کد خبر: 798899
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
اخطار يك نهاد نظارتي به شركت بازرگاني دولتي
يك نهاد نظارتي نسبت به دو اقدام شركت بازرگاني دولتي در فروش انحصاري شكر به سه شركت خصوصي و توقف عرضه مستقيم و بورسي شكر در ماه‌هاي اخير كه موجب گراني اين محصول در بازار و ايجاد رانت براي برخي شركت‌هاي خريدار شد، اخطار داد.
يك نهاد نظارتي نسبت به دو اقدام شركت بازرگاني دولتي در فروش انحصاري شكر به سه شركت خصوصي و توقف عرضه مستقيم و بورسي شكر در ماه‌هاي اخير كه موجب گراني اين محصول در بازار و ايجاد رانت براي برخي شركت‌هاي خريدار شد، اخطار داد.
به گزارش تسنيم، موضوع افزايش قيمت شكر در بازار مصرف هر روز وارد فاز جديدي مي‌شود. افزايش قيمت اين محصول از اواسط ماه مبارك رمضان شروع شد. هرساله به‌طور سنتي مصرف اين محصول در ماه رمضان افزايش مي‌يابد و درصورتي‌ كه براي تنظيم بازار اين محصول تدبيري انديشه نشود زمينه سوء‌استفاده و افزايش قيمت‌ها را فراهم مي‌كند.  اما افزايش قيمت اين محصول در سال جاري رنگ و بوي ديگري داشت و باوجود اين‌كه نرخ مصوب هر كيلوگرم شكر 2 هزار و 300 تومان است، به يكباره نزديك به هزار تومان، در هر كيلوگرم افزايش قيمت را تجربه كرد و به حدود 3 هزار تومان رسيد.
اقدامات ديرهنگام شركت بازرگاني دولتي ايران، براي صدور مجوز واردات شكر خام به كشور و توقف مقطعي تزريق شكر به بورس عامل افزايش قيمت اين محصول در ماه رمضان شد كه با وجود عرضه مجدد اين محصول در بورس، هنوز هم نرخ آن در بازار بالا است.
قاسم علي حسيني، عضو هيئت‌مديره اتحاديه بنكداران مواد غذايي در اين ارتباط گفته بود: شركت بازرگاني دولتي اين محصول را به نرخ مصوب توزيع مي‌كند، اما در زمان مورد نياز و كمبود بازار از حجم توزيع توسط اين شركت كاسته شد.
وي افزود: با توجه به افزايش تقاضايي كه براي خريد اين محصول در بازار و از طرفي كاهش عرضه توسط بورس، وجود داشت، فشار روي بازرگاني دولتي افزايش يافت و اين شركت با تأخير و محدوديت وزني شكر را در اختيار متقاضيان قرار داد.
بهمن دانايي دبير هيئت‌مديره انجمن صنفي كارخانه‌هاي قند و شكر و بازوي دولت در بخش خصوصي نيز در اين باره گفت: بارندگي‌هاي 40 روزه برزيل بود كه بارگيري به‌منظور واردات كمكي را متوقف كرد و اين امر باعث گراني اين محصول در بازار مصرف كشور شد.
قائم‌مقام وزير جهاد كشاورزي در امور بازرگاني اخيراً در گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه 2 سيما با بيان اينكه تأخير چندروزه در مجوز واردات شكر را قبول دارد، اظهار كرد: تأخير 5/1 ماهه براي صدور اين مجوز را قبول ندارم.  مهر فرد افزود: ميزان مصرف ماهانه شكر در كشور حدود 180 هزار تن است و در حال حاضر بيش از 450 هزار تن شكر ذخيره داريم.
اين مقام مسئول ادامه داد: بخشي از 500 هزار تن شكر وارداتي به كشور وارد شده يا در حال ورود به كشور است. تا دو ماه آينده كه توليد داخل آغاز مي‌شود هيچ كسري در بازار شكر وجود ندارد و حتي بيشتر از نياز مصرفي شكر موجود است.
اما بر اساس اخبار جديدي كه به‌دست تسنيم رسيده، شركت بازرگاني دولتي ايران اواخر فروردين سال جاري (قبل از گراني شكر) 14 هزار تن شكر به‌صورت اعتباري به سه شركت «ت. ت. د»، «ط. ك. آ» و «س. ت. ك» فروخت.  همچنين شركت بازرگاني دولتي از اواسط ارديبهشت ماه عرضه نقدي شكر هم در بازار و هم در بورس كالا را متوقف كرد.
اقدام اين شركت درفروش انحصاري شكر به سه شركت و توقف عرضه مستقيم در بازار و بورس كالا، قبل از ماه مبارك رمضان كه مصرف شكر به طور معمول اوج مي‌گيرد، تأثير زيادي در گراني اين محصول و ايجاد رانت براي برخي خريداران محدود داشته و تنظيم بازار اين محصول را به‌هم‌ريخته است.  درعين‌حال خبر مي‌رسد، يكي از نهادهاي نظارتي كشور ضمن برشمردن برخي تخلفات اين شركت در محدودسازي فروش شكر به مسئولان اين شركت اخطارهاي لازم را داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار