کد خبر: 797115
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
با گذشت بيش از يك‌سال از توافق ايران و 1+5، نظرسنجي‌هاي انجام شده در غرب از نارضايتي مردم ايران از برجام حكايت دارد.
بر اساس نظرسنجي جديد مؤسسه ايران‌پل، بيش از 73 درصد از ايراني‌ها معتقدند كه وضعيت اقتصادي آنها پس از برجام بهبود نيافته است. خبرگزاري فرانسه نيز در گزارشي نوشت موانعي كه امريكا ايجاد مي‌كند اميدهاي برجام را كمرنگ كرده است. معاون وزيرخارجه ايران گفت كه تعهدات امريكا در برجام بيش از آن چيزي است كه انجام داده است. همزمان 35 سناتور امريكا در نامه‌اي به اوباما خواستار شدت بخشيدن تحريم‌هاي ضدايراني شده‌اند.

امروز يك‌سال از توافق ايران و 1+5 گذشت و به رغم اجراي تعهدات از سوي ايران اما غرب در عمل به تعهداتش بد عهدي كرده است و اظهارات مقامات ايراني و نظرسنجي هاي انجام شده مهر تأييدي براين مسئله است. مؤسسه ايران‌پل، مستقر در كانادا، اقدام به برگزاري يك نظرسنجي از 1007 ايراني از تاريخ 17 تا 27 ژوئن كرده كه به روش تلفني انجام شده است. به نوشته المانيتور، اين نظرسنجي نشان مي‌دهد انتظار ايرانيان از توافق هسته‌اي موسوم به برجام بالا بوده و افكار عمومي ايران نتوانسته است موانعي را كه ايران پس از اين توافق نيز در زمينه جلب سرمايه خارجي و اتصال مجدد به اقتصاد جهاني با آنها مواجه بوده را درك كند.  يكي از يافته‌هاي اين نظرسنجي آن است كه درك مردم ايران نسبت به واقعيت برجام بهبود يافته است. يك سال پيش، 2/62 درصد از ايراني‌ها تصور مي‌كردند كه برجام تمام تحريم‌هاي امريكا عليه ايران را رفع مي‌كند اما اكنون تنها 4/23 درصد چنين تصوري دارند. همچنين بر اساس اين نظرسنجي بالغ بر 72 درصد از ايرانيان به پايبندي امريكا به تعهداتش ذيل برجام يا اصلاً اطمينان ندارند يا اطمينان كمي دارند. اين در حالي است كه يك‌سال قبل، رقم مزبور 41 درصد بود.  اين نظرسنجي درحالي است كه مقامات ايراني بارها گفته‌اند كه امريكا در عمل به تعهداتش بدعهدي كرده است و عدم تمايل شركت‌هاي خارجي به حضور در بازار ايران بيانگر اين موضوع است.  مجيد تخت روانچي، عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي، روز سه‌شنبه تعهدات امريكا در برجام را خيلي بيشتر از آن چيزي خواند كه تا كنون انجام داده است و گفت: «هنوز به توافق كامل با بانك‌هاي بزرگ نرسيده‌ايم و طرف‌هاي مقابل و امريكا بايد اين فضا را بشكنند.» شركت‌هاي خارجي بر اين باورند كه باتوجه به وجود اعمال سياست‌هاي سختگيرانه عليه ايران از سوي امريكا، امكان ايجاد رابطه تجاري با ايران بسيار سخت است و به رغم سفر مقامات اقتصادي اروپا به ايران پس از لغو تحريم‌ها هنوز تلاش‌هاي جدي براي حضور فعالانه در بازار ايران انجام نشده است. يكي ديگر از آمار مهمي كه از نظرسنجي جديد ايران‌پل برآمده، اين است كه 7/73 درصد از ايرانيان اذعان دارند وضعيت زندگي آنها پس از برجام بهبود نيافته است.
  
امريكا همچنان مانع اصلي اجراي برجام
در ادامه تحليل‌هاي رسانه‌ها درباره بدعهدي امريكا به تعهدات برجامي خود، خبرگزاري فرانسه روز سه‌شنبه در گزارشي نوشت كه واشنگتن همچنان سد راه رفع تحريم‌هاي ايران است. اين رسانه غربي ادامه داد: «يك سال پيش توافق تاريخي با قدرت‌هاي جهاني سبب ايجاد شوق و شعف در ميان ايراني‌هايي شد كه در آرزوي پايان انزوا و مشقت اقتصادي بودند اما منتقدان مي‌گويند موانع و سدراه‌هاي امريكا سبب تلخ كامي در مسير اين اميدها شده است.» يك ديپلمات اروپايي كه نخواست نام و هويتش فاش شود، به اين رسانه غربي گفته است: «ايران، كار مربوط به خود (در برجام) را انجام داده است. مانع و سد راه ايجاد شده، از سوي امريكايي‌هاست.» باتوجه به اقدامات مخربانه امريكا ميلياردها دلار از دارايي‌هاي بلوكه‌شده ايران در بانك‌هاي خارجي به ايران بازگردانده نشده است و حتي نزديك به 2 ميليارد دلار از اين دارايي ها توسط امريكا غارت شده است.

35سناتور امريكايي دنبال تشديد تحريم‌ها
به رغم عمل كردن ايران به تعهدات خود در برجام مقامات امريكايي همچنان در مسير اجراي برجام كارشكني مي كنند. 35 سناتور امريكا روز سه‌شنبه در نامه‌اي به باراك اوباما، رئيس‌جمهور اين كشور خواستار شدت بخشيدن تحريم‌هاي ضدايراني شده‌اند. در اين نامه از اوباما خواسته شده تضمين كند كه تحريم‌هاي وضع‌ شده عليه ايران به بهانه فعاليت‌هاي غيرهسته‌اي، تقويت مي‌شوند.  همچنين به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، مك كارني، رهبر اكثريت جمهوريخواه مجلس نمايندگان امريكا قرار است روز 14 ژوئيه يك سال پس از حصول توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 سه طرح ضدايراني را براي رأي‌‌گيري قانونگذاران ارائه كند كه در صورت تصويب تحريم‌هاي جديد عليه ايران را در پي خواهد داشت. اين طرح‌ها همچنين در صورت به تصويب رسيدن مانع از دسترسي بانك‌ها و دولت ايران به دلار امريكا و به‌علاوه مانع از خريد آب سنگين از ايران توسط واشنگتن خواهند شد. نمايندگان كنگره در يك‌سال گذشته بارها با ادعاي تهديدات منطقه‌اي ايران طرح‌هايي را براي تشديد تحريم‌ها عليه ايران تصويب كرده‌اند.   در مقابل، نخبگان امريكا نظر مخالف با نمايندگان كنگره نسبت به ايران دارند. به گزارش پوليتيكو، 75 نفر از سياستمداران، ديپلمات‌ها، فرماندهان نظامي و دانشگاهيان امريكا از اوباما خواستند تا روابط نزديك‌تري با ايران برقرار كند. در بخشي از اين نامه آمده است: «امريكا بايد سياست‌هايي را در پيش گيرد كه به افزايش احتمال همكاري با ايران منجر شده، رويارويي را كاهش دهد و بر اقدام‌هاي ايران در منطقه تأثير بگذارد. به دليل بلاتكليفي سياسي سال پيش رو در هر دو كشور، فرصت‌هاي سنجش آمادگي ايران براي همكاري مستقيم با امريكا محدود است ولي ارتباط با ايران بايد از جمله اهداف درازمدت دولت امريكا باشد.»
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
1
1
برادران فیش های نجومی که می گفتند تحریم اثر ندارد حالا هم نباید نگران عدم رفع تحریم ها بود بالاخره کالای قاچاق و.. اینقدر وارد کشور میشود که ما بتوانیم دوام بیاوریم اکثر مدیران هم که الحمدالله حقوق های خوبی می گیرند ومشکلی نیست مردم عادی هم که از اول انقلاب تحمل کردها ند باز هم می کنند مردم اگر وضعشان بهتر شود شاید خوب نباشد همین جوری بهتر است یک عده ای بر علیه دنیا شعار دهند دنیا هم تحریم کند مردم هم تحمل
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
1
1
27 درصد باقی مانده صاحبان فیش های نجومی هستند .
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
1
1
همین که تغییر نکرده یعنی خوبه.. ظاهرا نرخ تورم در زمان سرکشی های جهانیه آقای احمدی نژآد رو فراموش کردید.. قیمت ها روزانه... بله روزانه بالا میرفت.. خوراک . پوشاک . مسکن.. وحشتناک بود..
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
1
1
سلام
من نمی خواهم بگویم که برجام به کلی بی فایده بوده ،نه ،ولی اگر دولت کنونی ،به جای مذاکره ،راه مناسب تری رابرای خدمت به مردم انتخاب میکرد،بهتربود.رهبرعزیزمان درهمان روزهای اول فرمودند که من به این مذاکرات خوشبین نیستم .حضرت آقا حق داشتندکه خوشبین نباشند.بااین مذاکرات ان شاء الله مردم ما این آمریکای دروغگووحیله گررابهترشناخته اند.
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
1
1
فرو ریختن تحریم ها زمان می خواهد ودرمددت چندسال خودشو عملی نشان نمیده ونهادهای خارج ازدولت نیازاست نهایت همکاری وهماهنگی داشته باشند وگاها نحوه سخن خارج ازدیپلماتیک ویا پرتاب موشک آزمایشی بهانه ای است جهت ایران هراسی
نیاز شیرازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۴
1
1
برابر این نظر سنجی که بنظر میرسد واقعیت داشته باشد 73 در صد گفته اند که برجام برای آنان فرجامی جز بدبختی و فقر نداشته و میماند 27 درصد که اگر شما حقوق بگیران نجومی و غارتگران بیت المال را با تعداد اعضای خانواده شان با این جمع ببندید نزدیک اکثریت جامعه بجز افراد ذکرشده از بر جام فرجامی جز بدبختی ندیده اند قضاوت با شما .
حضرت علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
0
2
سی ساله سیاستمداران لجباز کشورمان ملت و اقتصاد را به تباهی کشیدند و کودکانه است با چند روز مذاکره و امضاء قرار داد وضع اقتصادی خوب بشه
ناشناس
|
-
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
0
1
شما که انقدر نظر مردم براتون و انقدر ادمهای دمکراتی هستید لطف کنید در مورد رابطه با امریکا هم یک نظر سنجی بگذارید.
ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
شما می توانید تلویزیون را روشن کنید ومرتبا راهپیمایی های باشکوه ایران را درایام 22بهمن ،روزجهانی قدس درسراسرکشورملاحظه فرمایید که چگونه مردم درانزجار از آمریکا واسرائیل شعارمی دهند آن وقت انشا الله به جواب خود می رسید که قریب به 90درصد مردم ایران به رابطه با آمریکاخوشبین نیستند"آن ده درصد هم بعدها ناامید می شوند .واین مطلب را بنده دقیقا می گویم چون کسی هم به اجباربه راهپیمایی ها نمی آید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
نگوووووووووووووووووو
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار