کد خبر: 798808
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
برداشت خوشه‌هاي خالي از انگور در خراسان شمالي
درحالي که متوليان استان خراسان شمالي مقدمات جشنواره انگور را براي برگزاري آن در شهريورماه سال جاري فراهم مي‌کنند، خبر جولان آفت سفيدک و خسارت 70 درصدي آن، شوک بزرگي را به باغداران و مسئولان استاني وارد کرده است. اين استان که هرساله با توليد 180هزارتن انگور، نه تنها بخشي از نياز کشور به اين محصول را برطرف مي‌کرد، بلکه با صادرات مازاد آن به کشورهاي همسايه، کام آنها را هم شيرين مي‌کرد. اما در سال جاري با پيش‌روي آفت سفيدک، باغداران با خوشه‌هاي خالي از انگور روبه‌رو شدند، آنهم زماني که اغلب باغداران مبالغ گزافي را براي سم‌پاشي و مقابله با آفات پرداخت کرده و تنها 10 درصد باغ‌هاي انگور بيمه هستند.
ميترا شهبازي


در حالي که ماه گذشته عبدالله یوسفی،
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از برگزاری جشنواره ملی انگور طی شهریورماه در استان خراسان شمالی خبر داد. این جشنواره قرار بود به گفته وي به منظورمعرفي پتانسیل‌ها و توانمندی‌های استان درزمینهٔ توسعه تاکستان‌ها و نیز ایجاد صنایع تکمیلی به سرمایه‌گذاران برگزار شود. اين تصميم درحالي گرفته شده بود که یوسفی اکنون از وارد شدن خسارت به۶۰ تا ۷۰ درصد باغات انگور اين استان براثر آفت سفیدک خبر مي‌دهد.

بحران گسترش آفت سفيدک

نزديک باغ‌هاي تاکستان خراسان شمالي که مي‌شويم، خوشه‌هاي خالي از انگور بر پيکر درختان خودنمايي مي‌کند. گويي فصل خزان پيش از موعد فرا رسيده و دار و ندار درختان را با خود برده است. باغ‌هاي اين استان پر از تاکستان‌هايی است که بخاطر بیماری سفیدک داخلی انگور، زرد و خشکیده شده است. به طوریکه در یک نگاه تصور مي‌شود که پاییز در این منطقه فرا رسیده است.

انگور منطقه بدرانلو که به دليل توليد مازاد بر نياز داخلي استان به کشورهاي همسايه صادر مي‌شد و کام مردم کشورهایی همچون پاکستان را شیرین مي‌کرد که در سال جاري با شیوع اپیدمی بیماری سفیدک داخلی اکنون کام باغ داران هم از برداشت اين محصول شيرين نمي‌شود. خسارت وارد شده بر اثر بیماری سفیدک داخلی به برخي از باغ‌ها تا صد درصد هم پيش رفته و این موضوع علاوه بر ایجاد خسارت عمده به محصول تاک موجب شده تا برگ و شاخه باغ‌ها نیز از ناحیه بیماری آسیب ببینند.

با وجود اينکه برخي از باغداران هزينه‌هاي گزافي را براي سم‌پاشي و محافظت از باغ‌هاي خود پرداخت کرده‌اند، اما با اين حال به گفته عبدالحسین نامور،‌ رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکنون 810 میلیارد ریال خسارت به تاکستان‌هاي خراسان شمالي وارد شده است. اکنون وضعيت باغ‌هاي انگور استان بحراني شده و برخی از تاکداران این استان به علت طغیان بیماری سفیدک داخلی انگور و همچنین هزینه‌های سرسام آور سمپاشی باغ های خود را رها کرده‌اند.

چتر بسته بيمه‌ها

محمدجواد تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اينکه برخی از باغ داران این استان تا 100 درصد خسارت نیز دیده‌اند، مي‌گويد: در اين استان 16 هزار هکتار تاکستان وجود دارد که سالانه 180 هزار تن انگور از این سطح برداشت مي‌شد.

در سال‌هاي گذشته هم انواعي از بیماری‌ها، آفات، سرما و خشکسالی به تاکداران این استان خسارت‌هایی وارد کرده بود. همچنين در برخی از سال‌ها آفت سفیدک سطحی به جان تاکستان‌هاي مي‌افتاد و به راحتی کنترل می‌شد اما متاسفانه در سال زراعی امسال سفیدک داخلی انگور شیوع پیدا کرده که بیماری قارچی است و به دلیل شرایط آب و هوایی کنونی قابل کنترل نیست. از اين رو باغداران خسارت بسياري از گسترش اين آفات ديده‌اند.

البته مشکل به همين‌جا هم ختم نمي‌شود چرا که با توجه به خسارت 810 میلیارد ریالي که به تاکستان‌ها وارد شده است، اين انتظار مي‌رود که بيمه‌ها چتر حمايت خود را بر سر باغداران باز کنند، اما اين امر محقق نمي‌شود چرا که به گفته عبدالحسین نامور، رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تنها 10 درصد باغ‌هاي استان زیر پوشش خدمات بیمه‌ای هستند. از اين رو بيمه‌ها هم دستي از اين قشر زحمت‌کش ‌نمي‌گيرد.

بنابراين در سال جاري باغداران خراسان شمالي بايد با دست‌هاي خالي و با غم از دست دادن محصول انگورشان در جشنواره انگور حاضر شوند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار