کد خبر: 797495
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با جوان :
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در تمامی استان ها با توسعه مسكن در شهرها و روستاها براي اقشار كم‌ درآمد و بازسازي مناطق آسيب‌ديده روستایی و شهری از سال 1358 به فرمان امام خمینی (ره) فعالیت خود را شروع کرده است . رسیدگی به محرومین و مستضعفین، توسعه عدالت اجتماعی، فعالیتهای بخش عمران روستایی ، تهیه و اجرای طرح هادی روستایی ، صدور اسناد مالکیت املاک روستایی و شهری و تملک و واگذاری زمین های روستایی از مهمترین وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان ها می باشد به همین منظور گفتگویی داشتیم با سهراب رييسي مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان چهارمحال و بختیاری تا با اقدامات انجام گرفته و برنامه های اين بنياد در سال جاری بیشتر آگاه شويم:
حميرا رحيمي

مهمترين اقدام بنیاد مسکن تا کنون چه بوده است ؟

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با دادن قیر رایگان برای اولین بار در کشور اقدام شاخصی انجام داد که تاکنون بیش از 5 هزار تن قیر سهم استان چهارمحال و بختیاری بوده که در حال انجام آن هستیم.

تاکنون چه تعداد روستا آسفالت شده و آیا خود روستاها نیز نقشی در این رابطه دارند ؟

14 روستا در بخش های مختلف استان شرایط لازم جهت آسفالت ریزی معابر را داشته اند که عملیات اجرایی حدود یکصد هزار متر مربع شروع شده که بحث زیربنایی معابر توسط خود مردم صورت می گیرد و آسفالت آن را بنیاد مسکن استان انجام خواهد داد .

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در چه زمینه های ديگري فعاليت دارد ؟

از دیگر اقدامات این اداره در راستای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها تملک اراضی ملی و واگذاری به واجدین شرایط در روستاها می باشد که نظامند کردن ساخت و ساز در روستاها و جلوگیری از تخریب اراضی زراعی و کشاورزی پس از تهیه نقشه و تفکیک و آماده سازی اولیه دیگر اقدامات ما در این زمینه بوده است . لازم به ذکر است درآمدی که از این اقدامات حاصل می شود در پروژه های عمرانی خود روستا هزینه خواهند شد که در سال جاری 17 روستا اعتباری بالغ بر 800 میلیون تومان شامل خاکریزی ، خیابان سازی ، پیاده رو سازی و بهسازی معابر انجام شده است .

آیاتسهیلاتی جهت بازسازی هم صورت می گیرد ؟

بله بازسازی مسکن های روستایی با پرداخت تسهیلات بهسازی و تعمیر مسکن انجام می شود که از ابتدای سال 613 فقره تسهیلات شامل 6 میلیارد و 800 میلیون تومان توسط بانک ها به معرفی شدگان از سوی بنیاد مسکن استان پرداخت شده است.

اقدامات بنیاد مسکن در رابطه با مسکن مهر چگونه است ؟

مسکن های مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر به بنیاد مسکن محول شده است که تعداد 145 واحد مسکونی از این طرح با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 900 میلیون تومان در سه ماهه اول سال به اتمام رسیده که حدود 25 درصد نیز به تعهدات بودجه ای تحت عنوان سیاست های اقتصاد مقاومتی اضافه شده است . همچنین پرداخت تسهیلات بلاعوض جهت اجرای صرفه جوئی انرژی بمنظور تقلیل بار مالی ناشی از افزایش بهای سوخت های فسیلی اقدام دیگر ما می باشد که دوجداره کردن دیوارها و پنجره ها در راستای جلوگیری از هدر رفت انرژی و سرمایه ملی و پیش بینی آبگرمکن خورشیدی در شهرک های تازه تاسیس بمنظور استفاده از انرژی های تجدید پذیر مانند خورشیدی و همچنین جلوگیری از تخریب منابع طبیعی مثل جنگل ها از دیگر اهداف این طرح بوده است زیرا عمده شهرک ها در جوار منابع طبیعی و جنگل ها ایجاد شده اند .

زیبا سازی معابر روستایی به چه صورت انجام می شود ؟

زیبا سازی روستاها و ایجاد فضای سبز با كاشت حدود 3 هزار و 500 نهال در کنار معابر روستاها با همکاری مردم انجام شده است که انجام این طرح ها در روستاها حدود 8 هزار نفر اشتغال زایی داشته که همه ساله نیز تداوم خواهد شد. در 539 روستا در سال گذشته طرح هادی انجام شد و حدود 60 روستای دیگر نیز پیش بینی شده که تا پایان سال 95 هم حدود 320 روستا از خدمات اصلی بنیاد مسکن بهره مند خواهند شد .

چه برنامه هايي در دستور كار بعدي اين بنیادقرار دارند؟

مقاوم سازی 3 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی ، اجرای بیمه نامه خطر ، حمایت از خانواده های دو معلولی تحت پوشش بهزیستی با پرداخت 15 میلیون تومان وام و 18 میلیون تومان بلاعوض و اعتبار مسافر کاشانه از دیگر اقدامات بنیاد مسکن می باشند که مسافر کاشانه بدین صورت است که اگر سرپرست خانواده ای تسهیلات گرفته و ساختمانی احداث کرده است می تواند متقاضی احداث طبقات دوم برای یکی از اعضای خانواده خود باشد که بین 18 الی 20 میلیون تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد البته با معرفی نامه از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان که تاکنون 84 نفر معرفی شده اند که 13 نفر از آنها واجد شرایط شناخته شده و تسهیلات با سود 4 درصد با بازگشت 15 ساله به آنان پرداخت شده است .

مشکلات بنیاد مسکن در انجام فعالیت چيست ؟

در خصوص مشکلات بنیاد مسکن در روستاها به کمبود زمین و محدودیت های قانونی می توان اشاره کرد که عدم مشارکت کافی مردم در اجرای پروژه های عمرانی و بهسازی روستاها گاهی باعث شده است که اعتبارات برگشت خورده و جذب نشود . همچنین حفاری دستگاههای خدمات رسان از جمله آب، برق و گاز را مشکل دیگر می توان بیان کرد که خواستار هماهنگی بیشتر دستگاهها قبل از انجام طرح ها با بنیاد مسکن انقلاب هستیم.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار