کد خبر: 798285
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۹
انتخابات رياست جمهوري بهار 96 در پيچ و خم گمانه‌ها و تحليل‌ها
براي بسياري اين سؤال وجود دارد كه نسبت برجام با انتخابات 96 چيست و آيا مي‌توان قائل به اين بود كه توافق هسته‌اي مي‌تواند در آراي مردم تأثيرگذار باشد و اساساً نقش متغیرهایی از این دست به سمت كدام جريان يا شخصيت سياسي خواهد بود.
محمد اسماعيلي
براي بسياري اين سؤال وجود دارد كه نسبت برجام با انتخابات 96 چيست و آيا مي‌توان قائل به اين بود كه توافق هسته‌اي مي‌تواند در آراي مردم تأثيرگذار باشد و اساساً نقش  متغیرهایی از این دست به سمت كدام جريان يا شخصيت سياسي خواهد بود.
بسياري بر اين عقيده هستند كه موافقان و مخالفان برجام هر كدام در تلاش هستند كه با توجه به نتايج برجام كلاهي براي خود ساخته و با استدلال اينكه برجام چه دستاوردها يا تهديداتي را همراه داشته است بتوانند آراي افكار عمومي را به سمت جريان يا گزينه متبوع خود رهنمون ساخته و نهايتاً پيروزي در انتخابات را جشن بگيرند.
منتقدان برجام معتقدند با توجه به آنكه شش ماه از روز اجراي برجام گذشته است و هيچ اتفاق قابل توجهي در عرصه اقتصادي و تجاري نيفتاده، مردم به سمت رقيب روحاني در انتخابات روي آورده‌اند و دولت روحاني به عنوان نخستين دولتي خواهد بود كه شاید عمر چهار ساله را تجربه خواهد كرد. استدلال آنها اين است كه دو شعار اصلي دولت در رابطه با توافق هسته‌اي بدون پاسخ مانده است و آن دو شعار «بهبود وضعيت معيشتي و اقتصادي مردم» و ديگری«رفع كامل تحريم‌ها»است؛مسئله‌اي كه سيدعباس عراقچي هم در نشست خبري روز يك شنبه خود به آن اعتراف كرده است.
 
  اعتراف ديرهنگام به برداشته نشدن تحريم‌ها!
وي كه در هفته‌هاي گذشته در كنار ساير دولتمردان تلاش مي‌كرد اقدامات امريكايي‌ها را با هدف اميدوار نگه داشتن جامعه به نتايج برجام توجيه مي‌كرد، اينگونه مي‌گويد: «طرف مقابل به تعهدات خود روي كاغذ عمل كرده اما در صحنه عمل اين تحريم‌ها برداشته نشده است! مردم ما 10 الي 12 سال در مقابل تحريم‌ها مقاومت كردند و در بحبوحه بحران هسته‌اي ما يك خواسته‌‌ داشتيم، تمام خواسته‌هاي ما در طول بحران هسته‌اي در يك جمله و يك شعار خلاصه مي‌شد و آن اين بود كه انرژي هسته‌اي حق مسلم ماست.»
اين در حالي است كه روزنامه امريكايي «نيويورك‌تايمز» نيز روز گذشته در گزارشي در مورد انتشار فيش‌هاي نجومي حقوق برخي مديران دولتي در ايران نوشت: كمتر از يك‌سال تا برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري ايران زمان باقي‌مانده است و «حسن روحاني» رئيس‌جمهور ايران با فساد بزرگ حقوق‌هاي بسيار بالاي رؤسا و مديران اجرايي شركت‌هاي دولتي مواجه است.
اين گزارش با اين مقدمه نوشت: روحاني در سال 2013 با وعده پايان دادن به فساد دولتي و بهبود وضع اقتصاد از طريق تكميل توافق هسته‌اي و پايان دادن به تحريم‌ها به عنوان رئيس‌جمهوري ايران برگزيده شد، اما هم‌اكنون از آنجا كه تحريم‌ها تا حد وسيعي بر جاي خود باقي مانده است، اقتصاد همچنان رو به افول باقي مانده است.

   تفاوت اوضاع امروز روحاني با 3 رئيس جمهور گذشته
بر‌همين اساس بسياري بر اين باور هستند كه چالش دولت يازدهم براي موفقيت در عرصه انتخابات 96 بسيار بيشتر از هاشمي‌رفسنجاني، سيد محمدخاتمي و محمود احمدي‌نژاد به ترتيب در انتخابات ششم، هشتم و دهم انتخابات رياست جمهوري و در سال‌هاي 72، 80،  88 است، چراكه در هر كدام از اين دوره‌ها سه رئيس‌جمهوري با انجام اقداماتي توانسته بودند به هشت ساله شدن دولت خود اميدوار باشند، در حالي كه دولت يازدهم نه تنها مهم‌ترين پرونده دولت خود - پرونده هسته‌اي- را نتوانسته به نتايج مثبت برساند بلكه با ايجاد چالش ديگري مانند فيش‌هاي حقوقي نجومي ميزان موفقيتش به شدت كاهش يافته است.
بسياري عصبانيت اين روزهاي برخي از دولتمردان را كه در تريبون‌ها خودنمايي مي‌كند نيز به دلايلي از جمله بدعهدي امريكا و پاره كردن رشته اميدهاي دولت مي‌دانند چراكه دولت يازدهم به جاي حركت در مسير اقتصاد مقاومتي يا اقدامات مؤثر اقتصادي در حوزه توليد، مسكن و اشتغال بيشترين تمركز و انرژي خود را روي مسئله هسته‌اي گذاشته با اين اميد كه با اجراي تعهدات مهم و ارزنده در اجراي برجام، موجي از سرمايه‌گذاري را به كشور سرازير كند و حوزه تجارت را رونق بخشد تا مردم همچنان در دور دوم به نامزد اختصاصي اين دولت روي خوش نشان دهند.

‌   ترديد تجديدنظرطلبان در حمايت از روحاني
اما در اين ميان جريان تجديدنظرطلب هم در حال رصد اوضاع بوده و در اين دو راهي قرار گرفته است؛ «روحاني و نامزد اختصاصي». جمعي از رهبران اين جريان بر اين باور هستند كه با توجه به نتايج ضعيف برجام و رويگرداني مردم از دولت يازدهم، نبايد به استمرار دولت يازدهم اميد داشت و بايد از هم‌اكنون به فكر گزينه‌اي غير از روحاني بود و در مقابل طيف ديگري از اين جريان همچنان مصر هستند كه بايد از روحاني در انتخابات 96 حمايت كرد چراكه تجربه نشان داده است كه مردم اقبال آنچناني به نامزدهاي اختصاصي اصلاح‌طلبان ندارند و نبايد فرصت معامله با روحاني را از دست داد چراكه علت تامه «بازگشت نيمه‌رسمي» آنها به حاكميت شخص روحاني است و چنانچه اين جريان نامزد اختصاصي را در انتخابات برگزيند و روحاني بار ديگر به قدرت برسد، اصلاح‌طلبان بايد براي مدت نامعلومي عطاي قدرت و نفوذ در قدرت مجريه را به لقايش ببخشند، البته در اين ميان برخي از رسانه‌ها و شخصيت‌هاي غربي هم نظرات جالب توجهي درباره انتخابات سال 96 ايران دارند، به عنوان نمونه پايگاه اينترنتي يو‌اس‌نيوز (Usnews)  در گزارشي با عنوان «ايران همانند گذشته است» به عدم‌تغيير در رفتار‌هاي ايران بعد از امضاي برجام پرداخته و مي‌نويسد: اكنون توافق هسته‌اي با ايران يك‌ساله شده و تهران همچنان به روند ضد‌امريكايي خود پايبند است. اين در حالي است كه 100ميليارد دلار به همراه بخشي از تحريم‌هاي اين كشور برداشته شده است و اكنون ايران در منطقه مي‌تواند بيش از گذشته با امريكا مقابله كند.  يو‌اس‌نيوز در اين گزارش نوشت: «يك‌سالگي توافق هسته‌اي و عدم‌تغيير در سياست‌هاي ايران در حالي است كه اوباما با غرور كامل در مورد توافق هسته‌اي 14 جولاي و جهاني امن‌تر، قدرت‌نمايي نيز مي‌كند. در زماني كه اين توافق انجام شد، اوباما رئيس‌جمهوري امريكا اميدوار بود كه اعتدال‌گرايان ايراني قدرتمندتر شده و آنها پول‌هاي بيشتري را صرف بهبود اقتصاد خود خواهند كرد نه اينكه ماشين جنگي خود را قدرتمندتر كنند. اكنون در تهران هيچ نشاني از اعتدال‌گري نيست و حتي سياست‌هاي ضدامريكايي دو برابر نيز شده‌اند.» يو‌اس‌نيوز در ادامه افزود: «در اين بين آزمايش موشك‌هاي بالستيك ايران به اصلي‌ترين نگراني رهبران كشور‌هاي جهان تبديل شده است و ايران در اين زمينه نيز روند برنامه‌هاي خود را دنبال مي‌كند. كنگره نيز به شدت نگران فروش هواپيماهاي بوئينگ به تهران است و برخي بر اين باورند ايران مي‌تواند از اين هواپيماها براي مصارف نظامي نيز استفاده كند.»
 اين پايگاه امريكايي در پايان افزود: «اكنون توافق هسته‌اي ايران و غرب يك‌ساله شده است و به نظر مي‌رسد ايران نسبت به گذشته در تمامي منطقه هجومي‌تر نيز عمل مي‌كند. ايران با حمايت از حزب‌الله، منافع امريكا را تهديد كرد و جنگ‌هاي نيابتي زيادي را هدايت مي‌كند. از شيعيان عراق و يمن حمايت كرده و حتي در برخي مواقع ناو‌هاي امريكايي را با شليك راكت، تهديد مي‌كند. هيچ كدام از اينها تعجب‌آور نيست زيرا انقلاب 40 ساله ايران تهاجمي و دنبال گسترش خود در منطقه است و همچنين تب ضدامريكايي دارد.»
 
  «برجام» و «فيش‌هاي نجومي» يکه‌تاز انتخابات 96
به هر حال نبايد از نظر دور داشت كه «نتايج برجام» و «افشاگري درباره فيش‌هاي نجومي» و همچنين ارتباطات مشكوك و خاص برخي از نزديكان كابينه يازدهم به رويدادهاي ناميمون اقتصادي سال 89 و90 مي‌تواند تأثير مستقيمي بر آراي مردم در سال 96 گذاشته و رئيس‌جمهوري جديدي را روي كار بياورد،   بنابراين بايد پاشنه آشيل دولت يازدهم را دو موضوع مورد اشاره دانست كه هر كدام به تنهايي مي‌توانند حضور كانديداي ديگري به‌جز حسن روحاني را بر كرسي رياست جمهوري دوازدهم تضمين كنند چراكه هر كدام از اين دو عامل بسياري از آرزوها و خواسته‌هاي جامعه را به چالش كشانده است، از يك سو مردم هيچ تغيير مثبتي در اوضاع معيشتي و اقتصادي خود به واسطه برجام احساس نكرده و از سوي ديگر تضعيف عدالت اجتماعي به واسطه رشد فسادهاي مالي در مديران دولت را مشاهده مي‌كنند به رغم آنكه از وعده‌هاي دولت در زمان تبليغات انتخابات رياست جمهوري 92 يكي «گشايش‌هاي متعدد و مشهود اقتصادي در صورت توافق هسته‌اي با غرب» و ديگري «مبارزه با تبعيض و فسادهاي اقتصادي» در جامعه بود؛ شعارهايي كه تحقق نيافته است و در مقابل عاملي براي يك دوره‌اي شدن رياست جمهوري حسن روحاني هم شده است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
0
0
به خدا من خانواده و دوستانم قسم خورده ایم که دیگر به روحانی رای ندهیم.از اول مهر بنده بجای درس دادن در کلاس فقط به نقد فعالیتهای روحانی بزرگ ،تیمش و برادر قهرمانش خواهم پرداخت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار