مسئله را يادآوري مي‌کند که بايد پاسخي روشن به طرف‌هاي غربي داده شود. البته تأمين نيازهاي کشور در قالب برجام صورت خواهد و ايران هيچ‌گاه برجام را نقض نخواهد کرد.
  
نگراني‌ها در خصوص اجراي تعهدات طرف مقابل
حشمت‌الله فلاحت‌پيشه از ديگر اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز سخنان علي لاريجاني را بازتابي از نگراني‌هاي موجود در نظام در خصوص اجراي تعهدات طرف مقابل مي‌داند و به خبرنگار «جوان» مي‌گويد: موضع آقاي لاريجاني نشان‌دهنده موضع نظام است و فکر نمي‌کنم بين ايشان و بقيه اعضاي شوراي عالي امنيت ملي در اين‌باره اختلافي وجود داشته باشد. وي افزود: نگراني‌هايي در خصوص اجراي برجام و مشکلاتي که وجود دارد و همين مسئله سبب شده اين موضع‌گيري به صورت رسمي از سوي آقاي لاريجاني اعلام شود. البته سازمان انرژي اتمي نيز موظف است هرچه زودتر طرح خود را در اين‌باره تهيه کند.
  
رئيس ديوان محاسبات انتخاب شد
يکي ديگر از مهم‌ترين اتفاقات جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي انتخاب آقاي عادل آذر به عنوان رئيس ديوان محاسبات بود. ديوان محاسبات اصلي‌ترین دستگاه نظارتي است که از سوي مجلس شوراي اسلامي وظيفه نظارت بر بودجه و هزينه‌کرد آن را بر عهده دارد. پيش از اين نزديک به 20 نفر نامزد رياست ديوان محاسبات شده بودند که در نهايت عادل آذر، رئيس مرکز آمار ايران به عنوان نامزد پيشنهادي اين کميسيون معرفي شدند. در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي پارلمان پس از استماع دفاعيات کانديداي تصدي پست رياست ديوان محاسبات، عادل آذر را به عنوان رئيس اين ديوان انتخاب کردند. بر اين اساس، عادل آذر با کسب 200 رأي از مجموع 231 رأی مأخوذه به عنوان رئيس ديوان محاسبات انتخاب شد. همچنين فياض شجاعي با کسب 192 رأي از مجموع 226 رأی مأخوذه به عنوان دادستان ديوان محاسبات برگزيده شد. ديوان محاسبات مجلس شوراي اسلامي از جمله نهادهايي است که وظيفه نظارت بر نحوه هزينه‌کرد بودجه را بر عهده دارد و در قضيه فيش نجومي نيز اين نهاد به عنوان يکي از متوليان اصلي بررسي دلايل چنين فيش‌هاي مطرح شد. از همين رو علي لاريجاني نيز پس از انتخاب رئيس ديوان محاسبات به اين نکته اشاره کرد و گفت: ديوان محاسبات نقش مهمي در صيانت از بيت‌المال دارد و بي‌ترديد جايگاه آن قابل مقايسه با نهادهاي ديگر نيست. انتظار مي‌رود ديوان محاسبات با قاطعيت به حساب‌هاي مالي رسيدگي کند و مجلس را مستمر در جريان آن قرار دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ابراهیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
0
0
نوش دارو بعد مرگ سهراب. ان روز که باعث تصویب برجام در 20 دقیقه شدی باید بفکر حال بودی. حالا که اراک پر سیمان شده. صنعت هسته ای از دست رفته.حالا میگی؟ بازگشت ما لااقل چقدر زمانبر باشد خوب است؟ برو پی کارت. رهبرما گلویش را پاره کرد. مگر شما ودولتیان بخرجتان رفت؟ در عوض اگر جند نماینده با شهامت تذکر دادند ودادزدند هم کمیته وزارت کشور انها را به شورای نگهبان نداد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار