کد خبر: 798053
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
راستگو: اختیارات شهردار را به جای کاهش، اصلاح کنیم...
بیژن یانچشمه
اعضاي شوراي شهر تهران به يك فوريت طرح لغو اختيارات تفويض شده به شهردار تهران كه با امضاي 22 نفر از اعضا به هيئت رئيسه شورا ارائه شده بود رأي ندادند. و در این جلسه طرح كاهش اختيارات شهردار به اصلاح اختيارها از سوی یک عضو شورا پیشنهاد  شد كه مقرر شد تا اين طرح به صورت عادي در شورا مورد بررسي قرار ‌گيرد.
براساس مصوبه هشتم تيرماه 1378، اختياراتي از شوراي شهر تهران به شهرداري تهران تفويض شد، به طوري كه شورا قسمتي از اختياراتش را در سقف معاملات به شهردار تهران تفويض كرده است. بر اين اساس در جلسات قبل شورا، اعضاي شوراي شهر نامه‌اي نوشتند و خواستار لغو اين مصوبه شدند. بر اين اساس، يك فوريت طرح «لغو مصوبه اختيارات تفويض شده به شهردار تهران» كه به امضاي ۲۲ نفر از اعضاي شوراي شهر رسيده بود در جلسه ديروز شوراي شهر تهران بررسي شد و تنها ۱۱ نفر به آن رأي دادند. بدين ترتيب يك فوريت اين طرح به تصويب نرسيد.

در ادامه جلسه عضو كميسيون اجتماعي و فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: پيشنهاد مي‌دهم طرح كاهش اختيارات شهردار به اصلاح اختيارات شهردار تغيير كند.
الهه راستگو‌، عضو كميسيون اجتماعي و فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران در تذكري خطاب به احمد حكيمي‌پور، عضو كميسيون اجتماعي و فرهنگي شوراي شهر رسانه‌اي كردن طرح كاهش اختيارات شهردار به عنوان يكي از موضوعات داخلي جلسه گذشته شورا پيش از تعيين تكليف آن را اقدامي نامناسب خواند و گفت: متأسفانه موضوعي كارشناسي به اين شيوه ناصحيح به چالش سياسي تبديل شد.
رئيس ستاد توان‌‌افزايي و حمايت از فعاليت سازمان‌هاي مردم‌نهاد شهر تهران تصريح كرد: بنده نيز به برخي اقدامات شهرداري تهران معترضم و قطعاً درجاي خود به بيان آن خواهم پرداخت اما بايد در نظر داشت براساس علم مديريت اگر به مديري مسئوليت كلان مي‌دهيم قطعاً بايد اختيارات لازم را نيز به وي تفويض كنيم.

راستگو با تأكيد بر اينكه در مديريت كلان بروز برخي اشتباهات ناخواسته، قطعي و غير قابل كتمان است، اظهار داشت: سلب اختيارات از شهرداري تهران تنها كندي روند سرعت توسعه شهر را موجب مي‌شود كه اين مسلماً به ضرر شهر و شهروندان است.
رئيس كميته مشاركت‌هاي مردمي شوراي اسلامي شهر تهران در پايان خاطرنشان كرد: پيشنهاد مي‌دهم طرح كاهش اختيارات شهردار به اصلاح اختيارات شهردار تغيير كند.

گفتني است احمد مسجدجامعي، رحمت‌الله حافظي، غلامرضا انصاري، احمد حكيمي پور، محسن سرخو، عليرضا دبير، عبدالحسين مختاباد، محمد سالاري، عباس شيباني، محمد حقاني و هادي ساعي اعضايي بودند كه به اين يك فوريت رأي مثبت دادند. در اين طرح اولاً تمام اختيارات تفويض شده به شهردار تهران را به استناد مصوبات شورا در دوره‌هاي گذشته، كان لم يكن اعلام كنند و در ادامه شهردار تهران را ملزم به پاسخگو بودن در برابر شوراي شهر به عنوان نهاد نظارتي بالادست خود قرار دهد. در متن پيشنهادي اين طرح يك فوريتي آمده است كه شوراي شهر به منظور افزايش بعد نظارتي خود و به استناد وظايف و اختيارات خود مندرج در قانون تشكيلات وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران مصوب سال ۷۵، موضوع بند ۱۴ ماده ۷۱ اختياراتي كه به شهردار تهران تفويض كرده را باز پس گيرد.
 همچنين محسن پيرهادي، عضو هيئت رئيسه شوراي شهر از لغو يك فوريت طرح كاهش اختيارات شهردار تهران در شوراي شهر خبر داد و گفت: اين طرح با 9 رأي موافق و 19 رأي مخالف دیروز در شوراي شهر لغو شد.
  
چمران: در شورا نياز به تنش نيست
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: در شورا نيازي به تنش نيست و بهتر است وقت‌مان را به بررسي تخصصي لوايح و مصوبات اختصاص دهيم.
مهدي چمران با اشاره به تنش‌هاي سياسي پيرامون برخي موضوعات افزود:  فضاهاي سياسي كه ايجاد مي‌شود قطعاً و يقيناً به نفع هيچ كدام از اعضاي شورا نيست و مردم نيز از اين برخوردها و تنش‌ها استقبال نمي‌كنند.
وي تأكيد كرد:  شورا محل جمعي فكر كردن و تعامل و همكاري است، فضايي است كه در آن با وجود تضارب آرا تصميمات تخصصي گرفته مي‌شود و در اين فضا تنش‌هاي سياسي جايي ندارد.
چمران با اشاره به ديدار اعضاي شورا با مقام معظم رهبري در ابتداي كار چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران گفت: در آن ديدار مقام معظم رهبري تأكيد كردند دوره‌اي كه از شورا‌ها گذشت دوره‌اي بود كه افكار مختلف در كنار هم كار مي‌كردند و اين يعني اصل همفكري و مشورت.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران نيز تصريح كرد: ما نيز با اقتدا به سخنان مقام معظم رهبري بايد همين رويه را در پيش گيريم و در كنار تضارب آرا به وظيفه اصلي‌مان كه همانا خدمتگزاري به مردم است، بپردازيم.
چمران افزود: در شورا نيازي به تنش نيست و بهتر است وقت‌مان را به بررسي تخصصي لوايح و مصوبات اختصاص دهيم تا براي مردم و براي شهرمان مسائل را به صورت تخصصي و كارشناسي بررسي كنيم تا بهترين تصميم گرفته شود.
چمران گفت:  آمدن ما به شورا يك آزمايش الهي است آزمايشي كه ما بايد انتخاب كنيم مي‌خواهيم خدمتگزار مردم باشيم يا به دنبال مسائل ديگر برويم.
براساس اين گزارش، اين طرح به صورت عادي در شورا مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار