کد خبر: 798950
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶
خيلي‌ها اين سؤال را مي‌پرسند كه چرا ماهواره بد است؟! چرا اجازه نمي‌دهند تا از دنياي رسانه آزادانه استفاده كرد...
معصومه طاهري
خيلي‌ها اين سؤال را مي‌پرسند كه چرا ماهواره بد است؟! چرا اجازه نمي‌دهند تا از دنياي رسانه آزادانه استفاده كرد و اين همه ايراد و انتقاد نسبت به ماهواره مي‌شود؟! در كنار همه پاسخ‌هاي علمي و تحقيقاتي شايد قبل از هر چيز بايد اين مخاطبان را به يك نگاه دقيق‌تر به اطراف خود دعوت كرد، اين روزها ديگر در هر فاميلي مي‌توان چند خانواده پيدا كرد كه ماهواره در خانه دارند، تغيير در سبك زندگي اين افراد را مي‌توان به راحتي حس كرد. دوستي مي‌گفت، پدرم كه پيرمردي مذهبي و قرآن‌خوان بوده از روز اول مخالف سرسخت خريد و آوردن ماهواره به خانه بود، اما حالا كه برادرم آنتن ماهواره خريده و به خانه آورده، مي‌بينم كه چه تغييرات شديدي در سبك زندگي پدرم ايجاد شده است و مانند قبل تقيدات ديني ندارد! اين موضوع البته در خيلي از خانواده‌ها به اشكال مختلف نمود پيدا كرده است؛ خانواده‌هايي كه حتي نماز شب‌شان ترك نمي‌شد به بهانه اطلاع از اخبار يا ديدن مستندهاي حيات وحش و... ماهواره خريدند و به طور كامل سبك زندگي‌شان تغيير كرد.

شايد بتوان اين موضوع را به گناه‌هايي كه از طريق آنتن ماهواره بدون فيلتري كه شرعيات را لحاظ مي‌كند، نسبت داد كه يقيناً نيز همين گونه است، اما واقعيت امر آن است كه موضوع تنها به مسلمانان خلاصه نمي‌شود. ماهواره شامل شبكه‌هاي تلويزيوني مختلفي است كه اهداف گوناگوني را دنبال مي‌كند؛ اهدافي كه گاه سياسي، گاه اجتماعي و گاهي فرهنگي هستند. درست است كه در اين ميان شبكه‌هاي خوب نيز هست، اما تعداد شبكه‌هاي بد كه اثرات مخرب و منفي بر فرد و خانواده مي‌گذارند به مراتب بيشتر است. همان طور كه گفتيم اين مسئله به مسلمان بودن يا مسلمان نبودن محدود نمي‌شود. صبا دختر تازه مسلمان زرتشتي كه چندي پيش هم مصاحبه مفصلي با وي داشتيم، به نكته جالبي اشاره كرد كه حائز اهميت است. او در پاسخ به اين سؤال ما كه در خانه ماهواره داريد يا نه؟ به صراحت گفت نه و اين موضوع به دين منحصر نمي‌شود؛ چراكه زندگي نوپاي‌ برادر بزرگ‌ او كه مسلمان نيست، پس از خريد ماهواره متأثر از فيلم و سريال‌هاي ماهواره‌اي متلاشي شده است. به همين دليل خانواده غيرمسلمان آنها پس از اين تجربه مانع از ورود ماهواره به خانه شده‌اند و به شدت مخالف ماهواره هستند.

بنابراين شايد بهترين دليل براي بيان مضرات ماهواره نگاهي به اطراف است، چه آنكه در تجربه سيگار و مشروبات الكلي هم همين موضوع را مي‌بينيم. افراد شايد با دلايل علمي نتوانند قانع شوند كه مشروبات و سيگار مضر است، اما با ديدن وضع و حال مصرف‌كنندگان مي‌توانند به نتيجه‌گيري معقول‌تري دست يابند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار