کد خبر: 798952
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷
چند ماهي است كه برخي شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌زبان بيگانه حسابي بر موج رسانه‌اي سوار هستند و اخبار پيرامون آنها حسابي داغ و به قول معروف پر كليك است.
سينا علي محمدي
چند ماهي است كه برخي شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسي‌زبان بيگانه حسابي بر موج رسانه‌اي سوار هستند و اخبار پيرامون آنها حسابي داغ و به قول معروف پر كليك است. كافي است در يكي از موتورهاي جست‌وجو عبارت «بازيگران ايراني در جم» را بزنيد و ببينيد كه چقدر بازتاب و واكنش درباره اين موضوع وجود دارد؛ بازتاب‌هايي كه اغلب مرتبط با بدنه جامعه است يا در بهترين حالت توسط امثال من روزنامه‌نگار و منتقد نوشته و منتشر شده است.

به عبارتي مي‌خواهم بگويم اين موضوع هنوز براي مديران فرهنگي و مسئولان مرتبط دغدغه جدي نشده است و آنها شايد در ذهن‌شان اين فعاليت‌ها را آنقدر مهم نمي‌دانند كه حتي بخواهند برايش برنامه‌ريزي كنند يا پاسخي مناسب تدارك ببينند. فقط در يك مورد آن هم تبليغات كالاهاي ايراني به‌خصوص توليدات فرهنگي و هنري داخلي در شبكه‌هاي بيگانه فارسي‌زبان شاهد واكنشي آن هم ديرهنگام بوديم كه شايد اگر پيگيري رسانه‌اي به‌خصوص صدا و سيما نبود، از كنار آن هم به‌سادگي عبور مي‌كرديم.

بر خلاف مسئولان معتقدم امروز شبكه جم و ديگر شبكه‌هاي مشابه آن به دليل «مكار» بودن و درصد بالاي مكري كه دارند حتي از نمونه‌هاي خبري و تحليلي مانند بي‌بي‌سي فارسي و صداي امريكا و بخش فارسي زبان دويچه وله و يورونيوز خطرناك‌تر هستند.

اين مكار بودن را در چند وجه مي‌توان بررسي كرد؛ نخست توانايي در جلب اعتماد مخاطب و توليدكننده داخلي به صورت همزمان، اعتمادي كه با برخي برنامه‌هاي خاص كه اتفاقاً با هدف‌گذاري‌هاي داخلي همسو است به وجود آمده اما بهره‌برداري‌اش در خلاف آن هدف‌گذاري است؛ به عنوان مثال اين شبكه با كمپين‌هاي حمايت از توليد داخلي همراه مي‌شود كه نمونه‌اي از اقتصاد مقاومتي است و در سايه آن وقتي اعتماد مردم را جلب كرد، آنها را براي درمان بيماري خود به كشور تركيه فرا مي‌خواند، مردم را براي گذراندن اوقات فراغت خود به مناطق ديدني تركيه مي‌كشاند كه در تضاد با آن شعارها و برنامه‌هاي حمايتي داخلي است، از طرف ديگر به سراغ برخي توليدكنندگان فرهنگي و هنري مي‌رود كه به هر دليل گلايه‌اي از وضع موجود در سينما و تلويزيون دارند و با مكر و فريب و دادن وعده‌هايي كه اغلب محقق هم نمي‌شوند آنها را به طرف خود مي‌كشانند.

طراحي پروژه‌هاي پيچيده و بلندمدت همچون ساخت شهرك سينمايي و تلويزيوني و توليد سريال‌هاي فارسي با عوامل ايراني كه قاعدتاً بودجه آن ديگر فراتر از اعتبار شبكه گردشگري تركيه و توليدكنندگان پارچه و مبل و پرده و پوشاك تُرك است و بايد جيب سعودي‌ها را پشت اين خيمه شب بازي رصد كرد، از ديگر نكاتي است كه بايد مورد بررسي جدي قرار گيرد. اگر به اين موارد، نفوذ آنها را ميان كودكان و نوجوانان با طراحي شبكه‌هاي اختصاصي بيفزاييم، مي‌بينيم كه اين مكر خيلي جدي‌تر از نمونه‌هاي ديگر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار