کد خبر: 798765
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
بي ارادگي سازمان محيط زيست دراجراي برنامه هايش
اجراي طرح ايجاد کمربند سبز در شهرها به عنوان يکي از مهمترين برنامه هاي سازمان محيط زيست کشور در راستاي مقابله با پديده گرد و غبار و آلودگي هواي شهرهاي کشور از چند سال پيش کليد خورد. پروژه اي که طبق ادعاي کارشناسان نقش موثر آن در جلوگیری از شن‌های روان، بادهای موسمی، ایجاد اکوسیستم طبیعی و به ویژه مقابله با پدیده گرد و غبار و حتي کاهش ميزان دماي هوا در نواحي جنوبي کشور، محرز بوده و در صورت تحقق مي تواند يک راهکار اساسي براي معضلات اين روزهاي شهرهاي آلوده و برگرداندن هواي پاک به ريه ساکنان اين شهرها به شمار رود. بااين حال اين پروژه مهم در بسياري از شهرها در ميان اختلاف نظرها و ناهماهنگي مسئولان اجرايي بلاتکليف مانده است
مريم احمدي

اهواز، قرباني پاسکاري ها!

5 سال از شروع اجراي طرح کمربند سبز اهواز مي گذرد و به رغم اينکه روز به روز بر ميزان آلودگي هواي اين کلانشهر افزوده مي شود، پروژه مذکور در پيشرفتي کمتر از 10 درصد متوقف مانده است.سال 90 ، کاشت درخت و پوشش گياهي در 7 هزار و 200 هکتار در جلسه استانداري خوزستان به تصويب رسيد و قرارشد اين پروژه با همکاري اداره فضای سبز شهرداری اهواز، صنایع فولاد، منابع طبیعی و شرکت نفت و دستگاه اجرايي ديگر در کمترين زمان ممکن به ثمر برسد. اما چندماه بعد شرکاي مذکور به بهانه بي اعتباري يکي پس از ديگري پا پس کشيدند!

صنایع فولاد به ايجاد پوشش گياهي دراطراف کارخانه اش اکتفا کرد، شرکت نفت با بهانه اينکه سهم خود را در تامين ماشین آلات مورد نياز انجام داده تعهد خود دراجراي کمربند سبز را ناديده گرفت، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی با توسل به بهانه کمبود اعتبار از زير بار مسئوليت محوله شانه خالي کردند. شهرداري هم ادعا کرد با امکانات موجود توانسته در حد توان سهم خود را ادا کند! مسئولان استانداري هم که قرار بود متولي نظارت بر اجراي طرح باشند درگير مشغله هاي ديگر شدند و اجراي پروژه کمربند سبزاهواز را کلا فراموش کردند. بدتر از همه اينکه بعد از گذشت 5 سال مسئولان مذکور تازه به اين نتيجه رسديه اند که براي اجراي اين پروژه بايد متولي مشخصي انتخاب مي کردند،ضمن اينکه بايد دولت اعتبار چشمگيري براي اين طرح تخصيص دهد!

حالا اهواز مانده با گرمايي نزديک به 50 درجه، گردوغباري که راه نفس را بسته است و انواع آلاينده هاي صنعتي و شيميايي!

کمربند خرم آباد خشکيد!

ايجاد کمربند سبز در حاشيه شهر خرم آباد هم همزمان با ديگر شهرها و البته با شکوه وتوجه بيشترآغاز شد. مسئولان استان از جمله معاون سیاسی و امنیتی استانداری لرستان، فرماندارها، مدیران دستگاههای اجرایی، اعضای شورای شهر براي کشت اولين نهال هاي اين کمربند وارد گود شدند تا اهميت اجراي اين پروژه را عملا نشان دهند.

نهال های غرس شده در بخشی از مسیر کمربند سبز خرم آباد در آیین باشکوه تبلیغاتی مسئولان چند روز بعد به علت عدم آبیاری خشکید و از بین رفت! بعد از ان ديگر خرم ابادي هيچ نشانه اي از اجراي طرح مذکور نديدند. حتي لوله هايي که براي اجراي آبياري قطره چکاني خريدهاري شده بودند مدت زمان بسياري بدون توجه در نواحي مشخص شده براي اجراي کمبرند سبز رها شده بود و بعد هم ناپديد شدند! بعد از انديگر نه خبري از شهرداري شد و نه هيچ يک از مسئولاني که در ايين تبليغاتي اين طرح حضور داشتند.

الوده ترين شهر بي نصيب ماند

در چند سال اخير شهر صنعتي اراک در رسيدن به جايگاه نخست شهرهاي آلوده کشور جهش چشميگري داشته است. شهري که تقريبا در تمام فصل هاي سال ، عنوان آلوده ترين شهر کشور را حفظ کرده است.

با وجود اينکه اين شهر به عنوان يکي از شهرهاي پيشرو در اجراي کمربند سبز وارد عمل شد اما ظرف دو سه سال گذشته به طور کامل معلق شده است. توسعه کمربند سبز، نوارهای جنگلی و درختکاری حاشیه خیابان‌ها و معابر که در راس اهداف سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قرار گرفته بود اما شواهد حاکي از آن است که اجراي طرح کمربند سبز اين شهر هم معلق مانده است. آن هم در شرايطي که آمارها از افزايش بيماري ها و مهاجرت از اين شهر حکايت مي کند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار