کد خبر: 798976
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲
تقابل در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران
رئيس‌جمهور در نخستين اجلاس جهاني شوراها و شهرداران در يك موضع‌گيري يك‌سويه اعلام كرد كه اتكاي درآمد شهرداري به تراكم مضرتر از اتكا به درآمد نفتي است.
بیژن یانچشمه
رئيس‌جمهور در نخستين اجلاس جهاني شوراها و شهرداران در يك موضع‌گيري يك‌سويه اعلام كرد كه اتكاي درآمد شهرداري به تراكم مضرتر از اتكا به درآمد نفتي است. اين سخنان روحاني در حالي بيان شده است كه دولت به عنوان بالاترين دستگاه اجرايي كشور در حوزه زيرساخت‌ها تاكنون اقدام خاصي براي رفع مشكلات اصلي شهر انجام نداده است.

 شهردار تهران نيز در اين اجلاس در واكنش به سخنان رئيس‌جمهوري اعلام كرد كه قرار گرفتن در موضع اپوزيسيون به جاي پاسخگويي مشكلي از ما حل نمي‌كند و در اين زمينه قاليباف به مسائل و مشكلات حمل و نقل عمومي و از جمله توسعه مترو و سنگ‌اندازي‌هاي صورت گرفته اشاره كرد.
نخستين اجلاس جهاني شوراها و شهرداران در حالي با حضور2 هزار نفر از صاحب‌نظران و فعالان حوزه‌هاي شهري و ميهماناني از شش كشور جهان در تهران برگزار شد كه به دليل نبود ساختار مديريت يكپارچه شهري و بي‌توجهي به زيرساخت‌ها از سوي دولت مشكلات اساسي و اصلي شهري فقط ميان دولت‌ها در حال دست به دست شدن است و سال‌هاست شهرها و كلانشهرها به دليل نداشتن درآمد پايدار شهري به دليل نبود مديريت يكپارچه شهري از مسائل و مشكلات حمل و نقل عمومي تراكم فروشي و آلودگي زيست شهري رنج مي‌برند و فقط مسئولان درصدد هستند تا مشكلات را به زمين ديگر پاسكاري كنند. در تازه‌ترين رويداد در اجلاس جهاني شوراها و شهرداران رئيس‌جمهوري با بيان اينكه اتكاي درآمد شهرداري به تراكم مضرتر از اتكا و به درآمد نفتي است، مشكلات ناشي از بلندمرتبه‌سازي را عامل اصلي مشكلات شهري عنوان كرد. اين در حالي است كه شهردار تهران نيز در اين اجلاس اعلام كرد كه چالش‌هاي مهمي مطرح شد اما توقع بر اين بود كه در خصوص كارهايي كه براي حل اين مشكلات انجام شده نيز اشاره شود.

حسن روحاني، رئيس‌جمهوري در اين اجلاس كه با هدف آگاهي از آخرين دستاوردهاي علمي و تخصصي جهان در عرصه مديريت شهري، با حضور صاحب‌نظران و فعالان حوزه شهري و شورايي و ميهماناني از كشورهاي روسيه، هندوستان، لبنان، كرواسي، تركيه و گينه در مركز همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد،   دو لايحه نظام مديريت شهري و درآمد پايدار براي شهرداري‌هاي سراسر كشور، مراحل خود را در دولت طي خواهد كرد و با اين قوانين جديد حتماً راه براي حركت دقيق‌تر و سريع‌تر براي شهرداران و شوراها فراهم خواهد شد.

حسن روحاني ‌اظهار كرد: همانطور كه بايد قدم به قدم بودجه كشور را از درآمدهاي نفتي جدا كنيم و درآمد نفتي براي سرمايه‌گذاري‌هاي ماندگار در كشور باشد از آن طرف هم براي اداره شهرها بايد راهي پيدا كنيم كه درآمد پايدار و سالم باشد.

رئيس‌جمهور افزود: نگاهمان به آسمان است كه خدا روزي برساند. شهرداري‌ها نيز نگاهشان به بلندمرتبه‌هاست كه بالاتر بروند تا بتوانند پول تراكم بگيرند و كشور را اداره كنند. نمي‌خواهم به شهرداري يا شوراي شهر نقد كنم، مشكل وجود دارد، بايد دست به دست هم دهيم و مشكل را حل كنيم و براي اينكه مردم از زحمات شوراها و شهرداران احساس لذت بيشتري داشته باشند بايد از تجربه‌هاي كشورهاي ديگر نيز استفاده و بهره‌برداري كنيم.

وي خاطرنشان كرد: ما امروز به يك مديريت يكپارچه نيازمنديم و اگر به قوانيني نياز داريم بايد آنها را تأمين كنيم. هم لايحه نظام مديريت شهري و هم لايحه درآمد پايدار براي شهرداري‌ها مراحل خود را در دولت طي مي‌كنند و تقديم مجلس خواهند شد. با قوانين جديد حتماً راه را براي حركت دقيق‌تر شوراها و شهرداري‌ها فراهم مي‌شود.
روحاني با تأكيد بر اينكه ما در شهرها معضلات و بحران‌هاي فراواني از جمله سيل، زلزله و مهمان ناخوانده ريزگردها را داريم، تصريح كرد: در كشورهاي پيشرفته براي مقابله با اين اقدامات، اقدامات بازدارنده انجام شده و خسارت اين بحران‌ها بسيار كم است زيرا پيش‌بيني و پيش‌گيري‌هاي لازم انجام شده است.
   
مسئولان نبايد از جايگاه اپوزيسيون حرف بزنند
سخنان رئيس‌جمهور در حالي بيان شد كه وي به اقدامات صورت نگرفته براي حل مشكلات مطرح شده اشاره‌اي نكرد، بر اين اساس شهردار تهران هم در اين اجلاس گفت: قرار گرفتن در موضع اپوزيسيون به جاي پاسخگويي مشكلي از ما حل نمي‌كند.
محمد باقر قاليباف افزود: ازدهه۷۰ تاكنون در عمل شاهدتضعيف شوراهاوشهرداري‌ها بوده‌ايم. اين روندي است كه درخصوص اختيارات شهرداري‌ها و شوراها طي شده تاجايي كه برخي شهرداران در دادن حقوق كارمندان مشكل دارند.
وي در واكنش به انتقاداتي كه در اين اجلاس مطرح شد، گفت: چالش‌هاي مهمي در اين اجلاس مطرح شد كه به حق و به‌جا بود، اما توقع بر اين بود كه در خصوص كارهايي كه براي حل اين مشكلات انجام شده نيز اشاره شود.
وي افزود: يكي از مشكلات مهمي كه براي شهرهاي بزرگ مطرح شد، موضوع حمل و نقل بود. در كلانشهري مانند تهران در طول يك دهه ۱۱۰ كيلومتر مترو ساخته شده و تا پايان مديريت كنوني شهري طول خطوط مترو به ۳۰۰ كيلومتر خواهد رسيد.
قاليباف با اشاره به تدوين و ابلاغ طرح تفصيلي در دوره كنوني مديريت شهري گفت: اين در حالي بود كه در دهه ۷۰ طرح‌هاي جامع در كشوي ميز مسئولان خاك مي‌خورد.  وي تأكيد كرد: مسئولان نبايد از جايگاه اپوزيسيون حرف بزنند بلكه بايد پاسخگو باشند و بگويند كه چه كرده‌اند.
   
چيزي جز تضعيف شوراها و شهرداري‌ها از دولت‌ها نديديم
شهردار تهران با تأكيد بر آغاز دوران سازندگي از دهه 70 و پس از جنگ تحميلي گفت: ظرف سه دهه اخير در عمل چيزي جز تضعيف شوراها، شهرداري‌ها و دهياري‌ها مشاهده نشد كه اين روند در تمامي دولت‌هاي گذشته انجام شده است.
محمدباقر قاليباف خطاب به اعضاي شوراها، شهرداران و مهمانان خارجي حاضر در اجلاس گفت: امروز چالش‌هاي مشتركي در حوزه‌هاي داخلي شهرها وجود دارد اما بهتر است نگاهي داشته باشيم به كارنامه اقدامات عملي در شهرها و كارهايي كه در شهرها انجام شده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
0
0
واقعا اظهارات اقای روحانی به عنوان رئیس جمهور برای ملت بسیارنا امید کننده شده ان از سخنانش برای مردم در کرمانشاه و این هم از اظهارات خود شیرینی کن در مقابل خارجی های شرکت کننده در اجلاس فوق !!
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
0
0
بنده خدا! با این حرف خودت را محکوم میکنی! آیا مردم نمی‌دانند چرا شهرداری تراکم فروشی میکند؟! آیا زیر پا گذاشتن قوانین بودجه‌ای از طرف دولت مبنی بر عدم پرداخت ردیف‌های مربوط به شهرداری، این دستگاه را مجبور به دست کردن در جیب مردم نمی‌کند؟! همانطور که دیگر دستگاهها این کار را میکنند (بطور مثال راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی وظایف خود را توسط پلیس + ۱۰ که از خودشان است، پولی کردند! و یا دیگر ادارات توسط دفاتر پیشخوان)! اینجاست که برای اینکه مردم بفکر فرو نروند که پس پول فروش نفت کجا میرود؟!! مسائل حاشیه‌ای درست میشود!‌ مثلاً ۳ سال کشور و ملت درگیر این موضوع بودند که با توافق آفتاب تابان میشود و مشکل آب هم حل میشود(البته از طریق واردات!) ، یا محاکمه عاملان حمله به سفارت عربستان!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار