کد خبر: 798772
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
تا تجهيزات اطفا حريق برسد، چيزي از جنگل ها باقي نمي ماند
استان خوزستان در چندروز اخير بستر حوادث آتش سوزي فرواني بوده است. از گرماي شديد هواي اين استان .... که منجر به آتش گرفتن يک دستگاه خودرو شد گرفته تا اکنون که جنگل‌هاي خوزستان چندين حادثه آتش‌سوزي را با فاصله زماني اندک به خود، مي‌بيند. البته هنوز هم آتش مهمان اين استان بوده و به جان بيشه‌زارهايش افتاده است. شاهدان حادثه از کمبود تجهيزات اطفاء حريق مي‌گويند و اينکه تاکنون هيچ اقدام اساسي براي مهار آتش در جنگل‌هاي حاشیه رودخانه کرخه شوش انجام نشده است. طبق گفته شاهدان عيني، امکان دسترسی به محدوده حادثه نبوده و محیط بانان با مشقت بسيار خود را به محل رسانده تا با ابزارهای اولیه مانند بیل و سطل جلوی گسترش آتش سوزی را بگیرند. بايد گفت باز هم پاي تجهيزات آتش نشاني در زمينه اطفاء حريق جنگل‌ها لنگ مي‌زند و اين بار استان خوزستان همچون لرستان قرباني شد. لرستاني که 5 روز متوالي 5 حادثه را در جنگل‌هاي خود تجربه کرد تا بالاخره متوليان کشوري 3 فروند بالگرد و يك هواپيماي اطفاء حريق به اين استان اختصاص دهند. البته مشکل حريق جنگل‌ها به دو استان فوق ختم نشده و بنابر گفته محمدرضا محمدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان، مناطق حفاظت شده، اين استان هم از ابتداي سال‌جاري تا كنون شاهد 13 مورد آتش سوزي بوده است.
ميترا شهبازي

+++

زبانه‌هاي آتش در جنگل‌هاي استان خوزستان به سمت آسمان مي‌رود و محيط‌بانان اين استان به سختي و خود را به منطقه حادثه مي‌رسانند تا با ابتدايي‌ترين تجهيزات مانند بيل و سطل از گستردگي آتش کم کنند. استان خوزستان که در هفته گذشته با حوادث بسياري روبه رو بوده و مشکلات بسياري را به خود ديده است، اکنون با چند آتش سوزي پياپي در جنگل‌هاي خود دست و پنجه نرم مي‌کند. مشاهدات خبرنگاران اعزامي رسانه‌ مختلف حاکي از آن است که آتش سوزی جنگل‌های کرخه به شدت در حال گسترش بوده و آتش هر لحظه درختان بیشتری را می‌بلعد. برخی منابع محلی از سوختن بیش از ۲۵هکتار از جنگل‌های کرخه خبر می‌دهند و جاي تاسف دارد که تاکنون هیچ مقام مسئول محلی یا استانی برای بررسی وضعیت آتش سوزی در منطقه کرخه حاضر نشده است.

آتش سوزي‌هاي مکرر در خوزستان

رییس اداره حفاظت محیط زیست شوش با اشاره به وقوع چند آتش سوزي پياپي در استان خوزستان، از مهار 2 آتش‌سوزی متوالی در جنگل‌های پارک ملی کرخه خبر مي‌دهد و مي‌گويد: «جنگل‌های پارک ملی کرخه در روزهای گذشته در دو نوبت دچار آتش سوزی شد. ‌آتش‌سوزی نخست از بعد از ظهر روز پنج‌شنبه در منطقه‌ای در نزدیکی یک روستا از توابع بخش شاوور شهرستان شوش آغاز شد و حدود 20 هکتار از جنگل‌های پارک ملی کرخه در این منطقه در آتش سوخت.»

فیروز حاج‌کلی، ضمن اشاره به گرماي شديد هوا در چند روز اخير، مي‌افزايد: «دلیل اصلی این آتش‌سوزی گرمای بسیار شدید هوا و وزش بادهای گرم و به احتمال قوی ورود دامداران محلی و بی‌احتیاطی چوپانان بوده است. از آنجا که این جنگل‌ها در حاشیه روستاها قرار دارند، در بسیاری از موارد ورود دامداران بومی و استفاده از قلیان موجب آتش‌سوزی شده و مشکلات زيست محيطي بسياري را براي اين اداره به همراه دارد. »

وی گفت:« آتش‌سوزی نخست پس از چند ساعت عملیات، در ساعت 4 صبح بامداد جمعه مهار شد. برای مهار این آتش‌سوزی تمامی امکانات شوش از سوی فرمانداری، شهرداری و بخشداری‌ها به منطقه فرستاده شد و مردم محلی نیز با اعلام دهیاری‌ها همکاری کردند و در نهایت آتش‌سوزی نخست مهار شد.»

شعله‌هاي آتش در نبود تجهيزات

البته آتش سوزي جنگل‌هاي خوزستان به همين جا ختم نشد و باري ديگر اين استان بستر حادثه شد. به طوري که آتش‌سوزی دوم، چند ساعت پس از آتش‌سوزی نخست و در منطقه‌ای پایین‌تر از آن اتفاق افتاد. میزان خسارات وارده در اثر این آتش‌سوزی‌ها هنوز برآورد نشده و طبق بررسي‌هاي اوليه تاکنون بیش از بیست هکتار از جنگل های شهرستان شوش در این حادثه از بین رفته است.

طبق اعلام کارشناسان محیط زیست، فقدان مسیرهای دسترسی و نبود تجهیزات مورد نیاز این حوزه و هم چنین گرمای هوا از عمده‌ترین دلایل آتش سوزی جنگل‌های کرخه در فصل تابستان بوده که در طول سال‌های اخیر خسارت‌های جدی بر پیکر این جنگل‌ها وارد کرده است. بیش از این آتش سوزی جنگل‌های شهرهای اندیمشک و دزفول در شمال استان خوزستان نیز دچار آتش سوزی شده و به پوشش‌های طبیعی و جانوری این مناطق، خسارت جدی وارد کرد.

آتش‌سوزي پوشش گياهي با شروع فصل گرم سال اتفاق تلخي است که هر ساله رخ مي‌دهد و متوليان برنامه خاصي براي جلوگيري از آن ندارند. همانطور که مي‌دانيم پهنه وسيعي از جنگل‌هاي استان لرستان مدتي پيش سوخت تا بالاخره مسئولان کشوري به فکر تجهيز آتش‌نشاني و سيستم اطفاء حريق در اين استان بيوفتند. بنابر گفته اسماعيل کهرم ايران تنها تا 75 سال ديگر از وجود پوشش گياهي و درختان در کشور بهره‌مند است که اين خود خبر از وضعيت نابسامان از بين رفتن پوشش گياهي در کشور مي‌دهد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار