کد خبر: 798867
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
اولین قسمت از برنامۀ هم‌قصه، کاری از گروه اجتماعی شبکۀ اول سیما، شب گذشته با حضور حقوق‌دان صلح‌طلب کاستاریکایی از شبکۀ یک سیما پخش شد.
به گزارش جوان، در ابتدای این برنامه کلیپی با صدای چنگیز جلیلوند پخش شد که با مرور کوتاهی بر ائتلاف آمریکایی حمله به عراق، درباره کشور کاستاریکا و اهمیت حضور این کشور در این ائتلاف توضیح داد تا ببنندگان با موضوع داستان مهمان برنامه آشنا شوند.
 
مهمان اولین قسمت برنامۀ هم‌قصه «لوئیس روبرتو زامورا»، حقوق‌دان برجستۀ کاستاریکایی و فعال بین‌المللی حقوق بشر بود. او که در مخالفت با حضور کاستاریکا در ائتلاف آمریکا برای حمله به عراق به واسطۀ مبارزۀ حقوقی خود علیه رئیس جمهور کاستاریکا، شهرتی جهانی یافته با حضور در برنامه، داستان این مبارزۀ حقوقی را روایت کرد.
 
این فعال بین‌المللی حقوق بشر در تشریح ماجرای مبارزۀ حقوقی خود گفت: در سال 2003 آمریکا تصمیم گرفت به عراق حمله کند و در این راه نتوانست موافقت شورای امنیت را بگیرد. از‌این‌رو، اقدام به تشکیل ائتلافی از کشورهای مختلف کرد تا وجهه‌ای قانونی به کار غیرقانونی خود بدهد. متأسفانه رئیس‌جمهور کاستاریکا، علی‌رغم مخالفت مردم، از این ائتلاف حمایت کرد و کاستاریکا رسماً وارد ائتلاف آمریکایی شد. من که در آن زمان دانشجوی سال دوم رشته حقوق بودم، احساس کردم این کار مخالف قانون اساسی کاستاریکا است؛ بنابراین تصمیم گرفتم علیه رئیس‌جمهور شکایت کنم. آن زمان من فقط 22سال داشتم و از دانش حقوقی زیادی هم برخوردار نبودم، از سوی دیگر، بقیه می‌ترسیدند در صورت مخالفت با این کار، منافع‌شان در آمریکا به خطر بیفتد، بنابراین، هیچ کس، نه دانشجوها و نه استادها از من حمایت نکردند و من به تنهایی جلو رفتم.
 
روبرتو زامورا با بیان اینکه روند رسیدگی به شکایت من شانزده ماه طول کشید و سرانجام دادگاه عالی کاستاریکا اقدام رئیس‌جمهور را مخالف قانون اساسی تشخیص داد و به دولت دستور داد که از ائتلاف خارج شود، گفت: گرچه آن روز من به همراه مردم کاستاریکا بسیار خوشحال شدم و تسکین و آرامش پیدا کردم؛ اما بهترین روز زندگی‌ام چند روز بعد بود که فکسی با امضای کالین‌پاول، وزیر امور خارجۀ وقت آمریکا دریافت کردم که در آن نوشته بود که شما از ائتلاف خارج شدید. آن‌ روز خوشحالی به زندگی من وارد شد.
 
مهمان برنامۀ هم‌قصه در پاسخ به سؤال یکی از حضار داخل استودیو که پرسید، چرا علی‌رغم مخالفت مردم کاستاریکا، رئیس جمهور شما از ائتلاف حمایت کرد، گفت: فکر می‌کنم این سؤالی است که هیچ وقت جواب آن را پیدا نخواهیم کرد. بسیاری از مردم کاستاریکا از تصمیم رئیس‌جمهور تعجب کردند؛ چون او دوستدار کشور بود. فقط می‌‌توانیم علت را حدس بزنیم. آمریکایی‌ها معمولاً کشورها را مخفیانه تهدید به تحریم یا ندادن کمک مالی می‌کنند یا اینکه با افزایش مالیات، کشوری مثل کاستاریکا را مجبور به همکاری با خودشان در این نوع مسائل غیرقانونی می‌کنند. شاید در پشت پرده حمایت رئیس‌جمهور کاستاریکا از ائتلاف، تهدید یا تطمیع آمریکایی‌ها باشد.
 
در ادامۀ برنامه، گزارشی پخش شد که در آن خبرنگاری سیاه‌پوست با این سؤال به میان مردم رفت که «به نظر شما یک جوان 22ساله می‌تواند جلو جنگ را بگیرد؟» در این گزارش ابتدا واکنش‌های مردم در برخورد با خبرنگار سیاه‌پوست و امتناع مردم از صحبت با او پخش شد و صحبت‌های آقایی که گفت: چون چهرۀ شما سیاه است و مشخص‌ است که خارجی هستید، مردم از صحبت با شما پروا دارند. در ادامه نیز صحبت‌های مردم آمد که جلوگیری جوان 22ساله از جنگ را دور از ذهن می‌دانستند و از اینکه می‌شنیدند در دنیا شخصی وجود دارد که موفق به انجام چنین کاری شده است، متعجب می‌شدند.
 
برنامۀ «هم‌قصه» به تهیه‌کنندگی حسین همازاده در شبکه اول سیما تولید می‌شود و اجرای آن را سیدروح‌الله رضوی بر عهده دارد. رضوی به پنج زبان دنیا تسلط دارد و با مهمان‌های برنامه به زبان‌های عربی و انگلیسی صحبت می‌کند. این برنامه سه‌شنبه‌ها ساعت 23 از شبکۀ اول سیما پخش می‌شود و تکرار آن پنجشنبه‌ها ساعت 17:45 به نمایش در می‌آید. شما می‌توانید برای آگاهی بیشتر از این برنامه به سایت برنامه به آدرس hamghesse.ir و کانال تلگرام برنامه به آدرس  telegram.me/hamghesse مراجعه کنید.
 
 


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار