کد خبر: 798069
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱
در سايه سكوت جهاني انجام شد
در شمال غربي شبه‌جزيره هند، مسلمانان چندين روز است كه تحت سركوب شديد دولت مركزي اين كشور قرار دارند اما كمتر رسانه‌اي صداي مردم كشمير را منتشر مي‌كند و به نظر مي‌رسد جامعه جهاني از جمله وزارت خارجه ايران تصميم گرفته دراين باره سكوت كند.
منطقه كشمير بيش از 10 روز است كه شاهد حكومت نظامي سرسخت دولت هند است تا اعتراضات مردم اين منطقه را سركوب كند. اين اعتراضات پس از آن شروع شد كه نيروهاي امنيتي هند روز 18 تير، با دريافت اطلاعاتي درباره حضور«برهان مظفر واني» رهبر حزب مجاهدين در نماز جمعه منطقه «انانتاگ» در ايالت جامو و كشمير با محاصره منطقه، وي و دو همراهش را به قتل رساندند. برهاني 22 سال داشت و از محبوبيت زيادي در ميان مردم برخوردار بود و حزب تحت رهبري وي مهم‌ترين گروه استقلال‌طلب در كشمير محسوب مي‌شود. گفته مي‌شود حدود 70 هزار نفر در تشيع جنازه برهان مظفر واني شركت كردند و تظاهرات و تجمعاتي درمناطق مختلف ايالت جامو و كشمير برپا شده است. پليس كشمير براي كنترل اوضاع از روز شنبه ممنوعيت رفت و آمد و تجمع در شهرهاي سرينگر، پولواما، انانتيگ، شوپيان، كوپوارا و كولگام را به مرحله اجرا گذاشت. بر اساس گزارش‌ها تا روز يك‌شنبه بيش از 40 نفر جان خود را از دست داده‌ و صدها نفر ديگر مجروح شده‌اند.

در همين حال، سه تن از رهبران حزب مجاهدين به نام‌هاي ميرواعظ فاروق، سيد علي شاه گيلاني و يا سين ملك روز چهارشنبه در جريان يك راهپيمايي بازداشت شدند. حزب مجاهدين با صدور بيانيه مشتركي اعتصاب عمومي در كشمير را به مدت دو روز ديگر تمديد كردند و از مردم كشمير تحت اداره پاكستان خواستند كه به معترضان ملحق شوند. اين رهبران همچنين از بيانيه «بان‌كي‌مون» دبيركل سازمان ملل درخصوص اقدام قاطع براي حل موضوع كشمير استقبال كردند. «سيدصلاح الدين» از رهبران حزب المجاهدين هند گفت كه هدف قراردادن غيرنظاميان عواقب جدي براي هند به دنبال خواهد داشت.  هند و پاكستان از زمان استقلال در سال 1947 تاكنون برسر حاكميت بر اين منطقه بايكديگر مناقشه دارند. بخشي از كشمير در خاك هند و بخش ديگر در پاكستان قرار دارد و هر دو كشور ادعاي مالكيت بر كل اين منطقه را دارند. كشمير تنها ايالت هند با اكثريت مسلمان است. درگيري شبه‌نظاميان كشميري و نيروهاي امنيتي هند از سال 1989 تاكنون 68 هزار كشته برجا گذاشته است.
 
تحريم رسانه‌ها
همزمان با سركوب شديد مردم در كشمير مقامات هندي به صورت گسترده‌اي رسانه‌هاي اين منطقه را مسدود كرده و مانع از دسترسي خبرنگاران به اين منطقه مي‌شدند. «گريتر كشمير» روزنامه معتبر انگليسي كشمير در مطلبي نوشت: پليس هند صبح شنبه گذشته به دفترش يورش برد و بيش از 50 هزار نسخه روزنامه را ضبط كرد همچنين چاپ آن نيز متوقف شده است. در همين حال، خدمات تلفن همراه و اينترنت پيش از اين مسدود شده بودند كه به دليل آن، مردم منطقه با مشكلات فراواني روبه‌رو هستند. منابع خبري گزارش دادند كه دولت هند با تحريم رسانه‌ها حقايق حوادث كشمير را پنهان مي‌كند. همزمان با سانسور شديد مقامات هندي، كمتر رسانه بين‌المللي اتفاقات كشمير را پوشش داده است و كمتر صدايي از غرب كه همواره مدعي حقوق بشر بوده شنيده مي‌شود.
 
سكوت وزارت خارجه
باوجود سركوب بيرحمانه مسلمانان كشمير كه بيش از 10 روز ادامه دارد، وزارت خارجه كشورمان نسبت به تحولات سكوت كرده است. اين سكوت وزارت خارجه با انتقاد فعالان سياسي كشور مواجه شده است. يك فعال دانشجويي به خبرگزاري دانشجو گفت: «متأسفانه چندين روز است كه موج جديد كشتار مسلمانان بي دفاع كشمير به راه افتاده است و در سكوت مغرضانه جوامع جهاني و سازمان‌هاي بين‌المللي دولت هند اقدام به سركوب وحشيانه مردم كشمير مي‌كند و دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي كه در خصوص اتفاقات كشورهاي غربي به‌سرعت اعلام موضع مي‌كند در اين خصوص سكوت معناداري انجام مي‌دهد.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
0
0
زکزاکی در نیجریه, شیخ نمر در عربستان, شیخ عیسی قاسم در بحرین, و اکنون برهان مظفر وانی در کشمیر هند
به نظر می رسد دستگیری و کشتن رهبران مسلمانان در کشورهای مختلف در دستور قرار گرفته است تا بلکه حرکت بیداری اسلامی را با کندی یا به گمان خود سرکوب کنند
در این میان رسالت رسانه ها تبیین مسائل توسط تحلیلگران سیاسی و انعکاس اخبار صحیح است
نه مثل رسانه های اصلاح طلب که فقط در چین دنبال مسلمانان می گردند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
0
0
سلام علیکم
خداوند،همه ی مظلومین راازدست ظالمان نجات دهد.دفاع ازمظلوم وظیف دینی وانسانی ماست .
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
0
0
خوب ؛ در ترکیه می خواستند مسئله را بگونه ای سرپوش بگذارند که دنیا متوجه کشمیر نشود ...
اما مردم در صحنه هستند .... و هر کجا مردم در صحنه باشند کاری از پیش برده نمی شود .
ترکیه با ایران همسایه است و مشترکات زیادی با ایران دارد .
کشمیر هم با ایرران مشترکات زیادی دارد و ایران نخواهد گذارد به هیچ مظلومی در سطح جهان ظلم بشود.... و هر کجا ظلم بشود ما هستیم ....
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
0
0
سلام
من موندم حالا سکوت هیچی چرا حتی اخبار کشمیر رو توی رسانه ملی بازگو نمی کنن تا الان 48 نفر کشته بیش از 3000 هزاز نفر زخمی و با استفاده گلوله های ساچمه ای تعداد زیادی نابینا شدن که در بینشون دختر بچه 7 ساله هم هست و همچنین به تازگی تجاوز هم در دستور کارشون قرار گرفته.
الهم العن دولت و ارتش و پلیس کودک کش هندوستان را
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار