کد خبر: 798823
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
محمد رضا هاديلو
اينها بخشي از اخباريست كه در تمام فصول و به نسبت محصولي كه در آن فصل برداشت مي شود به كررات شنيده مي شود. كشاورز است و محصولي كه روي دستش مانده.

*كشاورز مي فروشد اما پول نمي گيرد!

بي شك در كنار تمام مشكلات مثل كمبود آب، صنعتي نبودن كشاورزي در ايران، نبود كارخانجات تبديلي، ضعف در سيستم بسته بندي و...، بايد مهمترین مشکل پیش روی کشاورزان ايراني را فروش محصولاتشان برشمرد.

این مشکل باعث شده تا عملا کشاورزان نتوان جان بگيرد و به جاي پيشرفت، فقط به دور خودش بچرخد.

در حال حاضر محصولات کشاورزی به دو شکل تضمینی و فروش مستقیم به بازار به پول نقد تبديل مي شوند .

اما وقتي كشاورزان را از شمال تا جنوب برانداز مي كنيم مي بينيم در هر دو مورد همواره با مشکلاتی روبرو هستند.

چرا كه در خرید تضمینی، محصول را به کارخانه تحویل می دهند و پس از هزار بازي و گير و بهانه، وجه آن را با تاخیر دريافت مي كنند.

بعنوان نمونه كشاورزان آذربایجان غربی ، یکسال پس از تحویل چغندر قند خود به کارخانه هنوز پول آن را دريافت نكرده اند.

در روش خرید غیرتضمینی هم که کشاورز مستقیم محصول خود را به بازار تحویل می دهد با پدیده دلالی روبرو می شود و بیشترین سود را دلال می برد و دست کشاورز خالی می ماند.

*بازار نيازمند تنظيم عرضه و تقاضا

كارشناسان معتقدند تنها راه بهبود وضعیت فروش محصولات کشاورزی تنظیم عرضه و تقاضا از سوی دولت است.

اصلي كه سال هاي سال است بر روز آن تاكيد مي شود اما هرگز از سوي دولتمردان مورد توجه قرار نمي گيرد.

دولت برای اینکه کشاورز ضرر نکند باید تمام تلاش خود را برای خرید منطقی محصولات کشاورزی بکار گیرد اما در حال حاضر می بینیم که این موضوع عملا اجرا نمی شود و کسی هم پاسخگوی کشاورزان نیست و همین موضوع باعث شده تا کشاورزی برای کشاورزان صرفه اقتصادی نداشته باشد و کشاورزان انگیزه ای برای کشت و کار نداشته باشند.

کشاورز هم اکنون در تامین حداقل نیازهای خود که نهاده های کشاورزی هستند با مشکل روبروست و نمی تواند بخوبی برای کشت آینده برنامه ریزی درستی داشته باشد.

با اين اوصاف مشکل فروش محصولات کشاورزی عامل تعیین‌کننده‌ای است که می‌تواند روی انگیزه و امید کشاورزان تاثیر بگذارد چرا که کشاورزی که نتوانسته محصول خود را بفروشد، طبیعتا امیدی برای کشت سال بعد ندارد.

البته نبايد فراموش كرد كه كشاورز كار خود را به خوبي انجام مي دهد و اين مسئولان دولتي هستند كه بايد در زمينه خريد، فروش، صادرات و حتي انبار كردن محصولات برنامه ريزي كرده و نقش خود را در اين مسير به خوبي ايفا كنند تا كشاورزي ايران يكبار ديگر رونق گرفته و به روزهاي اوج خود نزديك شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار