کد خبر: 798790
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸
حمايت از اشتغالزايي زنان گام بزرگ در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي
کوکب خانم،زن پاکیزه و با سـلیقه ای بود. او سـطل شـیر را همیشــه درجای خنک نگه می داشـت. روی سطـل پارچه ای می انداخت تا گرد وخاک بر آن نشـیند و پاکیزه بماند. کوکب خانم هر روز از شیر چیزی درسـت می کــرد. گاهی به آن مایه پنــیر میزد و پـنیر درسـت میکرد. گاهی مایه ماسـت میزد و ماسـت می بسـت و گاهی از ماسـت کره میگرفـت . بچه های دهه شصت خیلی خوب با کوکب خانم آشنا هستند و به یاد دارند که چه زن باسلیقه ای بود. سالها گذشته و حال دیگر کوکب خانمی در کتابهای درسی وجود ندارد. بچه های امروز دیگر در لابه لای کتابها دنبال کوکب خانم و قصه اش نمی گردند چرا که زندگی مان پرشده از کوکب خانمهای باسلیقه و دوست داشتنی. زنان بی ادعایی که فارغ از جنسیت و سن ، مردانه ایستاده اند و در راه معیشت و تأمین درآمد خانواده خویش با صلابت گام بر می دارند
رضا متانی بورخیلی

چند سالی است که نانوایی های سنتی، فرصتی است تا زنان سرپرست خانوار و یا بد سرپرست بتوانند هنرهای خود را به نمایش گذاشته و به اصطلاح نان آور خانواده شوند.

شیرزنانی را می بینیم که در نهایت مردانگی در حال اثبات خویش هستند و می خواهند به زنهایی که برای کسب درآمد به هر راهی تن داده و شرف خود را در کوچه پس کوچه های تباهی به حراج می گذارند بگویند که میشود از راه حلال به اقتصاد خانوار کمک کرد و نماد کامل اقتصاد مقاومتی را در جامعه به نمایش گذاشت.

لیلا میرزایی 46 ساله یکی از شیرزنان قائم شهری است که نان بازوی خود را می خورد و با عرق جبین چرخ اقتصاد خانواده را می چرخاند. او می گوید:همراه مادرم هیزم جمع می کردیم و نان محلی می پختیم هروقت عطر و بوی نان محلی به مشامم می خورد خاطرات کودکی برایم زنده می شد و تصمیم گرفتم دوباره نان محلی بپزم.

در ابتدای کار با دو تنور شروع به کار کردم اما چون مجوز نداشتم تصمیم گرفتم پیگیری هایی برای دریافت مجوز انجام دهم. بعد از اخذ مجوز مکانی را اجاره کرده و تنورهایم را افزایش دادم و در حال حاضر با 6 کارگر در دو شیفت مشغول پختن نان هستیم.

میرزایی درآمد ماهیانه اش را حدود 2 و نیم تا 3 میلیون تومان اعلام کرده و مي گويد: بنا به خواست مشتری روزانه بین 900 تا 1200 قرص نان پخت می کنیم.

وی، گرانی آرد و خمیر مایه نان را از مشکلات حرفه اش برشمرده و مي افزايد: اگر آرد ما بی کیفیت باشد در نتیجه موجب بی کیفیت شدن نان خواهد شد و این امر باعث نارضایتی مشتری ها خواهد شد و با این وجود هرگز حاضر نیستم نان بی کیفیت بر سر سفره مردم بگذارم.

میرزایی بااشاره به سلامت و کیفیت نان هايش مي گويد: نان های محلی به نسبت نان های دیگر سلامت بیشتری دارد چرا که از هیچ گونه مواد افزودنی استفاده نمی شود و همین امر موجب ماندگاری بیشتر آن خواهد شد. من مشتری هایی دارم که هر روز به من مراجعه کرده و نان مصرفی خود را از نانوایی ما تهیه می کنند و مشتری ثابت ما هستند.

میرزایی خطاب به زنان بدسرپرست یا خود سرپرست توصیه کرد که گاهی ممکن است چرخ روزگار بر وفق مراد نچرخد و در این مواقع نباید نا امید شد و از حرکت ایستاد بلکه باید با یک یا علی آستین ها را بالا زد و از حداکثر توانایی و ظرفیت خود استفاده کرد.

*از نماز صبح تا ....

خانم خاکزاد۵۲ ساله فروشنده تره بار و محصولات کشاورزی نیز یکی دیگر از شیرزنان این مرز و بوم است.

شوهرش زمین گیر و از کار افتاده است و ۶ فرزند دارد که یکی معلول و مابقی دانش آموز و دانشجو هستند و مخارج تحصیل آنها را با کمک بهزیستی و کمیته امداد تامین می کند.

قطعه زمینی در جاده نظامی اجاره کرده و در آن سبزی و صیفی جات کشت می کند و محصول آن را در بازار به فروش می رساند تا کمک حال اقتصاد خانواده باشد.

وی در مورد در آمد روزانه و ساعات کارش می گوید : قبل ازنماز صبح به باغچه میروم و سبزی مورد نیاز روزانه را چیده و آماده می کنم و بعد از نماز با یک وانت و به همراه چند خانم دیگر به شهر می آیم و در بازار بساط می کنم.

اگر بازار خوب باشد تا حوالی ظهر محصولات به فروش میرود و بعد از آن از دلالها دوباره بار می گیرم و به صورت امانی یا شراکتی می فروشم و اگر فروش نرفت به خودش عودت میدهم.

وی ادامه داد: روزانه حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان سود می گیرم و با وجود ماهیانه ۷۵۰ تومن قسط وام آنقدری نمی ماند که از پس مخارج خانواده ۸ نفره و شوهر معلولم برآیم.

با وجود اینکه پسر و دختر بزرگترش در کشاورزی و برداشت محصول به مادر کمک می کنند اما زمین زراعی قابل دسترسی و کشت به اندازه ای نیست که کفاف زندگیشان را بدهد. بارها برای دریافت وام کم بهره اقدام نمود اما هنوز موفق نشده است.

این است قصه زنان مرد صفت کشورم ایران که نان بازوی خود را می خورند و در برابر ناملایمات زندگی سر تسلیم فرود نمی آورند. این امر مسؤولیت ارگانهای ذیربط را دو چندان می کند تا شرایط را برای عرضه توانایی های زنان توانمند بی سرپرست یا بد سرپرست فراهم کنند.

*مجوز 35 نانوایی سنتی در قائم شهر

فرماندار شهرستان قائم شهر ضمن حمایت از اشتغالزایی زنان در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل مي گويد: زنان روستایی همپای مردان کار می کنند و می توانند کمک حال اقتصاد خانواده باشند.

مهدی محمدی مي افزايد: فروش نان و سایر دسترنج زنان هنرمند علاوه بر درآمدزایی، قائم شهر و صنایع دستی اش را به مسافرین شناسانده و موجب جلب توجه آنان می شود.

وی با بیان اینکه در راستای کمک به زنان روستایی و توجه به فرهنگ بومی و محلی شهرستان با پیگیری های فراوان و علی رغم مخالفت های شدید که در ابتدای کار وجود داشت مي گويد: مجوز ایجاد نان سنتی را گرفتیم و در حال حاضر مجوز 35 نانوایی سنتی در قائم شهر داده شده است.

محمدی با بیان اینکه از این 35 واحد نانوایی سنتی، 25 نانوایی فعال و مابقی نیمه فعال است مي افزايد: این واحدها بنا به تعداد پخت و مشتری، در یک یا دو شیفت کار می کنند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار