کد خبر: 798949
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۴
شبكه‌هاي ماهواره‌اي تلاش مي‌كنند مستند تاريخي بسازند
برخلاف روايت‌هاي شبكه‌هاي صداوسيما از تاريخ كه اغلب با استفاده از چند تصوير محدود و با چند كارشناس ثابت كسالت‌آور به بررسي تاريخ معاصر مي‌پردازد، شبكه‌هاي ماهواره‌اي با روايتي دو پهلو از تاريخ، سعي مي‌كنند تاريخ را آنگونه كه دوست دارند به مردم بياموزند.
محمدصادقي
پخش تصاوير ديده نشده‌اي از سال 57 با كيفيت تصوير بسيار عالي‌تر از آنچه مردم تا پيش از اين در تلويزيون ديده‌اند، از جمله اولين گام‌هاي شبكه «من و تو» براي روايت تاريخ به نفع پهلوي‌ها است. روايتي كه در آن، سال‌هاي دهه 50 بسيار باشكوه و زندگي در آن دوران را بسيار مرفه نشان مي‌دهد و كشوري را ترسيم مي‌كند كه همه چيزش رو به پيشرفت بود، اما انقلاب اسلامي همه چيز را خراب كرد! اين روايت مغرضانه از تاريخ معاصر بارها و بارها در مستند‌هاي شبكه‌هاي «من و تو» و «بي بي سي» تكرار شده است.

«من و تو » با تصاويري كه از آرشيو صداوسيما به دست آورده است، مستند‌هاي مختلفي توليد مي‌كند و تمركزش را روي انقلاب اسلامي در سال 57 و البته مسائل خاندان پهلوي متمركز كرده است. در عوض «بي‌بي‌سي» به حوادث بعد از انقلاب نيز نگاه جدي دارد. اين شبكه موضوعات مختلف سياسي از جمله انتخاب رهبري«خط و نشان رهبري»، محمود احمدي‌نژاد «مردي با كاپشن بهاري»، رابطه ايران و امريكا، حضور ايران در سوريه، حوادث سال 88 و موضوعاتي از اين دست را براي توليد مستندهايش استفاده مي‌كند. اين رفتار كه تنها براي ايجاد شبهه در روايت رسمي از تاريخ با ايجاد روايت‌هاي موازي و زير سؤال بردن باور‌هاي تاريخي مردم ايران توليد مي‌شود، باعث شد تا صداوسيما در تغيير آشكار نسبت به سياست‌هاي گذشته‌اش، از منابع آرشيوي مرتبط با انقلاب اسلامي بهره بگيرد.

اين بار شبكه‌هايي مانند «شبكه مستند» ابتكار عمل را به دست گرفته‌اند و ضمن تغيير كيفيت آثار آرشيوي صداوسيما به HD گزيده‌هايي از آثار مربوط به حوادث بعد از انقلاب و سال‌هاي پر تنش دهه 60 را در قالب مجموعه‌هاي مستند به نمايش گذاشتند. اين اقدام هرچند ديرهنگام نشان داد مي‌توان در مقابل يكه‌تازي شبكه‌هاي خارج از كشور و تلاش براي ارائه تعريفي منحرف از تاريخ، با استفاده از منابع داخلي و حضور چهره‌هايي كه در انقلاب نقش‌آفريني داشته‌اند، ضمن بازبيني تاريخ معاصر، براي نسل جوان كشور، گزارشي مصور و مستند از آنچه در ايران گذشته را به تصوير كشيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار