کد خبر: 798798
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
مسئولان از استانداردسازي تجهيزات شهربازي‌ها ناکام مانده‌اند
حادثه‌ 13 فروردين سال جاري که در آن مادر و فرزندي از چرخ و فلک شهر برازجان سقوط کردند و با فوت مادر خاتمه يافت، رخداد تلخي بود که پرونده غيراستاندارد بودن وسايل و تجهيزات شهربازي‌‎هاي کشور را براي چندمين بار باز کرد. حوادث ناخوشایند سال‌های گذشته در شهربازی‌های تهران، شاهین شهر، تبریز، اهواز، گناباد و اردبیل در سال‌های اخیر از مواردی به شمار می‌رود که شیرینی تفریح و هیجان را به حسرتی همیشگی تبدیل کرده است.
ميترا شهبازي
بی‌‍توجهی به موضوع استانداردسازی لوازم، تجهیزات بازی و سرگرمی در شهربازی‌ها و مکان‌های تفریحی به عنوان یک تهدید جدي برای استفاده کنندگان آنها به حساب مي‌آيد. پس از بررسي استاندارد تجهيزات بازي استان‌هاي کشور در سال گذشته، بيش از‌ 90 درصد اين ابزار در لرستان فاقد مجوزهای استاندارد اعلام شدند، البته وضعيت استان‌هاي ديگر هم بهتر از لرستان نبود.

+++

به فصل گرم سال رسيده‌ايم و مدارس تعطيل هستند. تعداد زيادي از خانواده‌ها در اين ايام، شهربازي را به عنوان مقصد تفريحي براي فرزندانشان انتخاب مي‌کنند. از اين رو لزوم توجه به سلامت فضا و استانداردسازی تجهیزات بازی در این مکان‌ها چندین برابر می‌شود. پشت گوش انداختن استاندارد سازي تجهيزات در شهربازی ها و مکان‌های تفریحی به عنوان یک تهدید می‌تواند موجب بروز حوادث ناگواری برای استفاده کنندگان شود.

90درصد وسايل بازي لرستان غيراستاندارد بود!

مدیرکل استاندارد لرستان بااشاره به اينکه در حال حاضر بیش از 40 مرکز تفریحی شامل شهربازی، پارک و زمین بازی در استان وجود دارد، مي‌گويد: «تمامی مراکز شهربازی و تفریحی استان ابتدای سال گذشته توسط شرکت های تایید صلاحیت، بازرسی شده که گزارش ها نشان داد بیش از 90 درصد فاقد مجوزهای استاندارد بوده و صاحبانشان حتی در زمينه ايمني سازي اين ابزار هم اطلاعاتي نداشته‌اند. در این راستا با اطلاع رسانی مناسب و برگزاری جلسات متعدد با حضور رابطان شهرداری‌ها، بسترهای لازم برای استانداردسازی فضای‌های بازی را فراهم کرديم.»

مرضیه قنبریان، با اشاره به بررسي‌هايي که منجر به شناسايي ابزار بازي غيراستاندارد در استان شد، مي‌افزايد: «در این راستا تلاش کرديم تا با انجام اقدامات اساسي 40 درصد مجموعه‌های شهربازی و فضاهای بازی لرستان را استاندارد کرده و استانداردسازی مابقی ابزارهاي بازي نیز در مراحل پایانی قرار دارد و انتظار می رود تا پایان امسال کار ايمني سازي آنها هم به اتمام برسد. »

علاوه بر اين به گفته مدیرکل استاندارد لرستان حدود 50 درصد وسايل پارک‌های بازی سطح استان هم استانداردهای لازم را دریافت کرده و مابقی نیز به زودي ايمني مي‌شوند.

پلمپ شهربازي‌هاي کشور يکي پس ازديگري

در امر ايمني سازي ابزار و وسايل بازي در شهربازي‌ها و پارک‌ها، سازه‌های بازی علاوه بر کسب استاندارد کارخانه ساخت، استاندارد نصب هم بايد دریافت شود تا مجاز به فعالیت شوند. اما آنچه از توسعه فعاليت‌هاي شهرداري‌ها مشاهده مي‌شود، اين است که شهرداری‌ها توجهی چندانی به این موضوع ندارند و هر روز بر شمار سازه‌هاي بازی سطح پارک‌های کشور افزوده بدون رعايت اين موارد مي‌افزايند.

علاوه بر اين فرسوده‌ بودن تجهيزات بازي نيز بر مجموع مشکلات اين حوزه مي‌افزايد. به طوري که سعید اسداللهی، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری خرم آباد مي‌گويد: «در حال حاضر سه مجموعه شهربازی در این شهر وجود دارد که قدمت آنها به 30 تا 40 سال مي‌رسد.»

اسداللهی با اشاره به اينکه نظارت و ارزيابي وسايل بازي براي جلوگيري از حوادث امري ضروري به شمار مي‌رود، ادامه مي‌دهد:« متاسفانه نظارت و ارزیابی وسایل شهربازی توسط اداره استاندارد برون سپاری و به بخش خصوصی واگذار شده و در بعضی موارد، بخش خصوصی طرف قرار داد در خرم آباد حضور نداشته، بدون بازدید و بر اساس تماس تلفنی بهره بردار، نسبت به تایید و یا عدم تایید استاندارد وسایل شهربازی اقدام می‌کند و که اين خود زمينه‌ساز وقايع تلخ به شمار مي‌رود.»

معضل غير استاندارد بودن شهربازي‌ها همانطور که مي‌دانيم تنها به لرستان منحصر نمي‌شود و به گفته محمود‌رضا نیازی، مدیر‌کل استاندارد کرمانشاه، شهربازی‌های اين استان هم از گذشته‌ای دور تا به امروز موفق به ايمن‌سازي تجهیزات‌بازی خود نشده‌اند. علاوه بر اين به دليل غيراستاندارد بودن وسايل بازي شهربازي‌ها در چند روز اخير،‌ 57 وسیله و تجهیزات بازی در شهربازی‌های استان فارس و همچنين 3 شهربازی هم در خراسان‌شمالی پلمپ شده و روند تعطيلي و پلمپ اين وسايل بازي در کشور همچنان ادامه دارد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار