کد خبر: 798293
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
در رتبه‌بندي دانشگاه‌ها عوامل مختلفي مؤثر است كه ...
دكتر جعفر مهراد/بنيانگذار پايگاه استنادي علوم جهان اسلام و چهره ماندگار علمي
در رتبه‌بندي دانشگاه‌ها عوامل مختلفي مؤثر است. گردآوري داده‌ها از عوامل مؤثر در رتبه‌بندي‌هاي جهاني دانشگاه‌ها به شمار مي‌رود. متأسفانه بسياري از دانشگاه‌هاي كشور فاقد نظام ثبت آماري از عملكردهاي آموزشي، پژوهشي، مالي، ساختاري و منابع انساني است. نظام‌هاي رتبه‌بندي بين‌المللي به داده‌هاي دقيق و بهنگام نياز دارند. دانشگاه‌ها براي بهبود و ارتقاي مستمر بايد در اين جبهه تلاش كنند.
داده‌ها بايد به طور دقيق مستند شوند. زمان ارسال داده‌هاي مورد نياز نظام‌هاي رتبه‌بندي بسيار مهم است. تاريخي كه براي ارسال داده‌ها تعيين مي‌شود بايد مورد توجه قرار گيرد. حتي ارسال بخشي از داده‌هاي رتبه‌بندي كمك مي‌كند تا نام دانشگاه يا دانشگاه‌ها مطرح و محاسبه شود.
بخش مهم ديگري كه جايگاه و رتبه يك دانشگاه را مشخص مي‌كند مربوط به داده‌هاي استنادي است، نظام‌هاي رتبه‌بندي خود به طور مستقل از ‌اي اس‌اي يا اسكوپوس اين مشخصات را دريافت مي‌كنند.  همچنين همكاري‌هاي بين‌المللي نيز از ديگر عوامل مؤثر در رتبه‌بندي‌هاي جهاني است. حوزه‌اي كه دانشگاه‌هاي برتر كشور موفقيت نسبتاً خوبي به دست آورده‌اند مربوط به همكاري‌هاي بين‌المللي است. اين بخش به ويژه در انتشار مقالات علمي قابل توجه است اما بخش ديگر كه به آموزش و پژوهش مربوط مي‌شود نياز به تلاش‌هاي بيشتر دارد.  در اين زمينه، برنامه‌هاي راهبردي دانشگاه‌ها لازم است شرايط مورد نظر را مدنظر قرار دهند. دانشگاه‌ها بدون برنامه راهبردي در اين زمينه موفقيت چنداني به دست نخواهند آورد.  سال‌هاست نسبت استادان خارجي به كل استادان مورد سنجش و محاسبه قرار مي‌گيرد اما اكثر دانشگاه‌هاي كشور در اين زمينه سياست خاص و مدوني ندارند. از اين رو امتيازي كه از اين شاخص نصيب دانشگاه‌هاي كشور مي‌شود از آنها سلب مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار